Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskdefragmenteraren


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har i tidigare operativsystem (Win 9x) schemalagt diskdefragmenteraren att köra efter 30 min. inaktivitet av datorn. Inställningarna har varit att aktiviteten ska upphöra om datorn blir aktiv. Detta fungerade utmärkt och filerna var alltid optimalt placerade på hd: n. Efter några gånger så tog defragmenteringen ca: 5 min att slutföra på samtliga hd.

 

Men här i Win XP har jag problem. Hur jag än gör så startar det inte vid inaktivitet. Om jag ställer in en tid så startar det inte då heller. Jag vet hur det ska ställas in i Schemalagda aktiviteter så det är inte det. Filen som jag väljer att schemalägga heter defrag.exe och ligger i C:\Windows\System32. Alla flikar med sånt som ”köras vid angiven

tidpunkt”, ”avsluta om datorn slutar att vara inaktiv” osv. har jag varit på många gånger. Det enda jag kan tänka mig som skulle göra att det inte fungerar skulle vara lösenord till ”Compaq/Bosse”. Jag har inte något lösenord aktiverat i datorn. Har ändå provat med det som jag har men inaktiverat men nej, det fungerar inte.

 

Jag har ett vbs-script (tror jag att det heter så), en fil på skrivbordet som jag klickar på så körs defragmentering på samtliga diskar. Men jag vill gärna ha det så att defragmenteringen sköts automatiskt vid inaktivitet utan min inblandning.

 

Någon som har några tips?

 

 

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lösenord på profilen som kör scamaläggaren?

Den funkar inte utan lösen på profilen som ska köra den.

 

Måste jag ha lösen på min profil? Aktiverad? Det innebär att jag måste slö in ett lösenord varje gång jag startar datorn, (den är vieerligen mest igång men ändå). Allt detta för att defragmenteraren ska kunna schemaläggas?!

 

Snacka bugg eller feltänkt av Microsoft!

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska AAAALLTID ha ett lösenord på AAAAALLA konton på din dator :)

 

...sedan kan du ställa in Windows att logga på dig med det lösenordet automatiskt, om du är lat av dig - huvudsaken är att du inte har blanklösenordskonton och samtidigt har burken ansluten till ett nätverk, typ internet ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är man ensam och använder datorn 100 procent själv så är det väl lite overkill att sitta med lösenord på sin dator. Det är som om man vore paranoid och tror att någon kollar ens dator.

 

Jag kör utan lösenord och finner det bra.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 20:16:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn ansluten till ett nätverk, må så vara adsl eller modem, så är du INTE ensam :)

 

Klåfingriga anhöriga som är fysiskt belägna vid din dator är inte riktigt vad man bör frukta nuförtiden, även om även dessa kan vara nog så jobbiga vad jag förstått....

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jasså, är det internet du menade. :)

Då är det klart en annan sak. Trodde du menade kontona i XP som man kan skapa.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till Bosses problem; Scemalägga defragmenteraren. Schemalägg VB-scriptet, det ska fungera bättre. Se följande tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=261897#261897

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 22:03:50 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska AAAALLTID ha ett lösenord på AAAAALLA konton på din dator

 

Weyland!

 

Ursäkta men nu hänger jag inte med riktigt...

 

Om jag har XP:s inbyggda brandvägg igång och inte har några lösenord på några profiler i datorn så kan någon gå in i min dator över Internet? Jag har även ett antivirusprogram som jag alltid håller uppdaterat.

 

Jag är kanske naiv... jag vet inte, men hur lyckas någon med det?

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder följande script som jag drog in i schemaläggaren. Alla diskar blir defragmenterade utan min inblandning...

 

'defrag_all.vbs - Defrags all hard disks - Can be run as a Scheduled Task

'© Doug Knox - 3/29/2002

'This code may be freely distributed/modified

 

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

 

Dim fso, d, dc

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set dc = fso.Drives

For Each d in dc

If d.DriveType = 2 Then

Return = WshShell.Run("defrag " & d & " -f", 1, TRUE)

End If

Next

 

Set WshShell = Nothing

 

...och det fungerar utmärkt nu med defragmenteringen vid inaktivitet.

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det klart en annan sak. Trodde du menade kontona i XP som man kan skapa.

 

Det är juh just dessa konton jag menar! Det är rätt mycket man kan "pyssla" med en windowsdator över nätet om man känner till ett konto på den, särskilt ett adminkonto (vilket de flesta privatpersoner kör med som standard). Är då lösenordet blankt, ja då fasen är det inte så svårt att gissa sig till det heller liksom :)

 

Att använda en brandvägg för att skydda mot dumdristiga säkerhetsbrister känns lite omvänt, börja i rätt ände kanske? Brandväggar går att lura, eller drabbas av trojaner som virusprogrammet missar (eftersom xp's brandvägg bara blockar inkommande trafik), du kanske råkade stänga av brandväggen en kort stund för att 'testa' något strulande spel eller liknande... möjligheterna är oändligt många ;)

 

--

.Wey - sätt riktigt lösenord på guestkontot oxå btw, trots att det är inaktiverat.

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Scemalägaren. Om du vill använda denna så måste du ha lösen på kontot som kör den..

2 Lösen på profiler, om du har en helt standard instalation så har du "fil och skivar delning" instalerad. Och något som heter delade dokument. Dessa går att nå utifrån utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Det hela beror ju mycket på VEM man vill stänga ute med. Personligen är jag mera ute efter att stänga ute fjortishackare som mest är ute för att jävlas med vanligt hederlig folk. Men, va fasen, vill någon hacka min brandvägg så hackar dom resten med. Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid :P

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu heter jag inte Weyland, men visst skall man ha starka lösenord på alla konton!

 

Och som sagt: XP:s inbyggda brandvägg är bra men den stoppar inte trafik som är initierad inifrån. Dvs om man får in t ex en trojan eller liknande så är det fritt fram. Eller kanske har en IIS igång utan att tänka på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske har en IIS igång utan att tänka på det.

 

Nog blockar den inkommande anrop till IIS alltid, det går inte serva något utan en öppen port inåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är juh just dessa konton jag menar! Det är rätt mycket man kan "pyssla" med en windowsdator över nätet om man känner till ett konto på den, särskilt ett adminkonto (vilket de flesta privatpersoner kör med som standard). Är då lösenordet blankt, ja då fasen är det inte så svårt att gissa sig till det heller liksom :)

 

 

Oki, lösenord på kontona i XP.

För att få in en trojan i datorn krävs att man laddar ned ett program som innehåller en sådan. De flyger liksom inte in. :)

 

Om jag vore hacker så skulle inte jag lägga energi på att komma in i familjen Svenssons dator. Då finns det så många fler intressanta servrar att ta kontrollen över.

 

Virus som manipulerar antivirusprogram och brandväggar har ju funnits ett tag.

 

Sedan beror det väl på var man surfar och hur klicktokig man är som person. Klickar man på varenda bifogad fil man får med e-posten så är risken större att man får en trojan som ett brev på posten.

 

Till sist:

Hur säkert är kontonas lösenord i WindowsXP?

I 98:an var det rena skämtet. Klicka på Avbryt så kom man in direkt oavsett lösenordskombination. För att få det att fungera var man tvungen att göra ett registerhack.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur säkert är kontonas lösenord i WindowsXP?

 

Hyfsat säkert, särskilt eftersom xp kör syskey som standard vad jag minns?

 

I 98:an var det rena skämtet.

 

Jo men nu pratar vi om ett uppkopplat nätverksoperativsystem och inte DOS längre :)

 

Om jag vore hacker så skulle inte jag lägga energi på att komma in i familjen Svenssons dator.

 

Inte jag heller, men de absolut mer vanliga script-kidzen tycker sådan't är extremt underhållande och ballt.

 

.wey

 

add: Å när jag ändå håller på, jag säger det en gång till: ha aldrig blanka lösenord till ett konto på en dator som någon gång är ansluten till ett nätverk. Det är ungefär lika självklart som att alltid sätta sig i bilen innan man försöker köra iväg i den... ;)

[inlägget ändrat 2003-01-31 16:26:31 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom Weyland nu tjaaaaatar och skriiiiker ut att ett lösenord gör livet vid datorn såååååå mycket säkrare så har jag nu ett lösenord på mitt konto, aktiverat och allting. *ler*

 

Det stör egentligen inte så mycket för jag stänger sällan av datorn.

 

Dessutom så har jag inaktiverat gästkontot, duktigt va? *asg*

 

Och defragmenteringen vid inaktivitet fungerar vilket var mitt ursprungliga problem.

 

Tack!

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...