Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unika besökare

Webster

Rekommendera Poster

Det talas mycket om unika besökare i samband med webbanalys. Det hela påminner inte så lite om jakten efter den heliga Graal (http://www.algonet.se/~graceway/graal.htm).

Men det tar nog lite mer tid innan KIA (www.kiaindex.se) kommer på det, för de har länge vilselett många med sin s.k. standard. Det tog dem över 2 år att förstå bristerna i deras första definition, den kunde på inga sätt påvisa ett rättvisande antal unika besökare eftersom den mätte på unika browsers.

I.e. samma besökare kan ju koppla upp sig ifrån många maskiner, vad man då ser är antalet unika browsers inte besökare.

Unika besökare kommer man närmare genom att använda authenticering eller parameter data som identifierare vilket i så fall skulle kunna peka ut en mer unik besökare.

Frågan är egentligen hur viktigt det är att mäta unika besökare? Och hur många er försöker eftersträva det i er webbanalys?

[inlägget ändrat 2003-02-05 09:30:55 av Webster]

[inlägget ändrat 2003-02-05 09:31:41 av Webster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är egentligen hur viktigt det är att mäta unika besökare? Och hur många er försöker eftersträva det i er webbanalys?

För mig personligen känns ämnet inte alls viktigt, för de som lever på reklam i en svikande annons marknad är det säkert enormt viktigt.

Tror inte annonsörer längre nöjer sig att höra att sajterna har si och så många "hits" utan de vill naturligtvis veta betydligt mer än så om besökarna.

Alla system som mäter dylikt har sina brister, jämför med tittar undersökningar och dessa "dosor" som ett fåtal människor som ville ha en trisslott i månaden har skaffat sig, naturligtvis mäter inget system 100% korrekt men några siffror måste man ju ha för att kunna visa upp för annonsörer.

Länk till kommentar

Som sagt, för min sajt räcker nog de metoder som finns, jag säljer ingen reklam men precis som jag sa kan det nog vara viktigt för de som gör just det och det spelar nog mindre roll vad som används det viktiga är att det finns några siffror att stödja sig emot.

Inga system för mätning är perfekta.

Länk till kommentar

Så med den ena handen på en varm platta och den andra i kylen så är det nog rätt behagligt varmt i mitten?

Nej, det är viktigare att man samlar in så korrekta mätvärden som möjligt, och detta med tydliga väl genomtänkta metoder. Jag tror nog att dagens annonsköpare vill ha mer kvalitativ mätning än kvantitativ.

Av ditt svar så tolkar jag att du ger uttryck för att:

- unika besökare är ointressant

- vilken mätmetod som helst duger bara du får siffror

Länk till kommentar

Du frågade hur viktigt det var, jag svarade.

Hur ska du någonsin kunna få korrekta siffror ? Det är en omöjlighet som webben och webläsarna ser ut idag.

Du kan inte gå på cookies, ip address, du kan knappast kräva varken inloggning på din sajt eller kräva installation av en plugin eftersom det totalt skulle snedvrida sifforna.

Jag är ingen expert på webanalys men jag inser att det inte finns någon säker metod, det enda som skulle vara säkert är om idén med unik cpu id blev accepterad och denna skickades hela tiden när du surfade, men inte ens då mäter man besökare utan maskiner.

Med andra ord, det spelar ingen roll hur man mäter så länge man är konsekvent och metoden är accepterad.

Länk till kommentar

Nu börjar det bli intressant. Korrekta siffror finns inte om det inte är i en sluten testmiljö, men problemet handlar inte om webben eller webbläsarna utan snarare om HTTP protokollet som har vissa sido effekter för analys.

Bankerna tror jag personligen är närmast vid att kunna se unika besökare p.g.a. inloggning med dosa/nyckel, men inte ens där kan man vara säker eftersom makar ju kan dela på samma dosa.

Dessvärre kan jag inte hålla med dig om att det inte spelar någon roll hur man mäter bara för att det är en accepterad metod (av vem?), däremot är konsekvens i mätningen viktig.

Finns det fler som har en åsikt?

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...