Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny hårddisk, nya bekymmer...

Grön Prick

Recommended Posts

Har en gammal Compaq Deskpro som jag tänkte trycka in lite mer hårddisk i. Ville ha minst en 80 giggare, men hörde att det finns en begränsning på gamla moderkort. Köpte därför ett kontrollerkort som skulle lösa problemet. Men nu när jag har satt ihop allt och ska partitionera så verkar datorn bara hitta 28 gb. Och när jag formaterar stannar datorn på 35% (28/80=35%).

Någon som kan svara på frågan varför?

Jo, men jag trodde inte det spelade någon roll om jag satte in kontrollerkortet...eller? Någon måste ha ljugit för mig :-(

Och jag vet inte så mycket om hårddiskar ;-)

Hur vet jag att jag väljer rätt uppdatering. Vad ska jag kolla efter?

Nop...försöker med NTFS. Får inte heller det felmeddelandet som beskrivs av Microsoft. Datorn bara stannar...

Ok, efter lite pul hittade jag rätt uppgradering. Men tyvärr...efter installation märktes ingen skillnad i stödet för min nya hårddisk :-(

Humm, du säger att du har disken kopplat till ett kontrolerkort. Då botar väl datorn från en annan disk? koplad till moderkortet?

Sedan ska väl kontrolerkortet ha drivrutiner med?

Har haft samma problem och lösta det med ett promice kontrolerkort. Och det fungerade bra.

Jodå, jag har en annan disk med operativet på. Kontrollerkortet är ett "InnoVision" och drivrutinerna är installerade.

Fick tipset på annat håll att inte använda fdisk för partitioneringen (klarar inte så stora diskar, där ser man), utan istället använda Disk Manager i Windows 2000. Men det gör ingen skillnad förutom att jag inte ens kan partitionera dom 28 GB som datorn säger ska ligga där.

Har varit med om ett liknade fall. då fungrade det med alla os utom win 2000... även 98, me och xp.Där blev det xp som os..

Prova med fdisk iaf, från en boot disk.

Se om den "hittar disken" på rätt sätt.

kanske någon vet hur man lösser det i 2000?

Trodde att jag hade provat allt, men det var fel. Jag hade inte provat att lämna tillbaka disken och få en ny ;-)

Det var alltså fel på disken. Numera är jag ägare till en fungerande 80 giggare, behöver inte ens gå via kontrollerkortet.

Tack alla för hjälpen ändå.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...