Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FreeBSD med 1 nätverkskort, 2 IP och 2st Default r


EricSvensson

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Nu är det så att vi på Game Over Network (www.gon.nu) ska byta internetlina i ett försök att eliminera problem för en hel del besökare.

 

Operativsystemet är FreeBSD 4.6.2-RELEASE

 

Jag ska köra två IP-adresser på ett nätverkskort, var och en med olika nätmasker.

 

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man konfigurerar systemet för två default routes (med olika metrics-värden).

 

Så istället för att behöva leta och läsa ihjäl sig på manualer hoppas jag att kunna få ett konkret svar här.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där vet jag ju redan om då, det är som sagt de dubbla default route:sen som är problemet, och det jag egentligen behöver hjälp med, även om det involverar ifconfig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man konfigurerar systemet för två default routes (med olika metrics-värden).

Du kan inte använda mer än en default gateway. Det går att specifiera två default gateways men endast en

kan vara aktiv. För att lägga till nya routes kan du använda kommandot 'route'.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska specificera mig mer.

 

- Jag behöver två routes men den ena skall vara högre prioriterad än den andra, dvs ha lägre metrics. Default routes eller ej så bör det ju gå.

 

Jag har inte hittat något för att uppnå detta med route, däremot finns det en parameter till ifconfig för att ställa in ett metrics-värde på ett interface.

 

Om jag lägger till ett alias på nätverkskortet för den andra IP-adressen och nätmasken tillsammans med ett metrics värde, hamnar metrics-värdet på hela interfacet och inte bara det aliaset.

För att detta skulle fungera som jag vill måste det ju vara möjligt att lägga olika metrics på olika alias i ifconfig.

 

Jag har en teori om att man kanske måste sätta upp packet forwarding på servern för att det ska fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...