Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikartifakter


Cariad

Rekommendera Poster

Problemet är följande:

Datorn kan inte rita upp det som ska vara på skärmen på korrekt sätt. Ibland glömmer den vissa delar, och ibland ritar den dem på fel ställen. Mycket likt ett överklockningsproblem för grafikkort.

 

Jag har uteslutit att det är grafikkortet som krånglar, då jag testat både det inbyggda AGP-koret, och ett nytt PCI-kort, med exakt samma resultat.

 

Även skärmproblem är uteslutet (den typen av problem kan inte åstadkommas med en elektronkanon).

 

Drivrutinsproblem likaså, då problemet även uppstår i BIOS.

 

Jag antar att det har något med moderkortet att göra, eventuellt något med FSB eller dyl.

Datorn är inte överklockad på något sätt, och hårdvaran i den har inte ändrats på lång tid, utan problemet upptstod utan mänskligt ingripande. ;)

 

Hårdvaran är följande:

Siemens Xpert

PII 400MHz

320 MB SDRAM

Acer moderkort (BIOS v3)

 

Någon som känner igen problemen, och kanske har någon lösning, eller kan hjälpa mig felsöka orsaken?

 

Påpekas bör att datorn är strax över tre år gammal, och har stått på dygnet runt ofta. Kan det vara så att min gamla trotjänare helt enkelt blivit för gammal? Damm är min gissning...

 

Till sist kan jag nämna att min externa USB2 brännare, som sitter på ett USB2-expansionskort, fungerar utan problem (jag tänkte om det hade något med bussarna att göra).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...