Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användare i Samba


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig det detta problem som jag hoppas är litet. Det är så att jag har installerat RedHat 8 på en dator här och jag kör Samba-2.2.5-10 på denna. Jag har fått allt att fungera. Jag har delat ut mappar i nätverket och skapat en användare med hjälp av smbpasswd -a. Det är bara det att nu har jag lagt in användarna i grupper i stället och då kommer jag inte längre åt de utdelade resurserna. På de andra datorerna i nätverket kör jag Windows XP Pro. Där har jag inte skapat några grupper. Är det detta som är felet? Jag skulle vilja ha det så att jag kan ha användarna som vanligt i XP och sedan grupperade i Linux och Samba. Hur lyckas jag med detta? Jag vore tacksam för hjälp.

 

Tack på förhand.

 

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina rättigheter ut för de utdelade enheterna på Sambaservern (är det utdelade på grupp- eller användarnivå=?

Har du testat att ansluta lokalt med smbclient till servern med de olika användarna? Fungerar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cariad!

Jag har satt rättigheterna på katalogerna till att ägaren och gruppen har fulla rättigheter men att alla användare inte har några rättigheter alls.

 

Jag har inte testat att ansluta vida Smbclient vad jag vet. Hur gör jag detta. Det enda jag gjort är att i Windows XP datorn gått in på nätverket dubbelklickat på linuxdatorn och sedan på den utdelade katalogen.

 

Har du några tips på hur jag kan lösa detta?

 

M.V.H

 

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här:

 

smbclient //datornamn/utdelning

 

eventuellt:

 

smbclient //datornamn/utdelning -U user

 

om du vill ange ett speciellt användarnamn att ansluta som.

Om anslutningen lyckas så får du upp ett ftp-liknande interface där du kan hämta och lägga upp filer.

 

I övrigt så tror jag att det skulle hjälpa om du postade relevanta delar av smb.conf, annars kan vi inte göra så mycket mer än att gissa oss fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv endast "smbclient" för en lista över tillgängliga växlar och kommandon.

 

För att se tillgängliga utdelade mappar på en dator, använder du -L.

Följande ger dig en lista på Samba-servern:

smbclient -L localhost

Eller följande om du vill testa ett specifikt användarnamn:

smbclient -L localhost -U användare

 

När du sedan sett denna lista, kan du testa att ansluta till varje enhet som MD visade ovan.

Om den enheten du vill ansluta till inte finns i listan, när du angivit rätt användare, så ligger felet i smb.conf.

 

Vidare håller jag med MD; klistra gärna in en del av din smb.conf-fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...