Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Philips PCRW4816/20


Jonas Versén

Rekommendera Poster

Jonas Versén

Hej,

 

detta är väl inte ett problem om bränning i sig utan snarare med brännaren som är en Philips 48/16/48.

 

När jag köpte den nyligen hade jag stora problem att installera den, då trots att Windows XP verkade identifiera den rätt inte kunde läsa några CD-skivor. Efter mycket om och men lånade jag en CD-ROM och fick kört in drivrutinerna som följde med på en CD och allt var frid o fröjd...

 

Tanken vaknade dock att: "Om jag nu behöver drivrutiner för att få den att fungera som en CD-ROM...hur blir det då om jag t.ex. skall installera om Windows?"

 

Det gick naturligtvis inte... den vill inte starta från CD-skivan (inget fel på skivan), och jag kan bara anta att den inte klarar av att läsa CD-skivan som sitter i innan Windows har laddats.

 

Jag har uppdaterat brännarens firmware, har uppdaterat min BIOS, men till ingen nytta.

 

Jag har följande konfiguration:

 

IDE kanal 1:

Master: ATA100, IBM 40Gb disk

Slave: Philips PCRW4816/20

 

IDE kanal 2:

Master: ATA33, Fujitsu 13Gb disk

Slave: Ingen

 

Om någon har någon idé som kan hjälpa så vore jag ytterst tacksam!

 

Mvh Jonas Versén

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det faktum att du har hårddisken och cd:n på samma IDE kanal verkar ju inte så bra, det lär gå rätt trögt från din hårddisk.

 

Sätt den på andra IDE kanalen tillsammans med din 13G disk och se om detta funkar bättre.

 

[inlägget ändrat 2003-02-05 08:58:37 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Gjort detta nu, men ingen skillnad i beteende :( Byglar jag förresten CD-RW'n till Cable Select så hittar den inte enheten alls :(

 

BHar flashat BIOS'en med senaste också :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Byglar jag förresten CD-RW'n till Cable Select så hittar den inte enheten alls"

Om du byglar CD-RW´n till Cable Select, så får du också bygla den andra enheten på den IDE kanalen till Cable Select. Den enhet som kopplas ytterst blir då Master och den som kopplas närmast moderkortet blir Slave.

 

[inlägget ändrat 2003-02-05 21:29:17 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...