Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk till en Compaq?


Sid_V

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Compaq deskpro 800E och har funderat på att köpa en ny hårddisk. Nu har jag dock läst mig till att compaqs datorer inte fungerar med alla typer av hårddiskar, nu under jag därför om någon har några råd angående detta?

 

Är det vissa märken jag bör undvika/välja?

 

Finns det begränsningar på hur stor hårddisk jag kan köpa?

 

Tacksam för svar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Var har du läst att det skulle vara problem med disk till just Compaq? En IDE disk är en IDE disk och passar till alla datorer med den varianten av diskar. Skillnaden ligger i stationärt och bärbart. Diskarna är mindre i bärbara 2½ tum mot 3½ tum i stationära. Jodå, Compaq är (eller var?) lite speciella med vissa saker typ. integrerade grafikkort på moderkortet. Men en disk ska det inte vara några problem med.

 

Äldre operativsystem har inte stöd för riktigt stora diskar men har du Win XP så har storleken ingen betydelse.

 

Andra kanske vet något om detta som jag inte vet?

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

[inlägget ändrat 2003-02-04 01:24:06 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare det handlar om storleken på disken generellt för äldre datorer. Vad jag förstår brukar det räcka med en uppgradering av BIOS, men om inte det skulle hjälpa kan man köpa ett IDE-kontrollerkort och koppla hårddisken till den.

 

Nu har jag själv ingen bra erfarenhet av det senare alternativet till. Lyckades inte få kontrollerkortet att fungera på min Compaq 600E, men som tur var klarade burken ändå av den nya disken på 80 GB.

 

Det blev mer en bekräftelse på att Compaq kan vara lite kinkig när det gäller kort av olika slag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...