Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få med sig värdet i checkbox


matt

Rekommendera Poster

Hej

Vill kunna ta med mig ett/flera värden från en checkbox via ett javascript. Såhär har jag skrivit men får upp att den är odefinierad.

 

Funktionen:

function erasefolder(){

choice = document.all.checkbox1.checked;

//alert("Selected Value: " + choice);

document.all.myform2.show_list_folder.value=choice;

document.all.myform2.submit();

}

Checkboxen:

<input type="checkbox" name="checkbox1" value="<%

=folderName.name%>">

 

Knappen:

<input type="button" name="Submit" value="Radera Mapp" onClick="erasefolder();">

 

Form-taggen längs ned på sidan:

<form action="erasefolder.asp" name="myform2" method="post"><input type=hidden value="" name="show_list_folder">

</form

/Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din checkbox finns inte i document.all (det objektet används för att i IE hitta lager t ex). Du bör istället skriva document.forms['myform2']

 

.sun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste skriva så iallfall för checkboxen ligger ju inte imellan nån form-tagg, form-taggen ligger ju längst ned på sidan....Det är ju det som scriptet gör att skicka value från checkboxen in i form taggen.

Och då letar han ju i hela dokumentet efter checkboxen!

 

Men frågan är hur jag ska kunna hämta upp value från checkboxen in i en variabel.

Såg att jag skrivit fel i första inlägget, det ska nog stå:

Funktionen:

choice = document.all.checkbox1.VALUE;

 

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din checkbox m å s t e ligga innanför formtaggarna, annars vet inte din webbläsare vilket formulär som checkboxen tillhör. Man kan ju ha flera forms på en och samma sida.

 

Så skriv om koden så att

<form action="erasefolder.asp" name="myform2" method="post">

hamnar ovanför

<input type="checkbox" name="checkbox1" value="<%
=folderName.name%>">

 

formtaggen är ju inte visuell, så det spelar ingen roll var på sidan den ligger, så länge den omfattar alla delar som ska ingå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Annars (oavsett) kan man göra såhär:

 

<input type="checkbox" name="checkbox1" value="<%=folderName.name%>" onClick="document.all.myform2.show_list_folder.value=this.checked">

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att checkboxar, radiobuttons m å s t e ligga inom form-taggar men textfields, textareas m å s t e inte göra det eftersom man styr informationen med ett javascript som skickar info:n till rätt form-tagg som kan ligga i stort sett var som helst på sidan men inom bodyn.

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Som du ser av mitt exempel ovan så m å s t e inte din checkbox ligga innanför formtaggar. Det beror helt på hur man angriper problemet...

 

Ska man emellertid lyckas hitta checkbox1 mha. DOM utan att den ligger i ett form, så finns det bara ett sätt, tror jag. Och det är att sätta ett ID på den. Vill du inte göra det så får du skapa ett dummy-formulär...

 

Det enklaste är dock att göra som ovan...

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

 

Såg o testade ditt förslag och det stämmer det du skriver.

 

Mitt tidigare svar var riktat till .sun som påstod att allt måste ligga inom formtaggarna..Och det stämmer ju bevisligen inte...

 

Nu har jag löst problemet iallfall så det är ok.

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...