Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill spela in det jag spelar upp...


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag har ett gammalt 'Creative Sound Blaster 16'-kort och skulle vilja kunna spela in bitar av t.ex. RA-filer som jag sparat i datorn eller lyssnar på direkt från webben, till t.ex. WAV.

Men när jag försöker, reagerar inte inspelarens signalmätare.

 

Begär jag något omöjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan spela in med "What U Hear" eller "StereoMix".

 

En tråd där detta diskuterats:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=282864

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan spela in med "What U Hear" eller "StereoMix".

 

En tråd där detta diskuterats:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=282864

 

Hmmm... jag tittade som hastigast i den rekommenderade tråden, men fick intrycket att "What U Hear" eller "StereoMix"-finesserna hör modernare operativsystem till?

 

Jag kör Win98.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall är det Ljudkortet alternativt Drivrutinerna som är gammla...

 

Du ska ställa in detta i Volume Control (Volym Kontroll?)...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som inte framgick av den tråden är att man behöver ett ljudkort som klarar full duplex, dvs samtidig upp- och inspelning. Men det tror jag t.o.m. dom billigaste ljudkorten klarar idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som inte framgick av den tråden är att man behöver ett ljudkort som klarar full duplex, dvs samtidig upp- och inspelning.

 

Efter ett långt och trassligt sökande på webben har jag funnit en manual som de tycks mena möjligen omfattar mitt ljudkort som jag upptäckt beteckningen CT4180 tryckt på (men den beteckningen nämns tyvärr inte i själva manualen). Där står bl.a.:

 

"Funktionen för full duplex på ljudkortet är praktisk för telefonliknande program.

När funktionen är aktiverad kan du spela upp och spela in ljud samtidigt. Dock måste du använda samma samplingsfrekvens till både uppspelning och inspelning."

 

Jag vill alltså kunna spela in snuttar av t.ex. RA-filer som jag sparat i datorn eller lyssnar på direkt från webben i RealPlayer från t.ex. Sveriges Radio. Och jag har även RealEncoder installerad som spelar in på RM-filer.

Men dock fungerar det tyvärr inte att spela in samtidigt som RealPlayer spelar upp. Borde det gå...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Om ljudkortet stödjer full-duplex, vilket det borde göra.

 

Eftersom jag hitills inte fått det att fungera med ett ljudkort funderar jag på om installerande av ett ytterligare (de tycks ju finnas från 200:-), garanterat skulle lösa problemet?

 

Fungerar de båda isåfall praktiskt oberoende av varandra? Så att man koppla 'line out' från det ena, till det andras 'line in' och utan några som helst problem spela in det som spelas upp på det första?

 

Eller blir det krångel med samlingsfrekvenser m.m.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krångla inte till det, chakotay .. kasta ditt gamla ljudkort så långt det bara går .. så köper du ett soundblaster live i bulkversion = 3-400kr, eller mindre ? det har stöd för "what u hear" funktionen i sina drivrutiner. funkar garanterat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garanterat skulle lösa problemet?

 

Det skulle fungera 99%...100% egentligen, men det skulle jag kunna säga med ett ljudkort oxå, så...

 

Precis som du säger så skulle de fungera oberoende från varandra, och du skulle kunna spela in via LineOut-LineIn...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så skulle de fungera oberoende från varandra, och du skulle kunna spela in via LineOut-LineIn...

 

Hmmm... jag kom att tänka på att om man installerar två ljudkort, hur vet inspelningsprogrammen vilket kort det ska "lyssna" på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppspelningsljudkort, och Inspelningsljudkort, kan du ställa in i respektive program...det bör du kunna, ska jag väl säga...;)

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-02-02 15:58:34 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krångla inte till det, chakotay .. kasta ditt gamla ljudkort så långt det bara går ..

Jag hittade ett "Zoltrix Nightingale PRO 6" i Clas Ohlson-katalogen (beställnr. 32-4518) för 299:-.

 

Kan det vara ett bra köp?

Kan det ensamt klara det jag vill uppnå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett "Zoltrix Nightingale PRO 6" i Clas Ohlson-katalogen...

 

Som någon tidigare sa...krångla inte till det...ett SoundBlaster (Live) fungerar garanterat...och kostar in mycket...vet inte exakt...

 

För övrigt så har jag aldrig hört om detta kort...men förmodligen så klarar det att spela upp och spela in samtidigt...alla nya kort SKA klara sånt...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Om jag skulle installera ett ytterligare ljudkort... tar det mycket extra processor- och minneskapacitet?

 

Och kan man isåfall "stänga av" extraljudkortet då det inte behövs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Nu är det i och för sig nio år sen jag hade två ljudkort i samma dator. Men det var ju på en 486:a det och prestandamässigt var det ju inga problem, tvärtom var det ju ett lyft eftersom ljudkortets kretsar då tog hand om allt och avlastade CPU:n.

 

16 kanaler samtidigt utan minsta hack eller ens tendens till att datorn skulle sega. Allt bara flöt på hur fint som helst. Det var tider det...

 

Men om det fortfarande är SB16 din fråga gäller så har inte det ljudkortet så stora möjligheter att jobba på egen hand, utan den lånar minne och processorkraft från din dator. Har du en modern dator borde du nog dock inte märka nåt, för jag körde ju med det kortet i min 486:a, och det kunde ju börja hacka lite om man hade många kanaler samtidigt (typ runt åtta eller fler). Men bara vanlig stereo, då var det aldrig några problem med en 486:a (dx-33 för övrigt).

 

När du inte använder ljudkortet kan jag väl inte tänka mig att den skulle dra något märkbart av datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med programmet "Total recorder" kan du göra detta (http://www.highcriteria.com/)

[Esc]

 

Jo, det vore antagligen en möjlighet - kruxet är väl bara att programmet måste betalas, och kan man faktiskt köpa det härifrån Sverige helt utan risk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*host*... jaha... *hmmm, hmm* betalas

 

Ja då är det kanske lättare att köpa ett soundblaster live, som har den fuktionen

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*host*... jaha... *hmmm, hmm* betalas

 

Ja då är det kanske lättare att köpa ett soundblaster live, som har den fuktionen

 

[Esc]

 

Känner någon av till något freeware-alternativ till "Total Recorder"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade efter ett sådant program förut till min bärbara. Och det "bästa" jag hittade var Total Recorder. Annars så kan du ju leta här http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&q=record+streaming+audio+freeware&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Total Recorder kostar ju $11.95 = Strax över en hundring.

och kan man faktiskt köpa det härifrån Sverige helt utan risk?

...troligtvis, om du använder kort. Jag kan dock inte lova något. Dessutom är det ju egentligen ditt "kortföretag" som står för risken.

 

På min andra dator har jag ett Soundblaster Live! Så där har jag inte det problemet. (Om du vill skaffa ett så kostar det från ca 330kr. http://se.pricerunner.com/search?q=%2Blive&category=48)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"och kan man faktiskt köpa det härifrån Sverige helt utan risk?"

 

...troligtvis, om du använder kort. Jag kan dock inte lova något. Dessutom är det ju egentligen ditt "kortföretag" som står för risken.

 

Tror jag läste för något år sedan att man skulle kunna använda ett slags kortbetalning som endast medgav just det avsedda uttaget - vet någon mer?

 

(Jag har nu bara ett simpelt Föreningsparbanken-betalkort.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag har ett gammalt 'Creative Sound Blaster 16'-kort och skulle vilja kunna spela in bitar av t.ex. RA-filer som jag sparat i datorn eller lyssnar på direkt från webben, till t.ex. WAV.

Men när jag försöker, reagerar inte inspelarens signalmätare.

 

Jag har funderat på att försöka använda två datorer för att kunna spela in sånt som jag lyssnar på direkt till från webben. Kan man rätt och slätt koppla ihop båda datorernas Line-uttag så att den andra datorn "hör" och kan spela in det jag lyssnar på via dator ett?

Hur är Line-uttaget kopplat på gamla ljudkort?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...