Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-spelare problem


Leffe77

Rekommendera Poster

Min brorsa köpte ny dator för ett par månader sen. Men hans DVD ville inte funka i winXP när vi precis hade installerat winXP med DVD:n.

Supporten sa att vi skulle testa den i en annan dator om den funkade där, så jag bytte den med min egen DVD.

Då funkar den fint, så han fick ta min och jag fortsatte med hans.

 

Men idag skulle jag formatera om C: och installera om XP första gången på ett år.

Allt funkade bra, installerade XP och kunde installera program och spel från cdskivor.

Men med min otur så pajar nåt i windows och jag måste installera om allt igen.

 

Installerar XP och servicepack 1, men när jag skulle installera program från en cd så börjar DVD:n strula igen.

När man startar windows så står det "DVD-ROM-enhet" i utforskaren, men när man stoppar in en skiva så står det istället "CD-enhet".

 

Den kan inte läsa skivor, jag får felmeddelandet "Det går inte att läsa från disketten. Disketten kan vara skadad eller använder ett format som inte är kompatibelt med Windows."

 

CD-brännaren har slutat funka den också, måste bero på DVD:n.

Jag har bytt ut DVD:n med en cdrom-spelare, men det blir lika med den, samma felmeddelande o så.

 

Nån som vet vad som kan vara fel? Är det DVD-spelaren som är trasig eller nåt?

Vid uppstarten så ser man att datorn känner igen Dvd:n, men det är när man kommer in i windows som den inte funkar.

Det konstiga är ju att den funkade fint när jag bytte den med min gamla dvdspelare. Det är när jag installerar XP som den pajar. Men ändå funkade den första gången jag installerade XP.

 

Det var samma sak som hände i min brorsas dator, det enda sätt att få det att funka är att byta DVD-spelaren mot en annan CD/DVD-spelare och installera om XP.

Brorsan har garanti på dvd:n så vi kan nog få den utbytt, men går detta att fixa på annat sätt?

 

Det är en Pioneer DVD-spelare som man trycker in skivan i en springa.

 

Går och lägger mig nu och hoppas att jag har ett svar att läsa imorgon. :)

 

Edit: kommer du installera om skitet igen, men med en cd-spelare i istället.

[inlägget ändrat 2003-02-06 13:35:24 av Leffe77]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...