Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musikanläggning i bilen...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag leker lite med tanken att bygga en bättre musikanlägning i bilen (när den kommer...;)

 

Jag tänkte nåt i denna stil:

 

1. Jag läste om en minimalt liten dator i PcFörAlla för ett bra tag sedan...Den såg ut som en tjockare handdator, färg-pek-skärm, jag tror den låg på ca 800 mhz och 128 meg ram och en HD på kanske 20 gig...och jag tror att den kostade 10 000 kr...

---

Har kollat nu, och prylen finns i PFA nr 9 (nov) 2002, på sidan 36... http://www.oqo.com ...är bättre än jag trodde...:)

 

Ett problem som jag stötter på är start-tiden för datorn...men man kanske kan använda någon mp3-spelare i DOS som standard, eller något annat som startar på några sekunder...tips?

---

Ett annat problem (som jag kom på, på toan nyss...;) är att jag lär ju aldrig få igång ett Extigy i DOS, så där sket sej den idén...;)

 

Följdfråga: Hur stöttåliga är hårddiskar i bärbara/handdatorer?...Har en känsla av att det inte kommer att fungera tillfredställande i en bil på svenska vägar...

 

2. Till denna dator kopplar jag ett externt ljudkort (läs SB Extigy). Btw, funkar Extigy i Linux?

 

3. Tänkte ochså koppla en USB/Firewire CD-brännare alternativt DVD till datorn.

 

Följdfråga: Hur stöttåliga är dessa? Den ska ju trots allt fungera i en bil.

 

/Eminos - Dream, dream, dream...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det finns en anledning till att vissa prylar byggs för bilbruk..

Skulle nog avråda från att använda annat än det som ät byggt för bil i en bil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, självklart är det som du säger, men det behöver inte betyda att det inte skulle fungera perfekt i bilen iaf, eller hur?...

 

Frågorna kvarstår...någon som har provat att köra en bärbar i bilen tex, det är mest 'skakminnet' som jag undrar över...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrem har aldrig hört talas om 'skakminnet' i prylar som inte är byggda för mobilt bruk..

Sedan ska dina pryler ha ström med ...

 

Har du en "CD-brännare alternativt DVD" ta lös den o skaka den å se vad som händer under drift...

 

"Hur stöttåliga är hårddiskar i bärbara/handdatorer"

Kolla på fakta info på ders hemmsidor på de modeller som du är intreserad av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig hört talas om 'skakminnet' i prylar som inte är byggda för mobilt bruk..

 

Precis, inte jag häller...det är därför jag skriver 'skakminnet' ...;) Men ni fattar vad jag menar, lr hur?

 

Sedan ska dina pryler ha ström med ...

 

Men det är väl ändå inte några problem???

 

Har du en "CD-brännare alternativt DVD" ta lös den o skaka den å se vad som händer under drift...

 

Har funderat på o göra det, ska göra det, nångång...;)

 

Förmodligen så är de externa modellerna bättre på detta område...kanske att det finns modeller som under skakiga miljöer?

 

Kolla på fakta info på ders hemmsidor på de modeller som du är intreserad av.

 

Ja det är nog inte det lättaste...för det fösta så vet jag inte vilken hårddisk som sitter inne i OQO, och för det andra så står det säkert inte i klartext om det funkar i en bil...dessutom, hur sjutton mäter man hur 'mycket' man kan skaka en grej innan den slutar fungera som den ska???

 

Om det finns färdiga lösningar för bilen, så vill jag veta det förståss...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju bärbara MP3-spelare med inbyggd hårddisk, den där som creative har t.ex.

Varför inte en sån, den borde funka bra i bil.

 

Angående strömmen, så finns det ju säkert nån adapter så man kan koppla den till cigarettändaruttaget.

[inlägget ändrat 2003-02-01 18:41:56 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns riktiga bil-mp3-stereo med hårddisk...men en sådan kostar 25 000 kr, och jag kan inte spela filmer på den osv, osv som jag skulle kunna göra med OQO och WinXP...

 

Elektricitet till grejerna är det nog inte nåt problem o fixa...

 

SB Extigy via USB bör fungera klockrent oxå...

 

Bara "skakminnet" som jag undrar över...förmodligen så funkar det INTE med vanliga CD-spelare om de ska användas i en skakig bil...ska dock göra ett test själv nångång...är det ingen som har provat en bärbar dator i bilen (under körning)?

 

/Eminos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på.

 

utrustningen ska klara

Att anslutas till ett elsystem, bilens, med en spänning i normaldrift som varierar från 8 -15,6 v

 

Klara högfrekventa vibrationer, och långvågiga i kombination.

 

Klara en luffuktighet mellan 10% till kondenserande.

Klara omgivande temperatur på -20 - +50 grader, minst.

 

Klara av magnetiska störninger från ellsystemet.

 

Allt i olika kombinationer.

 

Oif inget problem, om man vet hur man gör....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sony säljer en CD-Mp3-Minneskort-Hårddisk manick, som kostar 25 000 kr.

 

Null:

 

Det finns faktist CD-Mp3-spelare för 2000 kr t.o.m. men det är ju inte riktigt det jag är ute efter...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OQO är ju en handdator delvist, så den borde fungera i icke helt stillastående miljöer...jag mailade OQO och frågade om detta...

 

Och en CD spelare borde väl fungera om man kör den i 4x-8x hastighet, man kanske kan öka nån sorts buffert, så det inte 'hackar' när man spelar från den?...Någon som kan bekräfta?

 

Oif inget problem, om man vet hur man gör....

 

Men va sjutton...det är ju därför Ni och eForum finns, lr hur?...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är det ingen som har provat en bärbar dator i bilen (under körning)?

 

Jupps! I brist på en stationär CD-spelare i bilen under semestern så kopplade jag in min LapTop via bilstereon. Fungerade bara fint att köra musik-CD, mp3-musik å videos mm.

 

Iofs så är LapTopen av typen "all integrated", mao hårddisk och DVD-spelare är inbyggda och gjorda för något "tuffa-tag".

 

System:

HP XE2

CPU: 500MHz

TFT: 14.1''

RAM: 192MB

HDD: Fujitsu Silent Drive 20GB

DVD: Hitachi 4x (standard slim-fit, antar jag)

Strömmatning: Dyr j-a ciggkabel från HP som levererar 19V@3.16A.

 

Jag antar att de flesta "desktop-ersättare" klarar av att köras under skakningar a la bilar å tåg.

 

Tips: Kolla på HP:s och IBM:s "Tablet-PC:S" - rätt tuffa!

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cat för svaret...som jag trodde ungefär...:)

 

Jo, nu har jag gjort en snabbkalkyl:

 

OQO 16000kr (ca)

Extigy 1600 kr

WinTv USB 1500 kr (ca)

Extern CD-brännare 2000 kr (ca)

MiniTangentbord 300 kr (gissning)

Övrigt (Kablar m.m.) 300 kr (ca)

 

Totalt strax över 20 000 kr.

 

Låter som en helt överkomlig siffra, tycker jag...med tanke på att du kan:

 

Få plats med massa musik

Få otroliga ljudinställningsmöjligheter

Titta på TV (ja, självklart stillastående, och med begränsad kvalitet)

Läsa nyheter via TextTV

Lyssna på radio, och redigera kanal-listor direkt på datorn

Spela in TV/Radio eller varför inte motor(o)ljudet

Sätta en webkamera bak på bilen, och få 'fantastisk' sikt bakåt

Spela spel

Surfa på Internet via GPRS/3G när det kommer ut

Skriva kärleksbrev

osv, osv...

 

Jo, jag vet, jag har sett The Fast And The Furious för många gånger, men allt detta skulle kunna funka faktist...jag har ju en bit kvar till körkortet och bilen, men det skadar inte o börja skissa i tid...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag föreslå att du gör ett studiebesök hos din lokala räddningstjänst.

De har datorer i bilarna med kartprogram och positioneringssystem som dessutom ibland körs på Windows 2000. En dator i bagageutrymmet och en platt 10"-skärm på en arm mellan sätena.

 

Får jag sen dessutom föreslå att du skaffar ett mega-larm och en inbrottssäker bil. ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...