Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera DVD-film


Neptunus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min nya hemPc kommer att ha DVD-brännare. Kan man "kopiera" en vanlig DVD-film eller finns det "spärrar" inlagda som hindrar detta ? Måste man göra om filmerna i VCD-format ?

 

Okunnig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte att kopiera rakt av eftersom det ligger ett koperingsskydd på skivan

 

ett annat problem är att de skivor som dagens dvd brännare klarar av ligger på max 4.7 gb, de DVD filmer som du kan köpa/hyra kan vara mycket större vilket gör att det helt enkelt inte får plats.

 

Det går dock att göra det, antingen genom att dela upp filmen (om den är för står) i 2 skivor eller sänka kvaliten, du behöver inte, om du inte vill (blir sämre kvalitet) göra om det till vcd/svcd.

 

Vet inte exakt hur man gör, men på http://www.vcdhelp.com står det väldigt mycket om det mesta

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

Hej!

Har haft min dvd brännare i en vecka så jag är fortfarande en nybörjare men lite kan jag dela med mig om iaf.

Om filmen är en DVD-5 alltså en single layer skiva så rymms hela filmen på en dvd-r.Det enda du behöver är något program som decodar skyddet tex DVD decrypter eller smartripper.

Det som är lite knepigare är de skivor som är i DVD-9

alltså dual layer. De filmerna är oftast för stora för att få in i oförändrat skick på en bränd skiva. Ibland kan det räcka med att plocka bort menyer och extramaterial för att de ska rymmas men annars måste man antingen koda om filmen till lägre bitrate eller lägga ut den på 2 skivor. Om hur man gör allt det här och många freeware program finns både på tidigare nämnda www.vcdhelp.com men jag skulle också rekomendera www.doom9.org

MVH/Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Ta och kolla in www.dvdxcopy.com annars där man bara trycker på "copy" så sköter den allt själv. Gör exakta kopior av dina dvds. Lägger även över dvd:n på två skivor om det nu inte ryms på en.

 

Enkelt och smidigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...