Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DDR-minnen

squarehead

Recommended Posts

Vet någon av er hur stor prestandaskillnaden blir mellan PC2100, PC2700, PC3200 och PC3500 (kanske finns fler)?

Jag läste en hel del artiklar om moderkort, processorer och minnen när jag köpte delar till min PC för drygt ett par år sedan, men det var på den tiden då SDRAM var som mest poppis. Jag antar att det precis som då fungerar som så att man har en FSB som bestämmer vilken frekvens minnet körs i. FSBn delas ned några ggr för att ge frekvenser till PCI bussen, AGP porten osv..

Så olika minnestyper borde inte ställa till med problem för övriga komponenter (grafikkort, ljudkort, etc) så länge moderkortet stöder minnestypen. Right?

Om man köper en Pentium 4 på 2.4 GHz, kan man då köra den med PC2700 minne (333 MHz)? Dvs, kan multiplikatorn ställas på (2400/333.333333=) 7.2?

Jaja, huvudfrågan gäller iaf prestandaskillnad mellan de olika PCxxxx typerna.

Nä vänta, nu börjar jag minnas. Processorn (iaf P4:an) har låst multiplikator och kan därmed bara köras med minnestyperna PC3200 och uppåt. Prestandafrågorna jag hade blir ganska meningslösa om man inte ska överklocka datorn. Men det kanske man ska? :)

Multiplikator för P4 2.4 GHz = 6 (2400/400)

PC3500 (433 MHz): processorfrekvens = 2.6 GHz (6*433)

En höjning med 8%. Får väl kolla minnespriserna igen då.. :)

härmmm *host*

"Multiplikator för P4 2.4 GHz = 6 (2400/400)

PC3500 (433 MHz): processorfrekvens = 2.6 GHz (6*433"

inte för att de gör så mycket men... lite fel har du allt..

Multiplikatorn är inte som du beskriver...

P4 har, med en busshastighet på 400 en faktisk busshastighet på 4*100. dvs 100 mhx och fyra parralella "kanaler". en 2400 mhz har då en multippel på 24..

Minnet har (ddr) halva angivna busshastigheten då det använder "två kanaler" er ex ddr 266 2*133

Du sa att P4:an har 4 parallella kanaler mot minnet som har 2 kanaler. Kan man överhuvudtaget köra PC2100 (266 MHz) mot en P4 2.4 GHz? Hur ser det ut rent fysiskt? DDR är kanske uppbyggt som två SDRAM moduler eller nåt. Bara att de accessas varannan klockflank? Jag får ändå inte ihop 4 kanaler med 2 kanaler, men PC3200 (400 MHz) kanske även det använder sig av 4 "kanaler" (4 minnesmoduler?).

Hursomhelst blir ändå hastigheten på gränsnittet mellan processor och minne 266 MHz i ditt exempel?

Precis som processorn har en multipel 24 mot FSBn så har PC3200 minnet en multipel 4 mot FSBn. Kan man sammanfatta det så?

[inlägget ändrat 2003-02-01 09:17:51 av Daniel Thornberg]

Nja

Ett pc 3200 har en äkta fsb på 200 mhz

För att nyttja ett sådant så måsta man ha ett moderkort som stöder denna hastighet på minnet.

Cpu och minne kan utan problen ha olika hastighet, antal "kanaler" då kretsar på moderkortet "översätter" hastigheten mellan dessa.

Det är detta som förklarar mycket av varför det finns olika "krets familjer" till moderkort för intel.

Några kort med fsb på 266 finns inte, utan då är det 133*2 Skillnaden mellan ddr (Duble Data Rate) och sdram är att ddr kan läsas, skrivas till två gånger på samma tid som det skrivs en gång till ett sdram.

Intel busen således har fyra "kanaler" 100*4 = 400 eller 133*4 =533 och en snabbre kommer snart?

Amd två "kanaler" 100*2= 200 Duron 133*2 = 266 Atlon och 166*2 = 333 på de nyaste

(det är därför som intel har "snabbare" minnes buss)

Förvisso kan man använda olika sätt att beskriva de olika bussarna, i olika grad missledande fö.

Att bara använda GB/s ger även det lite fel information. Då det beskriver enbart mängden data som kan överföras.

Minnet har två (minst) egenskaper som styr prestanda på datorn det ena är bandbrädden som man kan ange till GB/s givetvis. Det andra är åtkomsttid som styrs av den grund frekvens som bussen, arna har.

Åtkomstiden kan du bara förbätttra genom att höja grund frekvensen. därför är denna med mycket intresant. Och denna grund frekvens är för intel idag 100 eller 133. Inget mer..

Host..

Vilket mb har en grundfrekvens på 333 MHZ?

Det ska jag köpa, om det nu finns..

[inlägget ändrat 2003-02-02 10:59:54 av Axel G]

Vad betyder egentligen xxxx i PCxxxx? Är det överföringshastigheten i form av Mbit/s? Om jag förstått rätt så får man (på ett ungefär) antal överförda MB/s om man delar talet med 8. Lite mysko eftersom man för SDRAM PC100, PC133 etc, uttryckte minneshastigheten i MB/s. Ett försäljningsknep eller bara ett sätt att skilja på DDR och SDRAM?

Tja, fråga mig inte hur namngivningen uppstod - men det är säkert så som du säger, och jag tror att det har rätt mycket att göra med att få 'namn' på DDR-minnena som har högre siffror än namnet för RDRAM som var en het konkurrent (och är fortfarande tydligen)...

Sedan brukar vi datornördar fortfarande uttrycka hastigheten i MHz istället - typ DDR266, DDR333 och DDR400 även på minnen.

Doch så anger siffran i PC2700 exempelvis kapaciteten i MByte/s - inte Mbit/s... så PC2700 har en minnesbandbredd på 2.7GByte/s såvitt jag förstått?

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-02 15:50:21 av Weyland]

Doch så anger siffran i PC2700 exempelvis kapaciteten i MByte/s - inte Mbit/s... så PC2700 har en minnesbandbredd på 2.7GByte/s såvitt jag förstått?

Nu blir jag helt snurrig. Hur räknar man ut minnesbrandbredden? Det skulle ju betyda att 8 byte skickas över gränssnittet för varje klockcykel/minnesaccess.

Lite enkelt (dock ej helt invändnings fritt)

En access lika med 32 bitar

8+4 =32 byte och så ddr *2 = 32*2=64 bitar dvs 8 byte.

Var det svårt?

Det skulle ju betyda att 8 byte skickas över gränssnittet för varje klockcykel/minnesaccess.

Bör stämma bra det, 64 bitar = 8 Byte.

DDR400/PC3200 som exempel:

64-bitars buss, dvs 64 bitar per klocka = 8 Byte per klocka.

200MHz = 200 000 000Hz dvs 8ggr 200 000 000 = 1 600 000 000 Bytes per sekund, åså DDR som skyfflar data två gånger per klocka = 3 200 000 000 Bytes/s = 3.2GB/s. Stämmer mina räkneex oxå månne? :)

--

.Wey

[inlägget ändrat 2003-02-02 17:50:00 av Weyland]

200 är den hastighet som ett 400 minne har.

Att man sedan talar om 400 beror på att man talar om den samanlagda hastigheten på "bussen" dvs 2*200 för ddr minnen.

Och, underförstått, tididgre, tills wey visade sitt exempel 64 bitars brädd på bussen. dvs 2*32 som infördes med dubbelsidiga minnen från sdram var det väl? Fast det var väl inget nytt?

Nåja detta kan man utveckla mycket..

[inlägget ändrat 2003-02-02 19:24:26 av Axel G]

Jag föreställer mig att ett DDR minne består av 2 minnen. Ett av dem accessas på uppgående klockflank och det andra på nedgående klockflank. Axel G skrev tidigare att DDR400 minnen "har en äkta FSB på 200 MHz". Är osäker på om det är korrekt att säga FSB här. Kan det vara så att de bägge halvorna av minnet, vart och ett, jobbar med 200 MHz? Eftersom de turas om att skyffla data (uppgående & nedgående flank i en period) så kommer man upp i en minnesbandbredd på 400 MHz.

Så kan man se det med, japp..

Blir lite "hårklyverier" vad som är rätt och fel iof..

Med fsb menade jag de hastighet som moderkortet har mot minnet i detta fall... och din tolkning är inte fel heller..

Själva räkneexemplet var inte så svårt (förutom att 8+4=12, men jag översatte + till *).

4:an i räkneexemplet representerar "kanalerna"? 2:an representerar de två fysiska minnena som ett DDR faktiskt är uppbyggt av (och som ger den dubbla bandbredden). Slutligen representerar siffran 32 databussens bredd för minneskortet. Om nu min gissning stämmer så hämtas 32 bitar (4 byte) på ena klockflanken/minnet och lika många på andra klockflanken/minnet. Med hjälp av någon multiplexer skiftar man fysiskt minne och alternerar minnesaccesserna (minne 1, minne 2, minne 1, minne 2 osv..) Minneskontrollern på moderkortet som ni pratat om, slår ihop 2 st 32-bitars data under en klockcykel. Har jag rätt så långt?

Det är i så fall ena sidan av gränssnittet. Moderkort <-> minne. Och nu moderkort <-> processor...

Processorn har 4 kanaler som ni så vackert uttryckt det. På varje kanal hämtas en byte (8 bitar) i 100 MHz. Nu gissar jag ännu mer och säger att processorn tar in 4 bytes på uppgående klockflank och 4 bytes på nedgående. Weyland sa något om 64-bitars buss, men om processorn har 4 "kanaler" som vardera skyfflar 1 byte/Hz, så vet jag inte hur det skulle funka annars. 4*8=32, inte 64.

Varför detta tjat om 32-bitars buss? Till och med gamla SDRAM kör väl på 64-bitars buss?

Men det kanske är en förenklad bild jag blivit matad med förstås.. :)

--

.Wey

Jag tjatar om 32 bitar eftersom det verkar vara en logisk följd av "Dual Data Rate" minnen. Med dubbel hastighet får man 64 bitar (8 byte) och det var ju precis det vi kom fram till tidigare. Jag får väl börja leta tekniska beskrivningar på nätet nu. :)

Jag tänkte på minneshastigheten när jag skrev 333 MHz (PC2700). Inte FSBn. Jag vet bara inte hur det ser ut i BIOS när man ställer multiplikatorn för minnet. Det känns ju som att processor och minne måste jobba synkront. Om man kör långsammare minnen än DDR400 så måste man väl underklocka processorn (pratar fortfarande P4 2.4 GHz)?

[inlägget ändrat 2003-02-03 14:08:53 av Daniel Thornberg]

Hummm...

Vet inte hur jag ska förklara detta..Skulle behöva skriva en hel artikel, några sidor för att unvika missuppfatningar.

Men lite kort då

Pc 333 har en hastighet på 166 mhz mot moderkortet och den läser två gånger per "cyckel": Fortfarande 166 mhz. Men med två läsingar.

Detta ser du om du tittar i bios på en dator.

En p 2400 har en fsb på 100 mhz mot moderkortet (allternetivet 133 finns) Mulltipel 24 används.

Minne och cpu jobbar INTE synkront (kan göra iof), det kretsaran på moderkortet som möjliggör detta.

Att köpa snabbre minne hjälper INGET om det inte finns stöd för detta på moderkortet, det är det som styr valet av minne.

Red

Lite mera om minnen och bussar

Vi talar här om ett 32 bitars system. Då skulle man kunna tro att en minneskanal är 32 bitar. Men nix den är 64 bitar, (Jo jag har varit otydlig själv, detta samband var underförstått tidigare o-: )

Intel använder på p4 familjen fyra sådana bussar 64 bitars med en hastighet på 100 alt 133 mhz. Man skulle kunna säga att det motsvarar en minnesbuss på 256 bitar i 100 alt 133 mhz.

DDR minnen har en minnesbuss på 64 bitar och läser två gånger per cykel, en gång per ”flank”. Detta motsvarar då en minnes buss på 128 bitar.

Ett DDR minne på 200 mhz får därmed följande hastighet 128*200/8 =3200 Även kallad 400 minnen.

Man skulle därmed kunna tro att ddr minnen inte är lämpliga till en intel cpu, men det fungerar utmärkt. Hastigheten på minnet består av flera delar, Bandbrädd och åtkomst. Varav vi i normal fallet bara pratar om bandbräden.

Åtkomsttiden är dock även den väldigt avgörande för hur snabb ett system blir. Begreppet här är för minnet ”CAS” där ddr har en standard på 2,5.

Åtkomsttiden räknas i klockcykler och är så mycket som ca 200 -400 klockcykler. Att minska detta kan ge stora prestanda vinster.

[inlägget ändrat 2003-02-03 15:05:24 av Axel G]

Processor och minne jobbar synkront om man kombinerar en P4 2.4 GHz med PC3200 (DDR400) minne. Stämmer va?

Nix Fel..

Cpu 100 mhz minne 200 mhz ej synkront.. Sedan ska du ha stöd på mk för detta med...

Men ska du köpa en p4 köpa en med 133 fsb, för att minska åtkomstiden. Värt pengarna.

Men va f-n! hehe.

ok ok.. Åtkomsttiden är viktigare än minnesbandbredden. Och det spelar ingen som helst roll vilket DDR minne jag använder. Bara det stöds av moderkortet. Är det rätt NU då?

Återstår bara att ta reda på vilka P4:or som använder 133 MHz FSB. Men det kan jag ta reda på själv.

Tack för alla svar. Jag har försökt sätta en poäng för varje aha-upplevelse.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...