Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fixa innan eller efter


GronK

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering!

 

När en person gör ett inlägg! Så sparas hans inlägg i en databas och hämtas sedan för att visas!

 

När ska man kontroller och göra utbytningar av inlägget innan eller efter?

Vi tar ett forum som exempel

Exempel:

***********************

GronKs inlägg

massa fula ord i inlägget =)

</table>

***********************

 

Vi tänker oss att vi har följande funktioner.

1. byter < och > mot ( och )

2. byter fula ord mot XXXXX

3. byter och mot <b> och </b>

4. byter ny rad mot <br>

 

Ska man fixa allt innan man sparar inlägget i databasen så att GronKs inlägg blir att se ut så här i databasen.

-------------------------------------------

<b>GronKs inlägg</b><br>

massa XXXXX i inlägget =)<br>

(/table) <br>

-------------------------------------------

 

eller ska man spara inlägget som det är och köra funktionerna vid visningen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väl gå så snabbt som möjligt vid visningen av inlägget, så då bör ju eventuella ändringar redan vara gjorda, alltså innan sparandet i databasen.

Fast å andra sidan, om nu användaren som skrivit inlägget ser att det som denne skrev inte blev som denne hade tänkt, så kanske denne skriver ett nytt inlägg i förhoppning om att det _tar_ bättre.

 

/TN - Var tog det där free speech vägen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag håller nog inte med föregående talare.

 

Då du sparar ner data i databasen bör du ha datat i samma skick som användaren skrev ner det (självklart ska du kolla efter kända säkerhetsbrister och inte tillåta användaren att skriva ner vissa saker öht.). Detta eftersom du nån gång kanske vill ha ett annat medium att visa upp vad som finns i din databas. Idag finns det väl inga bra exempel på detta, men man vet aldrig när nästa stora grej på internet kommer och du vill återanvända/konvertera till det nya formatet.

 

Ett dåligt exempel:

Säg att du äger en TV station och har hand om Text-TV och webben. Du låter användare på din websida skriva inlägg till varandra och vill även att "vanligt" folk utan internet ska kunna ta del av vad folk har skrivit i forumet. Då skulle det bli lite jobbigt om du redan hade formaterat inläggen innan du stoppade ner det i databasen. Om du däremot formaterar då du visar upp så är det ju inga problem.

 

Man skulle väl oxå kunna jämföra det med att använda XML/XSL. Säg att scriptet som tar hand om inlägget genererar XML av inlägget, detta vore ju otroligt dumt att konvertera mha XSL innan man stoppar in det i databasen eftersom XSL är till för att just formatera data och speciellt då man hanterar XML så är ju användningsområdena många; generera en PDF av din databas, webservices för att få en annan sajt att ta del av ditt forum osv.

 

Jag avråder dig från att formatera datat innan det hamnar i databasen, du kommer bara ångra dig sen då du har 10000 inlägg och har kommit på att du vill byta medium för din data.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanlig finns inget rätt svar på frågan och vi har redan sett två olika åsikter.

 

Du får ställa prestanda mot funktionallitet, tyvärr får man alltid göra så.

 

Har du många besökare på din sida och mycket data som skall bytas ut? hur vet man vilka som är fula ord? Om dessa sparas i en lång array som man måste loopa igenom för varje gång något skrivs ut, så kanske det ur prestanda synpunkt är smartare att göra omvandlingen innan du lagra informationen i databasen.

 

Skall du dock endast byta ut enstaka tecken som inte tar någon större kraft så kan dessa då bytas ut när sidan skapas.

 

En medelväg är att du lagra informationen som den är i databasen. och istället för att skapa en ny sida varje gång med ASP. Så skapar du en statisk HTML sida utifrån informationen i databasen varje gång någon uppdatera något. Det du vinner här är prestanda och att informationen i databasen inte förvansklas.

 

Problemet blir om du har många som updateras databasen ofta, då kan du råka ut för problem med skapandet av filer, om 2 eller flera användare samtidigt vill updatera information och då skapa en ny HTML-sida.

 

Men om din databas max updateras 1 gång var 5:e minuten eller mer sällan, så kan detta vara vägen att gå. Eftersom du då presenterar HTML-sidor istället för att generera dem via ASP varje gång någon vill se sidan. Klar prestanda vinst.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla BÄST...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

 

Jag tänker lite som Bj0rN det käns lite fel att ändra på folks inlägg innan de sparas i databasen

 

Magnus Gladh

hmm synd att du inte uttryckte dig så om att generera fram html i min fundering för ett tag sedan.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=381611

 

Jag fick känslan av att det inte var något om det inte var en gigantisk site! Men tusen tack för ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...