Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG drabbat av forumani?


Chakotay

Rekommendera Poster

Nu finns:

 

Buggrapporten

Nya buggrapporten

Diskutera eForum

Förslagslådan

Viktig info

 

Fem forum som egentligen skulle kunna slås samman till ett - eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

De fyller högst egna funktioner tycker jag:

 

* Buggrapporten - Många missuppfattade meningen med den och innehållet var ganska ostrukturerat. Utgår med tiden. Ersätts av Nya buggrapporten som heter som den heter under en övergångsperiod.

 

* Nya buggrapporten- är till för att rapportera direkta fel och "buggar". Typ - nu funkar inte det och det eller jag får konstiga felmeddelanden när jag söker efter inlägg.

 

* Diskutera eForum - Här tycker vi till om eForums själ, huruvida vi ska acceptera spam eller inte eller huruvida den där Jani existerar eller är en påhittad figur gjord av lera.

 

Så för att ta ett konkret exempel så kan man ju säga att denna tråd hade passat bättre i Diskutera eForum...

 

* Förslagslådan - Hit sänder du dina idéer om hur man skulle kunna förbättra eForum. Tex hur en förbättrad sökfunktion skulle fungera. Altså ingen buggrapport utan en idébank.

 

* Viktig info - Här kan jag som admin snabbt komma ut med viktiga nyheter som berör alla. Tex planerade driftsstörningar etc.

 

Och jag tycker att det är enklare att organisera och överblicka om man har forumen separerade från varandra.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte bara vissa 'forum' hos IDG som har högst egna funktioner, kanske gäller det personerna också...

 

Tydligen var jag inte tydlig NOG för Jani - i detta forum Förslagslådan lämnade jag ett i mitt tycke helt uppenbart förslag... men Jani tycker det passar bättre i annat forum, nämligen "Diskutera eForum", som enligt honom har funktionen "Här tycker vi till om eForums själ, huruvida vi ska acceptera spam eller inte eller huruvida den där Jani existerar eller är en påhittad figur gjord av lera."

 

Jag har nog vissa ideér om vad Janis huvud är gjort av...

 

 

Nåväl, jag har gjort ett svep och kopierat era definitioner:

 

Buggrapporten, syfte: Insamling av buggar och synpunkter på IDG eForum

 

Nya Buggrapporten, syfte: Fel på eForum

 

Diskutera eForum, syfte: Detta är bra och detta är dåligt med eForum.

 

Viktig info, syfte: Viktig information rörande eForum!

 

Förslagslådan, syfte: Här diskuterar vi tillsammans fram förslag på förbättringar på eForum.

 

 

Som synes handlar alla fem om eForum!

 

Om nu vissa missuppfattat Buggrapporten och kanske tolkade det som att IDG eForum hade en "insamling av buggar och synpunkter", varför tog man inte då och förbättrade "syfte"-definitionen istället för att "spamma" ned med ett nytt forum, Nya Buggrapporten ???

 

Sedan kommer Diskutera eForum med ett "syfte" som handlar om vad som "...är dåligt med eForum", och vad är inte dåligt... om inte också buggarna?

 

När dessa tre forum vartefter dök upp tog jag det som ett uppenbart försök att "blanda bort korten", och att det inte skulle få synas för mycket negativ kritik i ett och samma forum!!!

 

Och ang Förslagslådan så tycker jag det naturligaste är att diskutera fram

"förbättringar på eForum" i samma forum där det som inte fungerar beskrivs, och där vad som är bra och dåligt framförs.

 

Ni har huggit sönder åsiktslämnandet om eForum så att det varken blir hackat eller malet!!!

 

Jag vidhåller min åsikt och förslår att åtminstone Buggrapporten, Nya buggrapporten, Diskutera eForum och Förslagslådan omgående skulle slås samman till ETT forum!

Förslagsvis med namnet Diskutera eForum!

Och givetvis få en passande och tydlig "syfte"-definition.

 

Ang "Viktig info" tycker jag det är ett märkligt sätt att presentera 'viktig info' på; är informationen viktig och akut borde ni enkelt kunna maila ALLA användare direkt så att ingen missar det viktiga!

Ev annan 'viktig info' (regler etc) bör finnas som länkknapp på vänsterkanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Du har rätt i att man även borde skicka ut mail med viktig information till alla medlemmar, och det är på tapeten - men innan möjligheten finns tyckte jag att det var värt att ha ett separat forum för - dessutom har jag stoppat in en liten möjlighet att även ha ett viktigt meddelande av akut slag på "förstasidan".

 

 

 

"Som synes handlar alla fem om eForum!"

 

Ja, det var ju vade jag sade. De tar upp olika aspekter på eForum - det är därför vi samlar dem under området "nya Eforum". Men de handlar inte samma saker. Det är faktiskt en skillnad på en bugg (direkt felaktighet på en funktion/finess) och förslag på hur man skulle kunna införa helt nya funktioner/finesser eller nya forum osv.

 

Och jag förstår upprikigt sagt inte riktigt varför du tror att jag skulle vilja blanda bort bra förslag till förbättringar av systemet? Eller påpekanden av direkta fel. Jag vill ju kunna stoltsera med en bra tjänst. Eller hur? Hur skulle det gynna mig/oss om jag (av någon anledning) smusslande förslagen på åtgärder av brister eller bra förslag till nya funktioner? Det finns liksom ingen logik i det. Berätta hur du resonerar så kanske jag förstår dig bättre.

 

Tvärtom var skapandet av en ny buggrapport ett sätt att verkligen försöka organisera upp informationsflödet.

 

Du har rätt i (och jag tror att jag utryckte att jag håller med dig) i att Buggrapporten och Nya buggrapporten alltså eg. är samma sak. Bara det att Buggrapporten ligger på annat ställe än de andra forumen som tar upp eForum och jag saknar i dagsläget möjlighet att flytta forum mellan områden. Tyckte nämligen att det var bättre att ha alla eForum-diskussioner i ett och samma område - detta. "Buggrapporten" ska alltså bort - men finns kvar som ett slags arkiv - och ersätts av "Nya Buggrapporten" som förslagsvis byter namn till bara "Buggrapporten" när den andra är borta.

 

Dessutom var det ett sätt att så att säga "börja på ny kula" när vi startade området "nya eForum" och därigenom tog ett nytt grepp om eForum.

 

Sist vill jag bara här säga att jag inte tycker att det finns något egenvärde i att ha en massa forum bara för att det skulle vara kul att ha det (dvs handlar två forum om samma sak är det en klar påäng i att slå ihop dem om det tex förekommer korspostning mellan dem) - men det finns heller ingen påäng i att slå ihop allt till en enda stor gröt.

 

Mvh

Jani Andersson

idg.se

 

Som återigen vill påpeka att jag tycker att det mycket trevligt att höra dina synunkter - även om jag som bekant inte alltid håller med dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum kvarstår - det är betydligt svårare för oss användare att få en helhetsbild av vad andra tycker och har påpekat, ifråga om eForums brister och funktioner, när ämnet hackas upp i flera forum.

 

När man t.ex. ska ha ett stort krismöte i en skola, sätter man då upp spartanska och föga genomtänkta, individuella "syfte"-skyltar över fem rum med stängda dörrar och låter deltagarna efter bästa förstånd välja dörr och lämna en kommentar i ett rum och lyssna på någon annans synpunkt i ett annat osv?

 

Nej, givetvis samlas man i en stor sal så att alla kan delta och få höra allt som avhandlas.

 

eForum BLIR bättre av färre forum, istället för fler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Men den som arrangerar mötena på skolan ser till att arrangera flera olika vid flera olika tillfällen som tar upp olika aspekter. Som vi gör här.

 

Ett möte för att ta upp mobbningen, ett för att prata om man ska måla om och i vilken färg väggarna i så fall ska gå.

 

Nåväl, det räcker med målande exempel nu. Som sagt - jag håller med om att det blir mer strukturrerat med något färre forum än med fler, men eForum-diskussionerna kör vi i den här formen.

 

Sedan får vi se om vi framöver slår ihop forum och vilka de i så fall är.

 

mvh

Jani Andersson

eForum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare skrev jag "När dessa tre forum vartefter dök upp tog jag det som ett uppenbart försök att "blanda bort korten", och att det inte skulle få synas för mycket negativ kritik i ett och samma forum!!!"

 

Jani bemötte det med:

"Det finns liksom ingen logik i det."

Hur jag upplevde (tog) det, bör väl inte Jani uttala sig om huruvida det finns logik i det?

 

Nu har tydligen Janis bestämt att det han har bestämt är bestämt.

 

Och eftersom ingen annan hänger på i diskussionen förbliver det antagligen vid den gamla, korkade ordningen - att spittra diskussionen om eForum så mycket som möjligt!

 

Det framgick inte klart varför skolan skulle "arrangera flera olika vid flera olika tillfällen"-möten?

 

Förfarandet resulterar med största sannolikhet i att inte alla kommer till alla dessa möten och det är högst sannolikt att sambandet mellan den gräsliga målningen m.m. annat i skolans miljö, och mobbningen inte alls uppmärksammas!

 

Det är en för demokrati, öppenhet och positivt framåtskridande förödande "snuttifiering"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

"Det finns liksom ingen logik i det."

 

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. VARFÖR jag skulle vilja blanda bort förslag och positiv och negativ kritik?

 

Ja, jag tycker nämligen inte att finns någon logisk förklaring till att jag skulle vilja göra det - vilket du alltså varit inne på ett antal gånger att det skulle finnas.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kan ha EN anslagstavla där folk lämnar sina egna och tar del av andras synpunkter, varför sätter man då istället upp 4-5 st på olika ställen så att folk inte längre får någon överblick ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Vad menar du med olika ställen? Om vi bortser från gamla buggrapporten som jag redan redogjort för så ligger ju forumen bredvid varandra i ett område som är till för att diskutera eForum.

 

Och för det andra svarar du fortfarande inte på min fråga. Du ställer en motfråga - men det gör inte din ståndpunkt så mycket tydligare. Men det är OK. Jag kan nöja med mig att leva i ovisshet ang. varför du i så hög grad misstror mina intentioner.

 

Vi kan hålla på med den här diskussionen hur länge som helst, men jag tycker att vi stryper den nu - vi kommer liksom ingen stans. Om det är OK? Ingen annan verkar ju tycka att den är värd att arrangera sig i.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den som tiger samtycker", brukar det heta ibland och inga andra har ännu lämnat några synpunkter och man vet därför inte om de/ni tiger därför att ni går på min linje - eller IDG's!

 

Eller beror det på att folk inte orkar intressera sig för ännu ett om-Eforum-forum?

 

 

Jani ser bara saken på sitt ensidiga sätt!

 

"...ligger ju forumen bredvid varandra i ett område som är till för att diskutera eForum", skrev han - jag och förmodligen också mängder andra upplever det absolut inte så!!!

För öppnar man "A - Ö"-listan ligger de banne mig inte "bredvid varandra"!

 

Er uppdelning i tidningar, områden m.m. är inte något som jag som användare kommer i beröring med; för det mesta har jag inte en aning om eller är ett skvatt intresserad av till vilken tidning/område ett forum hör!!!

 

Jag är besviken att Jani redan vill strypa diskussionen, men i och för sig inte alls förundrad - det bekräftar ju bara mina misstankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Men om du går in via

//eforum.idg.se/index.asp

så kommer du till

//eforum.idg.se/forum.asp?DepId=125

 

och då ser du ju att det är mycket enklare att se att eforum-forumen hör ihop. Det ska vi göra bättre och det är däröfr område ska grupperas efter "kategori" och inte efter tidning som idag.

 

Man behöver liksom inte göra det så svårt för sig.

 

mvh

Jani Andersson

eforum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NI gör det svårare för användarna genom att spränga isär tyckandena om eForum!!!

 

Likaså finns ett antal överflödiga forum som bara ställer till förvirring även i konfererandet om dataproblemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingen orkar lägga sig i en sån här grej med en massa klagomål och konspirationsteorier. Dessutom med rena personangrepp typ "Jag har nog vissa ideér om vad Janis huvud är gjort av..."

 

Nån jävla måtta på klagolåten får det väl ändå vara.

 

Over and OUT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om Jani försöker få det till att det är jag som inte begriper mig på att använda eForum, med sitt "Man behöver liksom inte göra det så svårt för sig".

 

Jag måste uppenbarligen förtydliga ännu mer. För mig finns fyra sätt som jag vanligen använder eForum.

 

1. Vill jag själv ställa en fråga öppnar jag förstås A-Ö-listan (som övrigt har en bugg - Ö kommer direkt efter O) och letar rätt på det forum jag tycker passar bäst.

 

2. Jag har fått e-postbesked om att något hänt i det forum jag ville bevaka, och jag klickar på länken och landar snabbt och elegant på rätt ställe.

 

3. Jag har INTE fått något e-postbesked, men vill ändå se om något nytt tillkommit någonstans. Klickar därför på min genvägsikon som leder till //eforum.idg.se/lastvisit.asp, och kommer till "Välkommen tillbaka Chakotay

Följande forum har nya inlägg sedan ditt senaste besök ..."

Den listan tycker jag har buggen att den inte ALLS är sorterad i bokstavsordning, vilket gör det mycket svårare att hitta just de forum jag är intresserad av.

 

4. Jag är så djärv och nyfiken att jag vill ge mig ut på strövtåg fritt bland forumen, alltid lär man sig något, för navigationen använder jag då givetvis A-Ö-listan.

 

 

Jag har förstås testat Janis anvisning för att se vad det var som jag ev inte skulle ha förstått mig på.

Istället för att använda min genvägsikon, kopierade jag in Janis revultionerande URL //eforum.idg.se/index.asp i webläsaren (oinloggad och befinnande mig på helt annan sajt förstås), tryckte på Enter och hamnade på

//eforum.idg.se/loginmenu.asp, där det såg ut precis som när jag i vanliga fall klickat på min genvägsikon med URL'n //eforum.idg.se/lastvisit.asp, alltså "Välkommen tillbaka Chakotay Följande forum har nya inlägg sedan ditt senaste besök ..."

 

Som jag förut påpekat är jag inte ett spår intresserad av till vilka tidningar och områden ni på IDG pinkat in era alldeles för många forum, vilka jag ej ens har orkat räkna.

 

Fortfarande anser jag att det väsentligen skulle underlätta en meningsfull diskussion om eForum's buggar, brister och möjligheter till förbättringar om åtminstone Buggrapporten, Nya buggrapporten, Diskutera eForum och Förslagslådan omgående skulle slogs samman till ETT forum!

Förslagsvis med namnet Diskutera eForum!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag skulle vilja lägga mig i diskussionen. Nu orkade jag inte läsa alla dessa långa inlägg så nu vet jag inte om de förslag jag ger redan har diskuterats. Men samtidigt så anser jag att det inte gör nånting eftersom det borde bara vara bra för er på idg om ni fick reda på att fler användare tycker samma saker.

 

Jag tycker följande:

 

Alldeles för många forum totalt! Det verkar nästan som om de olika tidningarna tävlar mot varandra att ha flest forum, vilket leder till att de skapas massa onödiga forum. Ett exempel är "Öppet forum" med syfte att: diskutera allt möjligt. Ett exempel därifrån är frågan som handlar om Freespeech. Den hade passat lika bra i forumet "Programmen i din dator" eller vad det nu heter exakt. Det forumet har funnits mycket längre och är mer väletablerat.

 

Av det jag läste i denna tråd så lyckades jag iaf snappa upp att du Jani tyckte att det var bättre att ha många forum för att det var lättare att organisera. Men jag tycker man ska se till vad vi användare och läsare av tidningara tycker.

Min åsikt är (och jag tror många håller mer) att det bara är jobbigt med så många forum. Man orkar inte gå in och titta i alla dessa olika forum. Och det leder till att många frågor kanske blir obesvarade, iaf inte diskuteras ordentligt. Det gör inte mig så mycket om frågan inte till 100 % stämmer överrens med namnet på forumet

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hej Jonas och välkommen in i diskussionen. Som jag sagt på annat håll håller jag i princip med både dig och Chakotay. eForum är idag organiserat på ett sätt som "tvingat" fram för många likartade forum.

 

Jag har tagit fram en åtgärdsplan för det och lösningen kräver vissa tekniska förändringar. Som jag aviserat kommer eForum att omorganiseras till den milda grad att systemet istället för att kategoriseras på tidningar istället kategoriseras på ämnen. När så är gjort börjar ett arbete med att "slå" samman forum.

 

Vad diskussionen ovan handlade om var eForum-forumen som Chakotay tyckte var för många och därmed ohanterbara. Jag höll inte med honom i just det fallet eftersom de fyra eforum-forum vi har tar upp olika aspekter på systemet.

 

Det kommer att bli enklare att överblicka forumen när den nya ämnesindelade systemet kommer i gång. Vilket bör vara i början på februari om inget är försenat.

 

Men som sagt - jag håller med er båda om att vi har för många forum och att det leder till onödig "korspostning" eftersom många forum tar upp samma sak. Och lösningen är på G.

 

Att något skulle vara enklare för mig att administrera får inte hindra användarvänligheten!

 

 

mvh

Jani Andersson

eforum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...