Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Windows98 startar inte


TomasM

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett drygt problem med min IBM Aptiva som jag fick av min kompis en vecka sedan. När jag fick den hade den Windows95 installerat och var översållad med skit. Jag formaterade hårddisken och installerade Windows98. Allt funkade fint, förutom att monitorns inbyggda högtalare och nätverkskortet saknade drivrutiner.

 

Tänkte fixa det men märkte att varje morgon när jag satte på datorn fick jag sätta på den ett par gånger innan den startade upp Windows98. I morse fick jag göra uppstarten 8 gånger innan den gick igång. Formaterade åter om hårddisken och installerade om Windows98. Stängde av den ett tag och satte på. Nu är den död!

 

Det enda som händer är att det hackar och surrar till, CD-romen lyser kort, sedan nget mer. Skärmen förblir svart och datorn bara surrar utan att jobba. Vad göra? Vad kan vara fel? Kan inte ens få igångden med en startdiskett!

 

Tacksam för hjälp!

 

Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Oj..det låter som ett hårdvarufel, frågan är väl vad. Bios, moderkort ??

 

Rent generellt så är många IBM Aptiva och Compaq Presario inte kompatibla med något annat operativ än det som är förinstallerat. Kolla in IBM (respektive Compaq) :s hemsidor och kolla om det finns någon info om uppgradering (hur eller om det går..).

 

Med dessa burkar så är det tyvärr oftast bäst att hålla sig till de räddningsskivor som levererades med maskinen..

 

Rent generellt så skall man alltid peta in den färskaste BIOS till moderkortet innan man uppgraderar operativet.

 

Mvh The Fnul

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 20:23:29 av Jonas The Fnul]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då! Låter inte bra mao. Jag ska kolla på hemsidorna. Kompisen har inte kvar någon skiva alls. Måste jag kanske lämna in den om det är bios eller moderkortet?

 

Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, om du inte lyckats lirka igång den med en startdiskett så då lär någon med en "större hammare" kika på den. Är det en burk som levererades med win 95 så behåll allt utom själva burken, skaffa en annan... Kan aldrig tänka mig att det är någon idé att kosta på den om en hyfsad begagnad burk kostar någon tusenlapp.

 

Mvh The Fnul

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 20:36:52 av Jonas The Fnul]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM Aptiva 2140 L44

 

Tror att följande gäller för den jag har:

 

PII 233MHz(512KB) 32MB 4.2GB HDD IDE PCI/ISA Minitwr(6X6) ATI 24X CD 56K Win95

 

Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Jag hittade en guide för uppgradering av 2140 från w95 till w98 på ibms sidor:

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3VQNGB.html?lang=en_US&brand=&family=IBM+Aptiva%7CAptiva&machineType=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2140&doctype=&subtype=All

 

Samt en sida som listar möjliga fel när det kommer till w98 på 2140:

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-3VSH5D.html?lang=en_US&page=brand&brand=&family=IBM+Aptiva%7CAptiva&machineType=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2140&doctype=&subtype=All

 

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/PMYS-3VGQBT.html?lang=en_US&brand=&family=IBM+Aptiva%7CAptiva&machineType=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2140&doctype=&subtype=All

 

Annars har du en fillista här:

http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/DETR-44LLTL.html?doctype=

 

Verkar som mycket stannat på windows 95, jag kan nämna att jag kör en gammal compaq med PII 266 med windows 2000 professional även om detta ej enligt dokumentationen är supportat.

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 22:14:26 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den startar från cd så testa att ställa om bios

det går fint att ha win2000 på den det har jag haft utan problem lite mer minne bara så är det inga problem den datorn körde jag tills nu i sommar

 

har kvar org cd till den om det är nått som du kan vara intreserad av

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha löst sig. Jag kollade alla kablar och dylikt på moderkortet. Ingenting gjälpte förrän jag tog ur ram-minnet och satte tillbaks det direkt. Den startade då upp direkt.

Vet ej om det var där felet låg men den har fungerat problemfritt i sex dagar nu. Uppdaterade biosen också när jag hade fått igång den.

Förutom att jag inte fått igång ljudet än (drivrutinerna försvann ju när jag lade in 98an) så är jag mycket glad.

Tack för all hjälp.

Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...