Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slött nätverk


Nicrosoft

Rekommendera Poster

Slött nätverk

Mitt nätverk har börjat kännas slött. När man kollar på överföringen i enhetshanteraren så är överföringen väldigt ojämn. Brukar det se ut så? http://www.nicrofixit.se/bilder/net.JPG

 

Båda korten är Netlink 10/100 och är kopplad via en 100Mb switch. Korten är inställda på att känna av hastigheten automatiskt.

 

Skulle behöva lite tips var jag skall börja felsöka.

 

------------------

// Nicro

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika duplexinställningar mellan nätverkskort/switch? Även om nätverkskort och switch ska göra inställningarna automatiskt så är det inte alltid som detta fungerar perfekt. Kan du se om det är många kollisioner på nätet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. En del switchar brukar skrika om det är många kollisioner på någon port, ibland finns lysdioder som indikerar kollisioner. Om det går, så prova att låsa switch och nätverkskort på en bestämd inställning (halv duplex eller full duplex) och se om det gör någon skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat lite olika inställningar men med samma resultat :( Vid krockar skall det blinka gult på switchen men den blinkar så grönt och fint :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde juh inte direkt uppstå krockar om du bara har en nod/nätverkskort kopplat till varje port - särskilt inte om dessa körs i full duplex.

 

Det ser juh lite mer ut som något annat än nätverket som påverkar överföringen... testa ett annat protokoll än smb för filöverföring, kör typ ftp eller liknande och notera om det händer samma sak då?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat med ftp och då ser det bättre ut. Kommer upp i 2MB. Har provat med både automatisk och 100tx full duplex, samma hastighet.det borde ju kunna gå lite fortare, det är ju bara 20% av den teoretiska kapaciteten..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag aktiverade "Lagra och vidarebefodra" på denna datorn och kommer nbu upp i 60% i windows. När jag kör Ftp är det förfarande slött, 20%.

Nu börjar det iaf. likna ngt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är ;)

 

Jag har det under egenskaper för nätverkskort > konfigurera > avancerat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...