Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv format


Gäst

Rekommendera Poster

Jo, klart man har öppet köp. Men om du då väljer att köpa en likadan TV för pengarna du fått i återköpet, vad säger att dom inte ger dig samma TV igen? Speciellt när du är in för andra eller tredje gången och byter.

 

Förresten, om man beställer från nätet får man själv stå för returfrakten om du återlämnar varan av annat skäl än garantiärende.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, om man beställer från nätet får man själv stå för returfrakten om du återlämnar varan av annat skäl än garantiärende.

 

Butiken betalar inte heller bensinen du förbrukar då du kör till en butik för en reparation. Det är nog dyrare med frakten över Internet men lite får man riskera eftersom det är billigare med Widescreen tv på Internet, jag har kollat i timmar och jämfört med OnOff och liknande. De här fruktansvärt billiga tv som säljs på OnOff under kampanjer är ingenting att ha om du vill ha det lite modernt tex: 100 hz och Widescreen.

 

Dessutom så blir en tv på 50 kilo hemkörd och inburen i vardagsrummet.

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man får oftast vad man betalar för. 100Hz garanterar inte skön bild. Det finns otroligt dåliga 100Hz-tv:n, har sett några riktigt billiga, bilden "darrar" som på en 50Hz pga av avsaknad av digitala kamfilter, bilden "sväller" en hel del när bilden blir ljus (detta är mycket irriterande) osv...

 

Sen får man väl betala extra om man ska ha hemkört?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butiken betalar inte heller bensinen du förbrukar då du kör till en butik för en reparation.

 

Jo! Det har du rätt att kräva! (milersättning för bränsleutlägg) Däremot har du inte rätt att få TVn hämtad gratis, vilket man eventuellt har den där fåniga extraförsäkringen till.

 

Jo, men man får oftast vad man betalar för. 100Hz garanterar inte skön bild.

 

Exakt, snarare precis raka motsatsen! 100Hz är en ofantligt komplex teknik och tv-sändningar är definitivt inte gjorda för det, vilket kräver enormt mycket krut på digital bildbehandling och filtrering för att inte se skit ut. Och ändå är det ganska enkelt att notera släp och defekter på en 100Hz-TV för 20kkr som är helt obefintliga på en 50Hz-TV för 6000kkr. Proffstyckarna dissar 100Hz, men riktigt så långt behöver man juh inte gå. En BRA 100Hz-TV använder ett flertal 100Hz-tekniker och kan då uppnåt en 100% stabil och flimmerfri bild. Men köp en 100Hz-TV på rean för under 10kkr och jag kan garantera att den bilden är definitivt inte flimmerfri ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men köp en 100Hz-TV på rean för under 10kkr och jag kan garantera att den bilden är definitivt inte flimmerfri ;)

 

Den måste väl ändå vara mer flimmerfri än min gamla 25" 50 hz Philips(fick gå fram till tv:n för att se hur många l i Philips, *ler*) tv ? Jag ska nog gå in i en butik och kolla hur 100 hz tekniken ser ut på billiga tv och sen köpa på Internet.

 

Otroligt ett sånt intresse det är för mitt tv köp!

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo! Det har du rätt att kräva! (milersättning för bränsleutlägg)

 

Men det gäller nog bara garantiärenden, inte öppet köp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Otroligt ett sånt intresse det är för mitt tv köp!"

Att köpa en 100Hz är väl ett självklart val i dag. Min 100 Hz (Sony 29") är nu inne på 14:e året och jag ångrar inte det köpet. Tyvärr fanns inte då digitalt kamfilter med i tekniken, vilket gjorde att på finrandiga kläder t.ex. svart/vitt kunde man se färgstörningar. Nu har tekniken utvecklats och den störningen är borta.

 

Helt underbart att ha en flimmerfri TV.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 100 Hz (Sony 29") är nu inne på 14:e året

 

Den kan inte ha varit billig?

 

Ett paket med dvd för 9900: -? Kolla specifikationerna och tala om för mig om det är prisvärt.

 

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45751

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En i min klass har just en sådan TV, jag har dock tyvärr inte kunnat inspektera den själv, men han är mycket nöjd med den. Att detta beror på att hans förra TV var en 14" från 80-talet eller att TV:n helt enkelt är bra vet jag inte ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skönt att se mitt tidigare inlägg skapa lite rektioner :-)

 

Nu kommer mera:

 

Jag ser hellre en klippt och anpassad till 4:3 bild än en widescreen bild. Jag har projektor och vill ha storlek på bilden, ingen jäkla smalbild..

Jag har slutat köpa film av den anledningen, vill jag se nåt som är i sugformatet widescreen så tankar jag det på dc istället och slår på så vis filmbolagen där det gör som ondast, i plånboken...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser hellre en klippt och anpassad till 4:3 bild än en widescreen bild. Jag har projektor och vill ha storlek på bilden, ingen jäkla smalbild.

Hoppas du har bra takhöjd, om du kollar på 4:3 med din projektor. :)

 

Du köper inte film längre. Sitter du alltså hemma och kollar på analogsända filmer i stereo? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har bra takhöjd, om du kollar på 4:3 med din projektor. :)

 

Nu hugger jag lite och säger att det är inte takhöjd som diskuteras i denna tråd :-)...

 

Du köper inte film längre. Sitter du alltså hemma och kollar på analogsända filmer i stereo? ;)

 

Hmm, jag gör vadsomhelst för att slippa widescreen, även om det innefattar analoga sändningar..

Det finns faktiskt utgåvor på dvd där man kan välja om man vill köpa filmen i widescreen eller 4:3. Detta är dock (mig veterligen) ovanligt i sverige, men i usa kan man ofta välja format.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hugger jag lite och säger att det är inte takhöjd som diskuteras i denna tråd :-)

Haha, men dom som tänkt köpa projektor vill ju veta lite om förutsättningarna och möjligheterna vid olika bildformat.

 

...jag gör vadsomhelst för att slippa widescreen...

Jag förmodar att du inte är biotokig? Eller bokar du 3-4 platser och ligger ner och kollar så du får en fin hög bild? :P

 

Mvh Jocke - kan oxå huggas lite ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har projektor och vill ha storlek på bilden, ingen jäkla smalbild..

 

Jag måste hålla med jocke, med 4:3-bild från projektor antar jag du har etagevåning eller liknande femmetershög vägg att projicera på om nu storleken är så viktig? :)

 

En 16:9-projektor är juh överlägsen, du får juh otroligt mycket större bild när du ser på film med en dylik, än att ha de stora svarta kanterna på en 4:3-bild.

 

Utgåvor på DVD där du kan välja 4:3 är en styggelse - det kallas pan&scan och är i princip samma sak som vandalisering - man har juh klippt bort över halva bildytan så man ser juh knappt vad som händer längre, förstörelse typ ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nyfiken

På en projektor, går det där att få den att inte visa de svarta sorgkanterna?

 

Mao - kan man få en bred ren bild oavsett vilket format filmen råkar vara klippt i?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror juh på vilket format du har duken i? En 16:9-duk på vilken du projicerar en 4:3-bild ända ut i sidorna (så bilden projiceras ovanför och under duken oxå) ger juh att de svarta sorgkanterna hamnar utanför duken och inte syns.

 

Däremot är LCD-projektorer inte överdrivet bra på att hålla igen ljuset, det läcker alltid ut lite ljus även där det ska vara svart - så de flesta kör med maskning av duken, någon form av biodraperi eller liknande i svart, ickereflektivt material så man kan bestämma vilka proportioner dukens aktiva yta ska ha, å spillljuset/sorgkanterna hamnar på maskningen...

 

Projektorn skiljer sig juh inte från en TV i sorgkantsavseendet, iaf inte om vi pratar LCD eller DLP-projektor - eftersom dom har en fast panel i ett fast format (4:3 eller 16:9 normalt) och du får sedan ändra aspekter å zooma för att anpassa bilden precis som på motsvarande TV. Däremot är juh en svart (nåja, ofärgad) sorgkant betydligt mindre irriterande på en stor projicerad bild :)

 

Annars kan vi prata CRT-projektorer, det är juh något helt annat.. .

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du inte är biotokig? Eller bokar du 3-4 platser och ligger ner och kollar så du får en fin hög bild? :P

 

Biotokig.. hmm jaa sålänge som det är hemmabio är jag det, gå på "riktig" bio slutade jag med för ett par år sedan, då man alltid får någon framför sig som skymmer halva bilden eller äter godis i prasslande påse oabrutet under hela filmen.

(nej, jag är inte extremt kort snarare normallängd ca 180 cm)

 

Angående vandalisering av pan&scan så tycker jag att det är ett allvarligare brott att göra widescreen än att ta bort lite i kanterna, det mest spännande händer ändå mitt i bild och i bra focus (gäller i 94,8 fall av 100).

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Har man anamorf signal blir det inga sorgkanter! :-)

 

Sen läste jag någonstans om att det har börjat spelas in filmer i ett nytt format, där man spelar in i 4:3 men även i 16:9 (2,35). Det nya är att för att få bredbild, kuttar man 4:3-bilden "uppe och nere". Ganska bra lösning!

 

Men 2.35:1-filmer anser jag man kan beskära till 16:9. Det lilla man förlorar på sidorna gör inget, så länge man slipper de förhatliga svarta kanterna.

 

För projektorer skulle man väl (precis som för filmkameror) kunna sätta en panavisions-lins framför för att få fram rätt proportioner? Då kan man ju utnyttja hela bildsignalens alla linjer också.

Finns det sådana linser/objektiv för projektormarknaden? 16:9-lägen och liknande som fås fram elektroniskt är ju lika förkastliga som fenomenet "digital zoom" på digitalkameror. Javisst är det dyrare att lösa det optiskt, men det blir bättre!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man anamorf signal blir det inga sorgkanter! :-)

 

Men en anamorf 16:9-signal och en 4:3-bildyta kommer juh att ge sorgkanter i alla fall, såvida man inte tycker om att folk ser smalare ut ;)

 

Anamorfiska/förvridande linser till projektor är tyvärr inga billiga saker. Det finns på marknaden dock, för rika knösar som av någon anledning ändå inte kör CRT :)

 

När jag skriver 16:9-projektor så menar jag btw en projektor som verkligen projicerar en bild med proportionerna 16:9, dvs som har bredare paneler - inget fusk här inte. Det är rätt soft att köra 4:3 på en sådan oxå, blir lite som på bio med reklamen... efter 4:3-sändningarna drar man över till 16:9 å bilden blir vips mycket bredare... men de svarta kanterna vid 4:3 är juh inte så stora så man stör sig, med tanke på bildytans totala storlek :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det mest spännande händer ändå mitt i bild och i bra focus

 

Detta anser jag är totalt beroende på vad som ska förmedlas... olika format för olika typer av filmer känns som en självklarhet - och som jag skrev i inledningen, en 16:9-bildyta är flexiblast för att återge de 3-4 vanligaste filmformaten och med minst sorgkanter i snitt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...