Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Popcorn


Monshi

Rekommendera Poster

Har funderat, har testat en gång för några år sedan, men inte funnit någon enkel lösning. Inte funnit någon lösning.

 

Gillar inte de påsar man kan köpa med Micropopcorn - de smakar inte popcorn utan just micropopcorn.

 

Vill ändå gärna nyttja min micro till att poppa popcorn. Någon som har en idé om hur det kan låta sig göras?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är det att det måste vara lufttätt med liten lucka. Ta en stor skål och lägg ett löst lock på?? INTE helt tätt.. (Nu skall jag hem och prova..)

 

*Lovade mig själv att jag inte skulle gå på en sån här sak igen... =)*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så enkelt.

 

Har inte vågat prova helt ut någon gång. Finns en viss risk att man skadar mikrovågsugnen. Om inte mikrovågorna fastnar någonstans kan de studsa tillbaka till källan och skada den. Effekten måste ta vägen någonstans. Nu innehåller visserligen majskorna en liten mängd vatten, det är denna lilla mängd som ska förångas och bygga upp trycket som får kornet att explodera. Räcker denna mängd?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger bara popcornmaskin!

 

Finns inget som slår det! Snabbt, enkelt och gott så klart!

 

->Mvh Yeppe<-

 

[inlägget ändrat 2003-01-31 13:18:36 av yeppe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje nej nej, inte fler maskiner i köket.

 

Bakmaskin, glassmaskin, is-kub-skapare, riskokare, fritös, smörgåsgrill, mixerstav, elvisp, matberedare, mikrovågsugn och nu en popcornmaskin.

 

Exempel på maskiner som korsar varandras användingsområden, tar upp utrymme i köket, nyttjas sällan och är en del av vårt överdrivna konsumtionsamhälle. Nä jag vill hellre nyttja de vertyg jag redan har i köket och gärna det som drar minst energi för att klara av uppgiften.

 

Senaste övergången i detta - ris i mikro - underbart enkelt.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Men fan micropopcorn är ju godast...

Självklart! Enkelt och gott, bättre än så kan det inte bli.

 

/Jimmie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va! En pryl till? Vad ska man med den till?

 

Ris i mikro - som vanligt lämpar sig mikron ej för storkok.

Annars är det enkelt. Utgå från normalt recept för spisen, dvs dubbla mängden vatten mot ris, men kanske lite mer. (eller en knoge vatten om du så vill)

 

Ris, vatten och salt i en skål, gärna med lite utrymme över. Ett lock på. Ett mikrolock om du har, annars fungerar nog en tallrik lika bra. Full effekt tills det kokar, sedan lägsta effekt (i alla fall på min mikro, testa) i 15+ minuter. Samma sak där, testa (smaka) när det är klart.

 

Man lär sig sina mängder efter par-tre försök.

 

(två port. i min mikro, min rissort - 1.6 dl ris, knappt 3.5 dl vatten, salt, 4min 30s full effekt, 16 min lägsta effekt, vila några minuter)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh - jag känner mig hedrad. Att bli den första som får en poäng av dig. Inte helt fel.

 

Som vanligt värmer det dock mer att läsa inlägget där du säger tack. Eller ord som påminner om tack.

 

 

Tittade för övrig till den där risinsatsen till mikrovågsugn - ser ut som en plastskål med ett inte helt tätt lock... Unik konstruktion?

 

:)

 

/T

(korr.läs innan jag postar inlägg - jag lovar - jag ska!)

[inlägget ändrat 2003-01-31 16:01:58 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade för övrig till den där risinsatsen till mikrovågsugn - ser ut som en plastskål med ett inte helt tätt lock... Unik konstruktion?

 

Stämmer bra det, lufthål, och ett lock konstruerat så att kondensvattnet från ångan rinner tillbaka ner i skålen. Såååååå finurligt ;-)

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova, prova, prova...

 

Visst, så svårt kan det inte vara. Nog har jag väl ändå rätt i att se om någon har erfarenhet av detta.

 

En idé jag har är:

En näve popcorn, tror detbehövs en viss mängd för att mikron inte ska ta skada.

Lägg på ett tidningsark. Vik ihop och du har dig en hemmagjord popcornpåse.

Har lyckats poppa ett (1) popcorn på detta vis... Något fattades... Tid? Fett?

 

Kanske ska testa att rulla dem i lite olja först. Gäller bara att papperet inte börjar brinna av het olja.

 

/T

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tänka mig att det är anledningen till att alla Micro-POP är plastlaminerade på insidan.. Tjock värmebäständig plastpåse??

 

Sy ihop gamla färdigpizza-påsar (typ billys, och prova =)

 

Nja men en konstuktion av pizzakartong kanske??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e långt ifrån expert i detta ämnet men visst har man kollat i en micropoppåse och där är ju typ nån metallfolie eller åtminstone nått som liknar det....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ris, vatten och salt i en skål, gärna med lite utrymme över. Ett lock på. Ett mikrolock om du har, annars fungerar nog en tallrik lika bra. Full effekt tills det kokar, sedan lägsta effekt (i alla fall på min mikro, testa) i 15+ minuter. Samma sak där, testa (smaka) när det är klart.

 

Låter kanonbra, men vad är poängen? Tar ju lika lång tid som att koka det på spisen, eller? För mig brukar riset ta ca 20 minuter att koka och det är vad du beskriver att det tar för dig oxå.

 

..michael ericsson...

 

[inlägget ändrat 2003-02-03 07:45:59 av michael]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen? Helt upp till dig.

 

En som kanske är specifik för min spis - lägsta effekten på plattan är aningen för hög för det perfekta riskoket.

 

Ingen risk att riset fastnar/bränner fast i kastrull.

 

En annan är att du slipper en kastrull på spisen.

 

Ingen risk att riset fastnar/bränner fast i kastrull.

 

Har kompisar som inte vill koka ris eftersom det blir riskornsmönster i botten på kastrullen!?!

 

Och till sist - riskok i mikron drar betydligt mindre energi än motsvarande på spisen.

 

Men som sagt - helt upp till dig att göra som du önskar.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men visst har man kollat i en micropoppåse och där är ju typ nån metallfolie

 

Jo, där är nog problemet. Behövs något som värmer kornen en aning. En värmeplatta eller dylikt...

 

Återanvända gamla mikropoppåsar? Låter inte som en bra idé...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, någon behöver lära sig koka ris utan att ha plattan på under kokandet ser jag :)

 

...när det gäller ris, ett hett tips är att fräsa riset med lite olja i kastrullen ett par minuter (rör ofta), dunka sedan på vattnet (swosh/ryka), det börjar koka å man slår av plattan.. klart efter ~18 minuter under lock och kastrullen överlever, men det kanske bara är jag :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en spis med klassiska massiva plattor fungerar nog ditt recept, en hel del värme i plattan. Men på en spishäll så är det icke så stor massa som värms upp.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...