Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av fläkt i Nätagg.


Magnus Lindqvist

Rekommendera Poster

Magnus Lindqvist

Funderar lite på att byta fläkt i mitt nätagg. Har en Papst fläkt 80mm som är väldigt tyst. Fläkten i mitt nätagg lever om väldigt mycket.

 

Hur fungerar detta?! Kan man byta fläkt rakt av eller? Vågar man det? Jag har inte riktigt koll på detta men är det inte papst fläktar som sitter i nätagg eller är det en annan typ som sitter där? Varför jag frågar är att min fläkt i nätagget börjar sjunga på sista värsen, så jag tänkte istället för att köpa ett nytt nätagg så kanske man bara kunde byta fläkt. Om inte en papst fläkt passar kanske någon vet vilken typ av fläkt man ska använda.

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

En papst passar nog riktigt bra. Dra ur sladden ur nättagget och låt det stå en stund så att du inte får några stötar. Sedan öppnar du lådan och tar bort den gamla fläkten, sätter dit den nya och stänger sedan igen lådan igen =)

 

Det som kan vara ett problem är att du får klippa av kablarna till fläkten och sedan löda dit dem på din papst fläkt.

 

Borde inte vara så himla svårt att byta ut fläkten.

 

Här har du en länk där lite diskussion kring detta pågår:http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=6faeb3ec5cb348b7df59521992ede3e9&threadid=90763

 

Hoppas det hjälpte och återkom gärna med frågor.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Tackar.. Man vill bara vara säker på att det inte blir överhettat och med otur börjar brinna eller nått... Att löda om det blir nog inga problem, men just om en papst fläkt passar och kyler tillräckligt.. det är ett 300W agg.

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Det hänger ju lite på den övriga luftgenomströmningen genom lådan. Men en papst 19dbA borde klara arbetet galant, kanske tom en på 12dbA. Det varierar ju förstås i värmeutveckling från nätaggregat till nätaggregat men det borde funka bra.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Jag har en 19dB Papst. Länken du skickade tidigare verkar bra.. Ska nog fixa detta ikväll tror jag. Börjar bli lätt irriterad på att datorn lever om.

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

 

Edit : En annan sak är den att jag inte har speciellt bra kylning i låndan sedan tidigare. Vad tror ni om det?! Kan det bli problem??

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-05 11:10:51 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Normalt sett så är det nog inga problem. Det rör mer överklockare och liknande personer. Nätaggregaten tål mycket mer värme än vad de utsätts för, fläktarna som sitter som standard är ofta kraftigare än vad som behövs.

 

Lycka till!

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Lycka till!

 

Kan behövas.. Ska fixa det ikväll... ;)

Tack för din hjälp...

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Tänkte bara följa upp denna tråd från igår.

 

Jag böt fläkten igår. Det var ganska så enkelt. Det enda problemet jag fick var att den nya papst fläkten hade 3 kablar medans den gammla bara hade 2st. Men eftersom jag inte är färgblind så gick det rätt så bra ;)

 

Resultat : ojojoj. Mycket bra. Den blev så tyst och än så länge kyler den bra. Kanske att jag får sätta in en extra chassifläkt. Har ingen idag och 3st hdd genererat en del värme + en Amd 1700+ cpu.

 

Lyckat blev det i alla fall. Tack för din hjälp Jimmie.

 

// Magnus

 

Edit : Tog mi c:a 30minuter att fixa.

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

[inlägget ändrat 2003-02-06 09:00:58 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Lycka till.. Något jag började fundera över, hur varmt får ett nätagg bli innan det börjar bli farligt?! Som det är nu med nya fläkten är det inte varmare än det var förr, men det är ändå rätt så varmt...

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Lycka till.. Något jag började fundera över, hur varmt får ett nätagg bli innan det börjar bli farligt?! Som det är nu med nya fläkten är det inte varmare än det var förr, men det är ändå rätt så varmt...

De har troligvis en spärr som stänger av nätaggregatet när de blir för varmt, det finns iallafall i de flesta nätaggregat. Om det börjar ryka ur datorn kan det börja bli dags att rycka ur sladden ur urtaget =)

 

Värme har ju också med livstid på nätaggregatet att göra. Om du kör det för varm kan livstiden kortas. Oftast tål dock nätaggregaten en hel del värme.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Om det börjar ryka ur datorn kan det börja bli dags att rycka ur sladden ur urtaget =)

 

hehe.. Det låter vettigt... Ska tänka på det ;)

 

Lite jobbigt om man inte är hemma bara ;(

 

//Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Lite jobbigt om man inte är hemma bara ;(

Risken för att detta ska hända är minimal oftast så stängs de av vid en viss temperatur så att det inte uppstår någon brand.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite jobbigt om man inte är hemma bara

Installera rökdetektor och sprinklersystem i lådan så är du på den säkra sidan... Brinner det i datorn så är det ju ändå kört så lite vatten ställer nog inte till med så mycket mer skada... ;-)

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Installera rökdetektor och sprinklersystem i lådan så är du på den säkra sidan... Brinner det i datorn så är det ju ändå kört så lite vatten ställer nog inte till med så mycket mer skada... ;-)

 

Känns lite overkill.. Jag låter den nog brinna tror jag. <IRONI></IRONI>

 

Kan säga att det fungerar väldigt bra såhär långt. Tystare blev den.

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp. Ofta så är den "i plåten utstansade galler liknande öppningen" ganska tät och stoppar mycket luft, plus att den i hög grad bidrar till ett vinande ljud. Jag har testat att klippa bort det med plåtsax och byta till 80mm kromat fläktgaller (man får klippa nogrant och fila lite efter så det blir fint oxå).

 

Tätheten på att vanligt galler är ganska hög så det blir mycket snyggare att klippa ner den till halv täthet, var kreativ med kraftavbitaren.

 

Jag har två lådor av samma typ, så jag kan säga att det blir mycket tystare (eller mindre ireterande i alla fall). Snyggar blir det oxå *stolt* :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...