Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Printerproblem!


OHa

Rekommendera Poster

Skaffade en billig IBM Aptiva, PIII, 450 MHz, som jag formaterade hårddisken och installerade Win 98SE på. En ren start alltså som funkade fint. Har sen installerat bl a Word på den och allt funkar fint. Men här är mitt problem:Det går bara inte att skriva ut från den. Printern är en Epson Stylus 800 med bara LPT-anslutning som fungerar som den ska när den är inpluggad på en äldre dator. Installationen av printern är gjord efter alla konstens regler. Har provat att ansluta printern till LPT-porten (funkar ej) eller via en USB-LPT-adapter (funkar inte heller). I båda fallen är porten konfigurerad som dubbelriktad (enligt printermanualen). När man beordrar utskrift kommer fönstret med spooler etc upp men bara flyktigt och förvinner snabbt. Det är precis som det fattades någon komponent i systemprogramvaran, men den är ju precis nyinstallerad. Har aldrig råkat ut för detta förut. Idé, någon?

OH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

En ren gissning.

 

Det kan inte vara så att skrivarporten är stängd i BIOS? Möjligheten finns ju att stänga (disable) LPT1 och 2-portarna liksom USB i BIOS. Kolla det, om du inte gjort det!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ifs att det kan vara som Stefan säger, men jag funderar på hur du installerade samtliga dr-rutiner utan att använda IBM-skivan? Eller?

 

Vill du inte använda den, går allt att hämta på IBMs hemsida.

Var noga med modellbeteckningen då.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svar!

Installerade bara Win98 från en original Microsoftskiva, har ingen IBM-skiva. Måste jag installera IBM-specifika drivrutiner också? För printern har jag ju installerat drivrutin från en Epson-skiva.

OH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Kopplade upp mig till IBM med modell, serienr och allt men kunde inte hitta nåt som hade med LPT-drivrutin att göra. För det är den rutin som hanterar LPT-porten som verkar knas. Försökte också installera en scanner med LPT-anslutning, den funkade inte heller.

OH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...