Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammalt ljudkort


Spacerunner

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att gardera sig vid omformatering av gammal burk.

Ljudkortet är inte Plug and pray ;) så det blir gigantiska problem att få datorn att hitta kortet.

Kan jag lägga in drivrutiner till kortet på startdisketten för att slippa allt bökande Var hittar jag i.s.f. drivrutinerna?

Detta är tredje burken "Pentium 75 Htz" som jag försöker göra användbar till barnbarnen Jag svettas redan innan jag börjat "tack vare ljudkortet"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vad är det för OS du ska ha/har?

Är det XP så lär XP hitta det där ljudkortet. Det hittade min skrivare från -97 så det ska nog inte vara några problems ;)

 

Försök ta reda på namnet på ljudkortet. Sedan kan du söka upp det på internet och se om du hittar tillverkarens hemsida.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan

Den burken klarar inte ens Win 98 så vi kör gamla Win 95b

Några nya fina cloneprogram är inte att tänka på.

Mna får tänka i smått

ljudkoret är Sounblasterkompatibelt Sound 16

 

Det är extremt svårt att hantera, på den ena burken fick jag skaffa ett "nytt" från en skrotfirma, det bara smälte in hur snällt som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kortet är SoundBlaster Kompatibilitet så brukar det inte vara några problem. De gamla korten hade någon installtionsdisk/skiva som gjorde att allt fungerade efter att man installerat drivrutinerna (funkade även i DOS). I värsta fall kan du köpa ett nytt äldre kort. Kan väl inte vara så dyrt. Har själv en SoundBlaster AWE 32 PnP som jag skulle tänka mig kunna sälja.

 

Men försök först, det går nog säkert bra.

 

 

PS. Vad du borde oroa dig lite mer för är nog startdiskett och att få CD:n att funka i DOS. Jag brukade jämt ha problem med det. DS.

[inlägget ändrat 2003-02-03 12:42:43 av arash82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...