Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar angående inställda tåg


Magnus Lindqvist

Rekommendera Poster

Magnus Lindqvist

Imorse då man skulle hoppa på tåget till Märsta var det som vanligt när det kommit lite snö.. Mängder med inställda tåg. Vad som sas var att lokbrist och det rådande vädret var orsaken.

Det får mig att undra lite. Snö och ett par minusgrader ska alltså ställa till såna bekymmer?!?! Lär de sig aldrig? Samma sak varje år.

Det som jag tycker verkar lite konstigt är att tågen som går till Norrland (tågkompaniet) verkar gå bra. Åkte upp vid jul med Tågkompaniet och då var det riktigt kallt och snö men de var i tid, och framför allt - Tåget gick.

Har hört att välarna fryser, men det borde väl gå att förutse och åtgärda?!

 

För mig så ser tågen likadana ut, men det kanske finns vissa skillnader i konstruktion som gör att vissa klarar kyla bättre än andra?!

 

Jaja, Det kanske är som med snöplogningen, lika dålig varje år.

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 11:39:00 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlar om är kostnader, det är klart det går att bygga allt så man klarar i princip vilka väderlekar som helst men vad skulle det kosta ?

 

Särskilt problematiskt är det ju att det alltid gäller att lägsta anbudet vinner på sådana här grejer, man kanske borde kolla kvalité lite mer när man lägger ut på entrepenad, det verkar inte riktigt som det görs idag i tillräcklig utsträckning.

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 11:46:44 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Särskilt problematiskt är det ju att det alltid gäller att lägsta anbudet vinner på sådana här grejer,

 

Det är väl det som är problemet..

 

//Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då verkligen tröttnat på allt skit man får från SL. Och det är inte något vidare billigt heller för den delen.

 

För ett tag sedan åkte jag från stan till Kista centrum, och träffade min mamma. Sen när jag skulle fortsätta åka buss hem, så säger buss chaffören att biljetten (som kostade mig 50 kr) hade gått ut. För tjugo minuter sen eller något sånt. De räcker tydligen bara en timme. Ursäkta uttrycket, men det tar för fan en timme att åka från stan till Kista! Han rev sänder biljetten men jag satte mig på bussen i alla fall. Väl i rotebro, fick jag dock betala 20 kr för att åka 2 stationer hem (bussbyte). Hela affären kostade mig 70 kr + 2 timmar av mitt liv. Hade jag åkt bil så hade det knappast blivit dyrare. Och det hade inte tagit lika långt tid för den delen heller.

 

En anna gång fick jag läsa att "På grund av lövfall kan enstaka tåg kan vara mer än 20 minuter försenade". fast vad de egentligen menade var att "På grund av lövfall kan enstaka tåg kan vara MINDRE än 20 minuter försenade"!

 

En annan gång fick jag vänta i Stockholm Central i över två timmar. Som tur var så fick jag skjuts av en kompis som skulle åt samma håll!

 

En tredje gång, gick jag på bussen efter träningen. Busskortet hade hamnat längst ner i rygsäcken. Busschauffören vägrar dock släppa på mig om jag inte visade honom den. Fick gräva upp ALLT!

 

Ja allt detta har hänt under de senaste 6 månaderna. Jag kan fortsätta hur länge som helst nästan. I år har jag inte köpt någon busskort. Jag åker bil istället. Det blir visserligen dyrare, men å andra sidan slipper man SL. Och man slipper bfå hela dagen förstård bara för att tåget är försenat, eller för att busschauffören är sur.

 

Tyvärr har SL inga konkurenter man kan välja. Mitt tips är att man ska skaffa sig bil. Lite dyrare är det, men jag tycker det är värt det. Är man två som åker blir det t o m billigare! Fast nu har ju regeringen fått för sig att sätta upp vägtullar. De har inte byggt vägar de senaste tjugo åren eller så, och istället för att börja bygga vägar nu, så vill de börja ta betalt för dem som redan finns. När tullarna är uppe så kommer givietvis, de rika fortfarande ha råd att åka bil. Men de fattiga, får åka komunalt. Som det ser ut nu så ska man minska antalet passagerar hos SL inte öka dem. Jag finner ingen logic i det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Man undrar vad de på gör RRV. Är det de som brukar se att skattepengar används på ett korrekt sätt. Och vart går pengar som SJ och SL får från oss. Det känns lika dan när man går på en "seriös" datakurs som anordnas av AF. Känner ni igen detta. Lägsta anbud vinner. Om vem förlorar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Mitt tips är att man ska skaffa sig bil

 

Har bil, men det är på Service just idag, men förra vintern åkte jag bara kommunalt, och jag kanske var lite naiv men jag trodde det var bättre iår.. Men där ser man.. Nothing's change...

 

//Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för att inte tala om när man satt sig och pendeltåget startat. DÅ talar de om i högtalarna att det är tekniskt fel och tåget kan bara köra halva farten mot annars. Kan de inte säga det FÖRE man kliver på, då hade mn iaf möjlighet att välja att åka buss, om man ska passa en tid. Heja SL.

------

Lena Marie

Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner

(Indianskt ordspråk)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Läste en artikel som DN hade om just pendeltågen i Stockhom.

Signalteknik från 50-talet.

En del vagnar från 60-talet. Det flesta vagnarna dominerade av teknik från 70-talet.

 

Slitna, under några år eftersatt underhåll osv...

 

Litet citat från (kortare) nätartikel hos DN:

- Dagens vagnpark är gammal och sliten, och klarar inte extrem kyla, säger Tobias Stålberg, och därför är information till resenärerna det bästa man kan vänta sig än så länge. Men vad är egentligen extrem kyla?

 

- Generellt sett kan man säga att är det kallare än minus tio grader börjar det bli kärvt, säger han.

 

Men om två år, 2005, ska det bli bättre, lovar ledningen på Citypendeln. Då kommer de nya X60-tågen att tas i trafik, och de gamla vagnarna som ofta dras med teknik från 70-talet, bytas ut. Tågens franska tågproducenter Alsom har lovat SL att de nya X60-tågen går att köra i minus 35 grader.

 

..och fram tills det att nya vagnar sätts in kommer det INTE bli bättre sades det i tidningen.

 

Det är bara att hålla ut.

 

/T

den korta nätupplagan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=102931

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 12:19:04 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Brukar inte vara speciellt ofta i Sthlm, men har förstått att det finns stora problem där, då det blir kallt. Det konstiga är att t ex SJ ser ut att ha relativt moderna vagnar och lok, men vad hjälper det??

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå ja....

 

Att ditt busskort hamnat längst ned i din ryggsäck är väl knappast SL's fel... eller?

 

Målet med vägtullar är inte att de rika ska få köra och de fattiga låta bli, utan att begränsa trafiken i stan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÅ talar de om i högtalarna att det är tekniskt fel och tåget kan bara köra halva farten mot annars

 

Hahaha, Eller när man går på tåget, dörrarna stängs, tåget kör 10 meter så att man inte längre kan gå av, och sedan stannar där i en halvtimma. Extremt takig om man nu råkar vara kissnödig också och hade tänkt sig gå av vid nästa station :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ditt busskort hamnat längst ned i din ryggsäck är väl knappast SL's fel... eller?

 

Jag kan sägga att detta inte skulle vara problem varken för mig eller busschauffören i frankrike.

 

Om jag nu kommer från träningen, med träningsoverall och påstår att jag har busskort men att den ligger i mina byxor längst ner i rygsäcken (försökte inte smita förbi eller så), så borde väl chauffören kunna acceptera det.

 

Nu vill jag inte säga att alla busschaufförer är oskysta. Jag träffade faktiskt en busschaufför en gång som faktiskt sa "Hej!" och log när folk gick på. Men det var som sagt bara en gång detta hände.

 

Målet med vägtullar är inte att de rika ska få köra och de fattiga låta bli, utan att begränsa trafiken i stan.

 

Jag har inte saagt vad politikerna har för mål med tullarna, jag säger bara vad det kommer att leda till. Om de vill minska trafikken i stan kan de väl bygga vägar runt, så att de som vill åka från norr till söder (eller tvärtom) inte behöver åka genom innerstan. Och tänk på människor som bara ska åka från t ex Gävle till Malmö. De måste ju också passera samma väg o, de inte vill ta värsta omvägen, och då bidrar de också till trafiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte säga att alla busschaufförer är oskysta. Jag träffade faktiskt en busschaufför en gång som faktiskt sa "Hej!" och log när folk gick på. Men det var som sagt bara en gång detta hände.

 

Då skall du veta vad som hände när en busschaufför körde och var glad, skämtade och pratade med passagerarna när de gick på. Då var det någon som ringde polisen och sa att busschauffören var berusad, så polisen kom och tog prov på honom, han var INTE berusad. Så ovanligt är det visst med trevliga och glada busschaufförer.

 

/Jocke

”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” - Arne Hegerfors

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Imorse då man skulle hoppa på tåget till Märsta var

> det som vanligt när det kommit lite snö.. Mängder

> med inställda tåg. Det som jag tycker verkar lite

> konstigt är att tågen som går till Norrland

> (tågkompaniet) verkar gå bra.

 

Du har inte hört hur det gick för Tågkompaniets tåg idag, hör jag. De var en timme och fyrtio minuter sena. Anlände Stockholm först 09.20 istället för ordinarie tid 07.32.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal rapport på radion:

 

"På grund av tidigare störning är tågen på linje sjutton tio minuter försenade"

 

Detta gäller då tunnelbanan i Stockholm på en linje där turtätheten är mindre än tio minuter. Vad bryr jag mig då om alla tåg är tio minuter försenade? Det kommer ju ändå ett var tioende minut....

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Du har inte hört hur det gick för Tågkompaniets tåg idag, hör jag. De var en timme och fyrtio minuter sena. Anlände Stockholm först 09.20 istället för ordinarie tid 07.32.

Oj, det hade jag inte hört. Men saken är väl den att det kom fram ;)

Inget ont om SJ//SL//övriga, men att problemen måste komma bara för att det kommer lite snö..

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur långt hade det tåget då kört??

 

Jag har bara goda erfarenheter av Tågkompaniet. Som boendes i nordligaste och mörkaste Norrland, så är jag en frekvent användare av deras tjänster, mest då jag pendlar till min hemort, som ligger (om möjligt) ännu mörkare till i landet. Med Tågkompaniet är det sällan några förseningar eller annat tjafs. Dessutom är de billiga som få. Det kostar bara en hundring att åka de 25 milen hem till mamma, och tar endast ett par timmar. Anmärkningsvärt är att vi måste banne mig ha rena rama hulkentågen här, om man jämför med er sörlänningar. Här kör man tågen ned till -30, sen får man åka buss, på grund av att bromsarna inte pallar allt för kallt väder. Och det var någon som skrev i den här tråden att -10 var extrem kyla....

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Anmärkningsvärt är att vi måste banne mig ha rena rama hulkentågen här, om man jämför med er sörlänningar. Här kör man tågen ned till -30, sen får man åka buss, på grund av att bromsarna inte pallar allt för kallt väder. Och det var någon som skrev i den här tråden att -10 var extrem kyla....

 

Det är det jag menar.. Tagen ser precis likadana ut. Tågkompaniets och Sj's tåg alltså.

What's the diffrence!?

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Tagen ser precis likadana ut. Tågkompaniets och

> Sj's tåg alltså.

> What's the diffrence!?

 

Det är ingen difference. Som jag sa var Tågkompaniets tåg också försenat idag. Anledningarna är följande:

 

* Tåget kom inte iväg förrän 16 minuter sent från Luleå.

* På grund av detta fick man stå 10 minuter i Sunderbyn och vänta på ett mötande malmtåg.

* I Boden väntade man in tåget från Narvik som var sent. Ytterligare 9 minuters försening.

* På vägen tog man in en del av förseningen och var bara totalt 18 minuter sen i Tväråbäck.

* I Tvärålund var det växelfel. Troligen igensnöad. Förseningen nu 35 minuter.

* Förseningen tas in och till Bollnäs anländer man 3 minuter =före= ordinarie ankomsttid.

* I Bomansberget strax utanför Gävle säckar loket ihop och man måste hämta ett reservlok från Gävle. Försening: En och en halv timme.

 

 

Skillnaden är att Tågkompaniets tåg har längre väg att åka och generösare tidtabell. En försening på 35 minuter kunde man köra i kapp.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 18:06:42 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte säga att alla busschaufförer är oskysta. Jag träffade faktiskt en busschaufför en gång som faktiskt sa "Hej!" och log när folk gick på. Men det var som sagt bara en gång detta hände.

 

Som busschufför så måste jag få kommentera detta med hejandet. Det är klart att jag säger hej till påstigande eller om det är många som går på nickar till vissa (det blir tjatigt att säga hej 30 gånger på rad, prova själv!).

 

Men om det är så att du som påstigande inte ger mig en blick fast jag söker ögonkontakt utan tittar överallt utom mig i ögonen så känner jag att jag behandlas som en robot som bara sitter där. Att du inte söker ögonkontakt kan bero på blyghet, det kan jag förstå, men då blir det inget hej eller leende heller.

 

Jag är inte våldsam av mig men det finns ett tillfälle då jag tänker: Ditt ohyfsade elände! Detta är när du pratar i telefon, inte tittar på mig utan stirrar på kortläsaren, stoppar ner ditt kort och bara går bakåt.

 

Jag skulle kunna ta din nalle, kasta ut den, stänga dörren och köra! Är det så svårt att bara lägga telefonen i fickan, ägna 2 sek uppmärksamhet mot chauffören, gå på bussen och fortsätta samtalet där!

 

Jag kör landsvägsbussarna i Skåne. I stadstrafik vet jag att det är ännu mer av detta, "jag skiter i dig som chaufför"

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du i NV-skåne så har man kanske åkt med dig!

 

Ta dig söderut så kanske du får glädjen att åka med en trevlig, glad, hejande och hjälpsam chaufför. Jag kan till och med visa dig till ett ledigt säte! :)

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta dig söderut

Har inte så många anledningar att åka dit just nu, men vem vet?

 

Jag kan till och med visa dig till ett ledigt säte!

 

Tack för din vänlighet, men just den biten tror jag att jag klarar själv än så länge....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Det är ingen difference. Som jag sa var Tågkompaniets tåg också försenat idag. Anledningarna är följande:

 

* Tåget kom inte iväg förrän 16 minuter sent från Luleå.

* På grund av detta fick man stå 10 minuter i Sunderbyn och vänta på ett mötande malmtåg.

* I Boden väntade man in tåget från Narvik som var sent. Ytterligare 9 minuters försening.

* På vägen tog man in en del av förseningen och var bara totalt 18 minuter sen i Tväråbäck.

* I Tvärålund var det växelfel. Troligen igensnöad. Förseningen nu 35 minuter.

* Förseningen tas in och till Bollnäs anländer man 3 minuter =före= ordinarie ankomsttid.

* I Bomansberget strax utanför Gävle säckar loket ihop och man måste hämta ett reservlok från Gävle. Försening: En och en halv timme

 

Där ser man..

 

Måste bara redogöra min hemfärd igår.

Skulle kliva på tåget som går från Märsta c:a 16.30.

Pga av växelfel på Stockholms central så kom tåget först mellan 16.45-16.50. En sak som kanska du kan svara på Tomas är att om ett tåg blir sent, är de så att tåg som går enligt tidtabell får förtur då det gäller spår? Vi fick i alla fall stanna för mötande tåg 2 gånger vilket gjorde oss ännu mera sena. Då vi närmade oss Uppsala så fick vi stanna för att det var växelfel på väg in till stationen i Uppsala. Så det slutatade med att det tog nästan 40 minuter från Märsta till Uppsala. En resa som normalt bruker ta max 20 minuter. Dock gick tåget i alla fall, och det gillar jag.. :)

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall du veta vad som hände när en busschaufför körde och var glad, skämtade och pratade med passagerarna när de gick på.

 

Hahahahah!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...