Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tommydl

Strömförande dator...

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har min dator i ett ojordat uttag, och chassit verkar vara lite stömförande... När jag t.ex sätter min fot på elementet i rummet samtidigt som jag rör i chassiet med ett finger så känner jag en ström.

Problemet löser sig om jag drar en sladd från ett jordat uttag i köket till datorn.

Köket är tyvärr den enda platsen i huset där det finns jordade uttag och det blir tyvärr lite väl omständigt om man måste skarva en massa sladdar därifrån till rummet med datorn. Vad har man egentligen för rättigheter som boende i en hyresrätt? Kan man kräva av hyresvärden att sätta in ett jordat uttag?

Eller finns det något annant man kan göra? Det är inte direkt någon trevlig känsla när man råkar snudda i chassiet samtidigt som man vilar foten på elementet. Det kan ju inte vara särskilt hälsosamt för datorn heller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina rättigheter är "noll"

Du kan själv kosta på en dragning av el jordad iof..

Varför inte koppla datorn till elementet?

Vad är det för typ av element?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elementet är ett sånt med vatten i? (= vet inte vad det kallas. Inget el element iallafall.

Va dumt att man inte kan kräva något av hyresvärden, det är ju en hälsofara att bli elektrifierad när man sitter vid datorn.

[inlägget ändrat 2003-02-02 12:32:13 av mithrill]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle göra följande.

1 Kontakta hyresvärden och ställa frågan om det går att få ett jordat uttag. Kostar ju inget att fråga :)

2 Överväga att dra kapel från köket själ eller be om prisförslag från en elfirma.

3 Göra en egen jordning på så sätt att jag kopplar en kabel med någon klämma till elementet och dator chasit. Det fungerar det med som nödlösning. Enkelt och billigt :)

Jord är inget annat än en förbindelse med moderjord. Oftast i form av metallplattor nedgrävda i marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvisso, men han har redan en jordad miljö i form av elementet. Så risken finns redan.

Kontakt med hyresvärden eller en elfirma som tittar på vilka möjligheter som finns är aldrig fel?

Det troliga är då att man kommer att byta samtliga uttag i rummet till jordade. Detta då man inte får nyinstalera uttag som är jordade i kombination med o-jordade. Kostanden för detta kan bli ganska hög....

Fö så är risken ganska stor att förstöra datorn eller något som är ansluten till den om den är ojordad. All ansluten utrusting bör vara jordad eller samnkopplade med jordade uttag om de har sådan "stikpropp"..

Sök på forumet, det finns ett antal trådar.

[inlägget ändrat 2003-02-02 14:21:56 av Axel G]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Rummet" jag har datorn i är egentligen ett halvstort förrådsutrymme/skrubb och det finns inga el uttag där inne utan jag drar strömmen från ett uttag i hallen.

Så om jag då drar en lång sladd från köket och kopplar upp samtliga apparater i rummet till den så borde det alltså inte vara några problem eftersom samtliga apparater då sitter i det jordade köks uttaget?

Ska tala med hyrevärden på måndag och höra med dem, kan man inte lösa det den vägen får jag väl dra en lång sladd till köket helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det troliga är då att man kommer att byta samtliga uttag i rummet till jordade. Detta då man inte får nyinstalera uttag som är jordade i kombination med o-jordade. Kostanden för detta kan bli ganska hög....

Enligt lag måste man jorda alla uttag i en grupp om man bestämmer sig för att jorda ett uttag i gruppen. Att jorda via elementet är inte att rekomendera.

/Johnny - Över 500 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.com/columbia - Tragedin över Texas

http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Enligt lag måste man jorda alla uttag i en grupp om man bestämmer sig för att jorda ett uttag i gruppen"

Lag från 1994 gällande nya bostäder, samt nyinstalationer.

Fast .. ser att även profs, elfirmor bryter mot detta ibland, därför skrev jag troligen..

"Att jorda via elementet är inte att rekomendera."

Håller delvis med, skrev nödlösning...

Men för att avleda vissa mindre läkströmmar från ett datorshassi som är strömförande fungerar det... som en nödlösing.. om man inte har andra alternativ..

Men bör vara ett sistahands alternativ..

[inlägget ändrat 2003-02-02 16:04:22 av Axel G]

[inlägget ändrat 2003-02-02 16:06:57 av Axel G]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du resonerar helt rätt.

Komihåg att du inte får koppla in dig fast i köket utan att det måste ske via en stickpropp.

Förutsätter att du är lekman där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

hade en stor otur när jag fick bredband för en tid sen.

då visade de sig att bredbandsuttaget /ADSL/ fanns i

det enda rummet i min lägenhet som inte hade jordade uttag.

jag har kört ett par år med ojordat och får stötar rätt ofta.

denna olägenhet ställs mot den avskräckande, höga kostnaden för att få till jordade uttag.

hade en bra elektriker här för 4 år sen - det kostade 2.000 kr på den tiden för 2 rum.

där jag bor är elektriker en stor bristvara f.ö.

goda råd är dyra också.........

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Att jorda via elementet är inte att rekomendera."

Nej, jag läste en i en tidning på jobbet, för att förhindra vagabonderande strömmar så kan man isolera rörledningar i källaren, med en gummibussning, så att dessa ej är förbundna med jord.

Det är inte alltid säkert att elementen är _jordade_.

Detta gäller då oftast datortunga kontorsfastigheter och inte snåla hyresfastigheter.

Ang. vagabonderande strömmar

http://www.rtk.se/Main/Mainframeset.htm

http://www.elforsk.se/emf_sidor/Texter/Vagabond.html

/TN

[inlägget ändrat 2003-02-02 22:16:28 av Don Tomas]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tagit del av er intressanta diskussion om brist på jordade uttag i lägenheter. Saknar själv detta. Jordat finns endast i köket.

Vet ej om det hänt något nytt på jordningsfronten sedan 2003. Kör ojordat idag och har så haft sedan jag köpte min första dator. Inte så roligt när man vet att det "ska vara jordat". Dra en förlängningssladd från diskbänken genom "hela lägenheten" har jag bedömt bli "farligare".

Datorn med kringutrustning är alltid avslagen när jag inte använder den. Stänger av elen med skarvdosan där alla kontakter sitter.

Jag kan bara konstatera att är man hyresgäst så är man utlämnad åt vad som finns i lägenheten. Vad försäkringsbolag m fl säger har jag inte torts luska i.

Jorda chassiet på annan väg har jag inte övervägt. Inte sett någon offentlig rekommendation av detta så jag vet inte om det är en godkänd metod.

Bredband kör jag via radio, har modem för fax och reservanslutning 56k.

Jag har inte haft problem med stötar som i länkinlägget ovan.

Kanske en fråga att ställa i idg-enkäter - kör du din pc ojordat eller jordat? Det har kanske redan gjorts.

Gissar de flesta kör ojordat - av "tvång". (man kan ju låta bli köpa dator också)

God Jul och Gott Nytt år 2005

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 Göra en egen jordning på så sätt att jag kopplar en kabel med någon klämma till elementet och dator chasit. Det fungerar det med som nödlösning. Enkelt och billigt :)

Personligen anser jag att det är idiotiskt att ens nämna ett sådant förslag i ett offentligt forum..

Jorden är den ledning som strömmen leds till vid el-fel, vilket bidrar till att om det blir ett el-fel i din dator och den börjar leda stöm via jordkabeln då blir det DIREKT LIVSFARLIGT att vidröra NÅGOT element i hela fastigheten..

Barn pillar ofta på element, grannar kommer ofta åt element när de vattnar blommor eller så!

Hur trevligt är det att bli anklagad för sin grannes död, eller grannens bebis död???

Allt bara för att man själv är för korkad för att se längre än ens egna näsa räcker....

Försvaret: "Jag fick tipset på internet, så det borde inte vara farligt" räcker inte särskilt långt då!!!

Vissa alternativ finns helt enkelt inte...

[inlägget ändrat 2005-12-16 10:30:33 av Ynf]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...