Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig färg på TV-ut


Haren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis lyckats koppla min dator med Radeon 9500 Pro till TV'n via en S-VIDEO->SCART-adapter. Det blir kanonbra bild i 800x600 när jag spelar upp filmer, men jag har två frågor:

 

1) Det blir ganska taskiga färger, det är nånstans mellan svartvitt och färg =) .. jag har satt "color saturation" på max i inställningarna i ATI's kontrollpanel. Vad kan man mer göra för att få bättre färg?

 

2) När jag inte ser film utan har desktopen framme så flimmrar texten och är väldigt svår att läsa. Detta är inget måste att lösa, men det vore ju ballt med knivskarp bild. Antar att upplösningen är för tuff för TV'n eller nåt?

 

Tack!

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror antagligen på kabeln. jag har erfarenheten att svhs till svhs funkar bättre. du kan skaffa en så kallad 4ohms kabel så kanske det löser det hela. att du får dåliga färger beror på att signalen är för skarp för att tv:n ska kunna hantera det riktigt. dett akan IBLAND lösas med en bättre kabel. du kan göra ett test.. dra ur kabeln lite granne ur grafikkortet. får du bättre färg då så är så fallet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har ingen s-video in på TV'n så jag måste använda en scart-omkopplare... finns det inga trick man kan använda för att få bättre färg?

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är lite flimmer som stör, prova dra ur antennsladden ur tvn. Den kan störa bilden en del. Funkar även om man upplever vandrande horisontella ränder.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med nån på tv/radio handlare. dom vet säkrt om du kan använda nån "special" kabel... kan ju även vara så att din tv helt enkelt är för gammal

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har SCART-ingången S-VHS-stöd? Om inte så har du bara composite in i TVn. Min TV (SONY) har S-VHS-stöd på en av SCART-ingångarna.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att gå in på mjukvaran till ATI kortet och försök att ställa om signalen till Sverige eller något annat land kan vara så ibland att SVIDEO signalen knepar sig med svenska system. Detta funkade för mig på mitt ATI kort och innan detta hade jag detta problem med färgen också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. jag har scartadaptern i en omkopplardosa (som jag har för att välja mellan videon, dvd-spelaren och datorn) och sedan är den kopplad till TV'n... vet inte om det spelar nån roll iofs.

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det lustiga tycker jag är att jag inte har problemet som de flesta andra verkar ha med svartvit bild... jag FÅR ju färg, men väldigt dålig... det ser ut som när man har färginställningen på TV nerdragen till nästan minimum =) Nu är den på max, och det är fortfarande dålig färg.

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en svideosignal till en TV som inte klarar det behöver inte bli svartvit, den kan bli ungefär som du beskriver den oxå - eller lite instabil och låg skärpa... testa ställ om i grafikkortet till composite å se om det blir bättre? Isf har vi svaret...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som har ett Radeon 9500 Pro...

 

Jag tänkte beställa ett Sapphire Atlantis Radeon 9500 Pro inom en vecka. Vet du om det finns någon kompositutgång på kortet? Jag har sett att det bara har en S-VHS anslutning. Men det kanske följer med en adapter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser en kompositutgång ut? Jag har exakt det kort du tänkt beställa. Det har en S-videoutgång och en utgång som ser lite konstig ut, platt med udda kontakter i. Det kanske är kompositutgången, vad vet jag? =)

 

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Platt med udda kontakter i" är antagligen en digitalutgång för platta skärmar.

 

S-Video kan omformas till composit genom en adapter. (Oerhört enkelt egentligen: Endast ett motstånd och kondensator behövs.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-Video kan omformas till composit genom en adapter.

 

En adapter som i datorsammanhang ofta känns rätt så onödig. Har själv inte sett och har även sett andra inlägg i detta forum som påpekat att det knappt finns några grafikkort som inte kan sända ut en kompositsignal. Om det enbart finns en kontakt för S-Video på grafikkortet medföljer oftast en sladd med S-Video-komposit koppling. Ingen aktiv adapter - det är grafikkortet, med korrekt inställning i drivrutiner, som sänder en kompositsignal.

 

 

/T

(?komposit - composit - composite?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött.

 

Jag såg att Biltema hade nån billig "S-VHS -> komposit"-kabel. Kan testa med den sen när jag får hem mitt grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmh - konfunderad!

 

Jag påstår i ett inlägg att adaptrar S-video->komposit är onödiga.

 

Får följande kommentar:

 

 

Gött.

 

Jag såg att Biltema hade nån billig "S-VHS -> komposit"-kabel. Kan testa med den sen när jag får hem mitt grafikkort.

Samt en poäng...

 

Missförstånd?

 

 

Min enkla och alltid fungerande koppling är:

S-video kontakt -> lång (S-video) sladd -> scart-kontakt i TVn.

 

Får färg om dator och TV båda är inställda på S-video.

Får även färg om dator och TV båda är inställda på komposit.

 

Så VARFÖR ha en adapter? Alla grafikkort klarar väl att sända ut komposit? Gäller bara att ha en kontakt som passar TVns anslutningar. Eller?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni oxå missar är att komposit och svideo-stiften i en SCART-kontakt är delade, så om du skickar en kompositsignal från datorn genom grafikkortets svideokontakt in till en TVs SCART-kontakt (svide->scart-adapter) så kommer TVn att kunna hantera signalen som komposit utan några som helst problem..

 

..anledningen är att kompositstiften i en SCART-kontakt är delade med två av de fyra stiften i en svideosignal. Det är oxå därför man MÅSTE ställa om TVn (ofta via menyerna) till SVIDEO manuellt för att det inte ska bli bleka färger eller svartvitt vid en svideosignal via SCARTen.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå, tänkte bara byta ut den medföljande adaptern mot en längre kabel (den jag hittade på Biltema). Inget missförstånd. Poängen fick du för att du förklarade hur man hämtar en kompositsignal från grafikkortet.

 

(Jag förmodar alltså att inte heller Biltema's kabel är en "aktiv" adapter).

 

Har varken SCART eller S-VHS ingång på TVn. Bara komposit.

[inlägget ändrat 2003-02-04 16:46:09 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kör s-vide från grafikkortet sen in i en scart bak i min tv, men under avancerade inställningar för monitor så kör jag på komposit istälelt för s-vidoe, då blir det kanonbra bild, mycket bättre än om jag kör med s-vidoe eller automatiskt... testa det

 

btw: är det nån som vet VARFÖR jag får bättre bild med inställningen för kompsit när jag kör svideo från gratikkortet (in i en scart in till tvn)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...