Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xp och Nätverks rättigheter


JT The Beast

Rekommendera Poster

Jag har ett klassrum fyllt av xp datorer. Inloggningen sker vi vanliga windows inloggning, men nu har ett par skolelever fått tag på något program som gör de till superusers. De kan ändra på systemet men inte på andras inloggningar och så har de tappart bort Å,Ä och Ö så det tyder på språkinställningar. Datorerna är låsta med MMC så att användaren har inte så mycket rättigheter. Förutom några elever som är "superusers" Nu undrar jag om det finns något program som låser de här "superusers" från deras framtåg. Om det är någon som vät hur man får tag på ett sådant program och hur de skall stoppas skulle jag vara tacksam!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt problem det där med klåfingriga ungar.

 

De lägger allstå till sig själva i Power Users gruppen? Är det lokalt?

 

Menar du Group Policy då du skriver MMC (Microsoft Management Console)?

 

Om de bara är users så kan du ju förhindra dem att installera program och då borde inte problemet uppstå.

Om de nu ligger i Power Users-gruppen så får du ta bort dem därifrån och sedan begränsa deras rättigheter så de inte kan installera några "illvilliga" program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju bestämma villka som ska tillhöra gruppen "power users" med en Policy....lägg upp den på domän nivå, så torde dom inte få den möjligheten till att komma så localt..Neka "alla" åxå möjligheten till att kunna installera program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...