Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skit i min datormus!

tXiL

Recommended Posts

Jag har ett problem, det är så att på ena rullhjulet i musen fastnar det alltid skit.. det gör att de hakar upp sig när jag rullar höger och vänster.. om jag ska ha den ren så måste jag rengöra den 5 gånger om dagen.. det är helt sjukt. Jag har också rengjort musmattan men det verkar inte heller hjälpa. Vad ska jag göra? Med min förra mus så var det inga problem. Musen är en "compaq" antagligen under skalet en logitech trådlös mus. Inte optisk som ni kanske förstår.

Tack på förhand!

/Robin Blixt

[inlägget ändrat 2003-02-01 08:56:08 av Robin Blixt]

Skiten måste ju komma från någonstans. Har du kollat inne i musen också så att det inte är nåt ludd på "ekrarna"? De där små snurrande hjulen mellan de optiska sensorerna.

Smutsen sitter på de små snurrande hjulen, rengör där.. är ganska pilligt.. men sen tar det itne lång tid.. så är där fullt med skit igen.

Om jag ska köpa ny mus? Skulle inte tror det, köpte den för 3 månader sedan..

Hej tXiL!

Har haft precis samma problem och det är högst irriterande.

Det är precis som du säger att det bara är ett av hjulen där smutsen fastnar och att vid sidoförflyttning så blir den blockerad. Har försökt rengöra den vid ett otal gånger men det blir ganska fort likadant.

Musen, ( Compaq ),är en gåva, då även den Logitech jag hade tidigare gav samma resultat. Har använt denna mus sedan oktober och så fort fick jag inte problem med den gamla Logitech-musen, ( där utgick jag ifrån att den helt enkelt var utsliten då den var några år gammal ). Vore trevligt att få veta vad detta beror på.

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

Har också gjort denna iaktagelse och spånar lite över orsaken. Att just vågrätta rörelser börjar strula först beror säker på att de flesta har scroll hjul för att browsa horizontellt. Har även märkt att skiten som fastnar oftast är grått, alltså samma färg som själva kulan. Jag tror att det är mycket sämre kvalitet på kulorna som gör att gummit blir mjukt av tex, handsvett och sedan fastnar på dessa små hjul.

Som sagt, jag spånar bara lite.

Lösningen blir således att köpa en optisk mus:)

Jo, jävla skit alltså.. fick med musen i ett datorpaket i slutet av oktober.. en Compaq 8140EA (svart/silver) undrar om du har en liknande.. jo, mitt skit är också grått. De fylls direkt, tar inte lång tid.. Skit kula/mus.

Införskaffa en optisk, gärna trådlös, mus om slipper du dessa problem.

Jag kan rekomendera Logitech MX700. En annan fördel är att den är upplandningsbara.

/Johnny - Över 500 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.com - Nu med ett nytt forum!

http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

http://www.johnnyronnberg.com/astrowebb - Fuglesangs handskar blir ej klara i tid.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...