Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket databas-system är bäst?


olle enström

Rekommendera Poster

Många småföretag har en PC i ett hörn som ett dåligt samvete. Installerat finns ett standardsystem av något slag som i bästa fall används. I övrigt står det still. I den mån man haft tid att titta om det finns något annat att använda PC-n till har man ofta funnit att standardsystemen inte motsvarar ens krav.

Vi som har lite mer erfarenhet vet att man med hjälp av ett databassystem själv kan skapa ett system nästan precis som man vill ha det.

Frågan är bara vad skall man välja.

MSAccess som finns nästan överallt men som har otoligt många funktioner som i en del fall förvirrar eller något enklare databassystem som man inte vet så mycket om.

Hör av er och tala om vad ni tycker, vad ni valt eller tänker välja.

MVH

Olle E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle,

Jag tar mig friheten och helt partiskt föreslår MS Access 97. En väldigt mångsidig databashanterare.

Du kan skapa hela applikationer i databasen och koppla den samman med övriga MS Office produkter. Sedan finns möjligheten att väldigt enkelt gå över till SQL server.

Har du sedan en webbserver på datorn kan du enkelt visa datan i webbformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat lite olika versioner av Paradox, Filemaker och Approach.

Jag tycker att Lotus Approach klarar det mesta som en halvamatör behöver kunna. Hyggligt kompetent och framför allt snabbarbetat.

Även om Paradoxen gör saker bättre (+fristående applikationer), så blir man färdig snabbare med Approach.

Den mest lättarbetade var annars Filemaker. Det går grymt snabbt att göra enkla macron etc, men det tar en evighet att redigera dessa, och de går inte att kopiera ett macro.

En annan fördel med approachen och paradoxen är att databasfilerna är separerade från själva "layouten". Om man väljer Dbase-formatet kan man komma åt data från vilket program som helst, utan att avända odbc etc. Filemakern klumpar ihop allt i en fil som du måste exportera från. Gör inte Access samma sak?

 

Nåja. Alla har nog sina fördelar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tony Zetterström

Är det ett litet nät säg mindre än 15 clienter. Kör Filemaker Pro! Lätt att använda, inbyggt nätverksstöd, inbyggd webserver, dela databasen med Mac som Pc, jag kan fortsätta mer... Viva Filemaker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...