Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsäkertläge (boot.ini


Hasse_u

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som vet exakt vad man skall lägga till i boot.ini för att få ett alternativ om felsäkert läge. Det är så att min dator startar för snabbt så jag missar oftast att trycka på F8

 

/hasse_u

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser din boot.ini ut i dag?

 

Så här ser min ut, och det är ingen chans att missa F8:

 

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stannar ditt system i 30sec och inväntar att du skall trycka dig vidare, mitt system laddas direkt fast jag har samma boot.ini som du

 

/hasse_u

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det stannar i 30 sekunder, men jag hinner trycka F8 utan problem.

Har du tittat i BIOS om du kan ändra Quick boot, eller vad det heter, och ifall det ger dig chans att trycka F8?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får gå in i Bios och kika lite då, jag trodde att det skulle gå att fixa boot.ini så att felsäkertläge vart ett alternativ vid uppstart. som när man har XP och win98 i multiboot.

 

/hasse_u

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen tryckt F8 i rätt ögonblick? Jag gör det strax efter Asus-logon (moderkortstillverkaren).

Vad har du för tangentbord?

Då jag har ett Office keyboard måste jag dessutom trycka F Lock-tangenten för att F8 ska vara aktiv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Ja teoretisk finn det ett sådan /SAFEBOOT: fast det är samma sak som du gör med F8. SAFEBOOT måste anges med en extra växel. MINIMAL eller NETWORK motsvarar felsäker läge utan eller med nätverk

 

Så du kan lägga ett rad i din boot.ini som ser ut så här t.ex

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional Recovery with Network" /fastdetect /SAFEBOOT:NETWORK

 

För mer info

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q239780

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...