Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Movie clips

saeys

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har ett antal MC som jag vill ska spela upp utan att huvudtidslinjen spelas. Går det?

Jag har alltså ett antal knappar som jag vill ska trigga respektive MC, men utan att huvudtidslinjen far iväg. Kan jag ha dem i samma lager? Det rör sig om rätt många knappar, och vill liksom inte slösa på varken huvudtidslinjen eller antal lager... blir så rörigt annars. :)

Nån som förstår hur jag menar?

Det ska gå bra det, och enkelt!

Vi säger att du har 20 knappar med tillhörande MC, placera knapparna på låt oss säga frame "knappar" i ett eget lager, på framen har du även en stop action. För MC:na skapar du ett eget lager och skapar 20 keyframes efter frame "knappar", på varje keyframe lägger du sedan dina MC i tur och ordning, sätt även stop på varje, sätt även en label på varje tex. a,b,c,d osv. På detta sätt slösar du bara på 21 frames på huvudtidslinjen, det hela styr du med GoTo and stop "din frame" i knapparna.

Hoppas att det var det du ville ha svar på, lycka till.

//?

Varje MC har en egen tidslinje så det räcker om du har en frame i huvudtidslinjen där du har din knapp.

Detta förutsätter att du har alla movie clip synliga vid start, inte riktigt sant men vi säger att det är så nu.. :)

I knapparna så skriver du

on(release){

mc1.play();

}

då kommer movie clipet med instance name mc1 att spelas upp.

Och ja, du kan ha allt i ett och samma lager men det brukar bli lite stökigt.

Bättre är om du separerar dina lager och har t.ex knappar i ett lager, textfält i ett annat o.s.v.

Jäpp, det är just sådana där sökvägar jag vill använda mig av. Men jag lyckas inte styra MC:na med sådana. Exempel:

I lager 1, frame 1 har jag en knapp med skriptet

on(release){

ruta.gotoAndPlay(2);

}

I lager två, frame 1 har jag MC:t vid namn "ruta" med en animation. I MC:ts första frame har jag lagt en stop();

Dessa två lager ligger i en enda frame. Jag har också provat att ta bort stop():et från MC:t och lägga det i huvudtidslinjen, lägga knappen och MC:t i olika frames, och några andra varianter. Men nånting gör att jag inte kan styra MC:t tidlinje från huvudtidslinjen (eller någon annan MC/nivå heller för den delen (mha _root.osv.osv...))

Enda gången jag lyckas spela upp MC:t är inte ha några stop(); nånstans alls, men då har jag ju inte direkt styrt MC:t...

[inlägget ändrat 2003-02-03 19:21:40 av saeys]

Öhm, näe, men nu när jag tittar efter inser jag ju att "instance name" inte är detsamma som namnet på MC:t...

Tack för hjälpen! :-D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...