Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Outlook från två maskiner


Erki

Rekommendera Poster

Jag kör idag med Outlook XP på min dator med w2k. Inom kort får jag en bärbar med Win XP och Outlook XP. Bägge kopplade till en router. Jag kommer mestadels att arbeta med datorn med w2k men vill kunna använda Outlook även på den bärbara. Hur löser man det smidigast så kontakter, in- och utgående mail sparas i samma mapp oavsett vid vilken dator jag jobbar. Idag sparas allt enligt standard C:\Documents and Settings\xxx\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook. Det vore inte heller fel att allt lagrades på ett annat ställe än C:\ Jag har alla dokument lagrade på en annan partition vilket underlättar backup och därför skulle jag vilja lägga allt där och dela ut den disken i nätverket. Jag har experimenterat en del men det känns inte rätt. Under Arkiv > Nytt > Outlookdatafil gick det att ställa in var filen skulle lagras och jag ställde då in att den skulle ligga på min E:\ (Dokumentpartitionen) Nu hade jag två uppsättningar Personliga mappar och inkommande mail lagrades ändå på C:\ Ingen vinst alltså. En avinstallation av Outlook var nästa steg. Efter nyinstallation såg det bättre ut när jag från början kunde välja var mappfilen skulle lagras. Mailen lagras nu på E:\ iallafall. Kommer jag att kunna använda samma lagringsplats från den andra maskinen? Det märkliga var att Outlook inte hade raderat inställningarna för mina epostkonton, server, lösenord etc utan de fanns där med en gång. En del filer lagras fortfarande på C: t ex outlook.src. Hur fungerar detta från den andra maskinen.

Ursäkta ett rörigt inlägg. Men mitt huvud är ganska rörigt efter att försökt förstå detta.

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 21:08:35 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag hade en liknande fundering förut med OE istället. Jag lyckades få dem att ha samma "mailfil", men då det blev strul då båda var igång samtidgt (och hade mailfilen öppen) så tog jag bort den delade filen.

 

Sedan provade jag med att kopiera mailfilen mha en bat-fil när jag startade OE, men det tog en sådan fruktansvärt lång tid (stor mailfil....)

 

Numera fjärrstyr jag min "server" med Real VNC (http://www.realvnc.com/) så kan jag kolla mailen från min andra dator.

 

Eftersom du kör Outlook, så kanske man skulle kunna sätta upp en exchange server... Men det vet jag inte hur det funkar och om det finns någon "Personal Edition" och var man får tag på den i sådana fall.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-04-22 12:41:57 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att använda samma .pst fil från flera datorer. Kanske inte samtidigt, det har jag aldrig testat. I hjälpen står det visserligen om att man kan dela med sig av sina kontakter genom en .pst fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...