Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PANIK!!! Problem med pdf-filen


Petter6

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett visitkort som ska gå i tryck imorgon, men jag har väldiga problem!

 

Tryckeriet vill att jag skickar det i PDF-format. Jag har gjort illustrationer i Illustrator och monterat .EPS-filerna i PageMaker 6.5. Jag har dock haft problem med eps-filerna ända sen jag gjorde färgerna där i till Pantonefärger. Då säger Illustrator att filerna (som inte innehåller någon text alls) innehåller Helvetica, vilket inte finns och den saknar då typsnittet. Detta gör att jag sedan får problem när jag ska göra PDF av PostScript-filen jag "skrivit ut" från PageMaker, eftersom den saknar typsnitt som jag aldrig haft för avsikt att inkludera. Jag har testat spara i alla möjliga versioner och sätt i Illustrator men blir ändå inte av med det inbäddade typsnittet.

 

Någon som vet hur jag ska lösa det?? Detta gör mig sömnlös!!!

 

Jättetacksam för all hjälp!!!

 

Vänligen,

Petter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Illustrators lagerpalett - där ser du om du har använt något typsnitt - det kan ju vara så att du råkat använda textverktyget ngnstans och klickat i bilden t ex - har hänt mig.. ;-)

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Så är inte fallet. Det har jag kollat ett antal gånger om för säkerhets skull. Det började säga till när jag tog fram Pantone-färgpaletten. Så det känns som det ligger i den. Vilket verkar väldigt konstigt. Men så är det... Hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, har tyvärr inget svar isf - hhar du kollat på Adobes forum(http://www.adobeforums.com) ? Finns de som haft/har liknande problem med Indesign (Topic: Strange problem with missing font in an InDesign file t ex)

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har kommit det på spåren. Finns filer som heter typ Pantone Coated.ai som antagligen är dom man laddar in när man väljer den swatch-paletten. I den filen låg iaf en info text om Pantone, så jag tog bort den och nu verkar den inte säga till!

 

Tack för hjälpen ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...