Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjänsten Messenger


Monshi

Rekommendera Poster

Det har på min dator börjat dyka upp SPAM-meddelanden som datorn tagit emot via tjänsten Messenger.

 

Nu har jag stoppat den tjänsten och tror inte jag kommer lida av det.

 

Har dock några funderingar.

Är det fler som råkat ut för detta? Är det ett nytt drag av SPAMmers?

Har det att meddelandena lyckats smita igenom brandväggen, något med den installerade att göra. Har tidigare nyttjat Zone Alarm, men då Norton IS följde med datorn så har jag låtit den ta hand om skyddet.

 

 

Det framgår väl klart ovan, men jag poängterar det ändå, att det är tjänsten Messenger jag pratar om, inte MSN Messenger.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 16:47:39 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta kommandoprompten

 

Skriv där

net send 127.0.0.1 Hallå fuling där!

 

och se vad som händer.

 

 

Eller ge mig ditt IP-nummer så kan jag skicka något till dig...

 

Din brandvägg kan dock stoppa det hela.

 

 

Tilläg: I övrigt ser meddelandena ut precis som ett textbaserat SPAM-mail.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 17:41:32 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen är aktiv, ingen tvekan om det. Det jag snarare tvivlar på är att den är lika aktiv, som standard, på att blockera portar som Zone Alarm.

 

Frågan ovan var lite allmänt ställd, i två delar:

 

Någon annan som fått liknande meddelanden?

 

Är detta ett svaghetstecken i Norton IS.

 

Troligen är det en standardinställning att släppa igenom dessa meddelanden på de aktuella portarna. Dock var det mycket enklare att stänga av tjänsten än att leta reda på vilken inställning i Norton som borde ändras.

 

Och, visst, BlackViper är stället jag besöker innan jag ändrar bland tjänsterna i XP.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som fått liknande meddelanden?

 

Jag har fått såna. Särskilt från Evidence eliminator där dom hävdar att min dator är osäker och att jag ska köpa deras superduperprogram som stoppar reklam från Evidence eliminator...seriöst företag, eller?

 

Jag vet inte om det är brandväggen det är fel på. Jag menar, den spammarna använder är ju en tjänst som är tillåten. Men som du märkt så, stänger man av tjänsten blir allt frid och fröjd. Fast jag antar att MSN inte funkar då..? Men för en annan är det ju bara bra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

stänger man av tjänsten blir allt frid och fröjd. Fast jag antar att MSN inte funkar då..?

 

Tjänsten Messenger har inget, absolut ingenting med MSN Messenger att göra.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...