Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Win2k server och grupprinciper!


N.Forsberg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyss installerat ett nätverk åt min skola.

Nätverket består av ca. 20 datorer och en serverdator.

 

Klientdatorerna kör Windows 2000 Professional medans serverdatorn kör Windows 2000 Server, båda av svensk version.

 

Jag har kopplat in klienterna så de loggar in på domänen som jag har satt upp på servern. Det som jag gjort på servern hittils är att installera Active Directory och DNS-server.

 

Jag har även skapat en användare som mall så att alla ska få likadana profiler när jag skapar ny användare osv. (ni förstår säkert vad jag menar).

 

 

MEN, nu är det ett problem!

Jag vill begränsa rättigheter för användarna. Jag har skapat en såndär grupp (kommer inte på vad det heter) i Active Directory som heter Elev. Sedan har jag lagt in en elev till att börja med som vanlig domänanvändare under gruppen Elev.

 

Sedan har jag högerklickat på Elev-gruppen och valt Egenskaper, sedan finns det en flik namngiven Grupprincip eller något liknande längst upp till höger i Egenskaper-fönstret.

 

Där har man s.k. GPO-nycklar (tror det heter så?), men det fanns inga som standard efter installation så jag skapade en ny vid namn Elevprinciper och tryckte på knappen Redigera. Då öppnades Grupprinciper för Elev-gruppen, sedan kunde man där ställa in under "Användar..."-nånting (kommer inte ihåg vad det hette) om ikoner på skrivbordet skulle inaktiveras för alla medlemmar i gruppen. Jag aktiverade det bara för att prova, men det gav inget resultat.

 

Jag har även provat att sätta grupprincip för hela domänen utan resultat...

 

Vad gör jag för fel? Det är brådskande!

 

 

Mvh.

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en OU och flytta in dina elever dit, högerklicka på den ou´n, och välj "Policy". Välj vad du vill åstakomma, och stäng Policyn, sen kollar du på villka användare den kommer att "appliceras" på, se till så att det står "Authenticated users" och dom har "read" och "apply policy"...

 

Om det inte villsig, så kolla så att din policy inte blockas nån stans. Du han lägga "no override" och kolla hur det "ärvs"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Visst det klarar du! Ingenting är ju omöjligt! Bara du vill.

Först så är det synd att det ska vara så brådskande som du säger. Varför inte att börja utan några krångliga GPO. Tillåt de göra vad de vill nu så har du en vecka på dig att läsa sig in i ämnet. För att sedan börja skruva på!

GPO är det en stor grej som om den slår fel så finns det risken att du måste börja om från början.

Jag föreslår att du tar en dator - en arbetsstation - och gör den till en testdator. Med den kan du leka hur mycket du vill. Datorn stoppar du i en egen OA. Samma sak gör du med en fiktiv användare. Skapa en sådan med så lite rätighet som möjligt. Stoppa de i en testgrupp. Sedan kan du börja laborera.

 

Så hämtar du ner från Microsoft följande guider

 

En step för step guide om GPO

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/management/groupsteps.asp

 

Windows Group Policy

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/howitworks/management/grouppolwp.asp

 

Windows Desktop Scenarios . Där kommer du att få en hel del info om du kofar en dator för vissa ändamål som ex. skolan

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/howitworks/management/grouppolicy.asp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte vile ha det svaret, men vad jag menade var att om du inte vet riktigt vad du gör så är det kanske inte så bra att ge dig direkt på ett system i drift.

Men följ dom förslag du fått och testa dig fram med en exprimentdator.

 

[inlägget ändrat 2003-01-31 10:24:17 av Divine Light]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare alla!

 

Fick igång det idag... Det var en annan policy som blockade den jag försökte skapa. Nu är det väl bara dags att konfa DNS-servern.

 

Tackar för alla svar, även dig Divine Light ;-)

 

Mvh.

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...