Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överskridet konto


JoJo

Rekommendera Poster

Vet någon om ett företag eller privatperson som har mitt kort-kontonummer (utan kredit) har möjlighet att ta ut mer pengar ifrån det än vad som egentligen finns?

 

Har dom överhuvudtaget möjlighet att dra pengar utan mitt godkännande? Visst har vi vissa lagar i Sverige, men gäller dom över Internet?

 

Är det någon som vet något bra ställe där man kan få tag i information om sådana här frågor?

 

- JoJo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet ej om det är möjligt men dock är det banken/försäkringsbolaget som får stå för kostnaderna om ditt kort utnyttjas olovligen (dock vet jag ej riktigt hur policyn för oaktsamhet/vårdslöshet är + att det är ju onekligen otrevligt att nån annan använder kortet och den tid det tar innan allt blir återställt igen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Gustafsson

Ett konto utan kredit kan faktiskt vara lite av en fälla, Problemet är vad jag vet inte att man inte har kredit. Nej, problemet är att bolagen reserverar belopp dvs, så fort det kommer in nya pengar drar de dem. Mitt råd är att skaffe ett kort med noll kredit och endast föra över pengar när man skall betala. Sedan var noga med kontoutdrag och konstrollera dem noga.

 

Men oaktsamhet är en väldigt svår fråga. Vad betraktas som oaktsamhet, är det oaktsamhet att betala med kreditkort på en pub en sen lördag kväll? Det kan vara lika oaktsamt som att betala via nätet, en tolknings fråga.

 

Nee kolla kontoutdrag och liknande, det kostar inte mycket att ha ett kort som är speciellt avsedd för internet.

 

Tack

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

håller med Andreas om att det är bäst att skaffa ett separat kort, har jag gjort, och jag måste ju godkänna(betala) beloppen jag gjort av med, annars så kan jag ju besvära mig innan jag har blivit av med några stålar. enkelt och smärtfritt, kostnaden för kortet är värt det alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...