Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Animerat bitmap


Grön Prick

Rekommendera Poster

Animerade GIF-bilder har man väl gjort en del i sitt liv, men hur gör man animerade Bitmaps (BMP)?

 

Typ, vilket program kan man använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BMP-formatet stödet inte animering, så du kan inte göra det. Även om du hittar ett program som faktisk kan skapa en animerad BMP, kommer ingen kunna se den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja...Windows påstår att jag måste göra en animerad bitmap för att byta ut den animerade IE-loggan i Internet Explorer. Skall alltså inte använda den för webbpublicering.

 

Tänkte att Windows kanske kan läsa information från en bitmap med flera "celler" och visa dessa i sekvens. Men det är klart, går det inta att göra en sådan bitmap så...

 

Kanske att dom menar GIF fast dom skriver bitmap?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är egentligen ingen animerad bitmap, utan en bitmap som innehåller x antal mindre bilder vid sidan om varandra som tillsammans bilder en större bild, där sedan IE helt enkelt visa en liten bild i taget.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt.

 

Du måste dock göra två uppsättningar med bilder, en där varje delbild är 22x22 px och en 38x38 px.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar tyvärr inte :-(

 

Windows protesterar och påstår att bilden är för stor. Att bilden måste var 22x22 pixlar. Min bild blir ju 22x264 pixlar.

 

Hmm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag vände på det.

 

Men det visade sig att 22x264 var det rätta ändå, d.v.s. bilderna skall ligga i en vertikal sekvens.

 

Bitmapsbilden skall vara hög, inte lång.

 

Nu ska vi bara se om det fungerar i praktiken också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitmapsbilden skall vara hög, inte lång.

 

Jupps, du har rätt, det är jag som är yr!

Hoppas du får det att funka!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...