Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med server


JonasPonas

Rekommendera Poster

Jag har ADSL genom telia och jag spelar gärna spelet Counter-strike. Jag har

en kombinerad router/swith/brandvägg och möjlighet att ställa in allt

möjligt... Alla datorer i nätverket (3 st) kan surfa på internet, använda

bredbandet, dela filer etc och spela spelet counter-strike samtidgt. Om alla

sen eller bara 2 vill spela Counter-strike på samma server blir det

"connection problem" för den som först kom in på servern och den andra

kommer inte in och likaså den 3:dje. Jag har inte heller samma

registreringsnummer till Counter-strike på datorerna och jag har inte prövat

med något annat spel. Vad kan jag göra? Oerhört tacksam för hjälp. /Jonas

Halldén

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det servern du ansluter till som är inställd på att ta emot max en anslutning per ip-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad på att ha en hub, alltså om man har adsl i en hub (i mitt fall telia) kan man då få olika ipnummer i alla datorerna? Har hört att några har spelat på samma server ifrån ett nätverk med hub och asdl anslutning (också genom telia)Är det för ipnumerna eller har det ingen betydelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad på att ha en hub, alltså om man har adsl i en hub (i mitt fall telia) kan man då få olika ipnummer i alla datorerna?

 

Nej, du får inte fler _globala_ ip-adresser av att koppla in en hub. Din router tilldelar alla datorer i ditt nätverk varsin intern ip-adress men du har fortfarande bara en utifrån sett.

 

Har hört att några har spelat på samma server ifrån ett nätverk med hub och asdl anslutning (också genom telia)Är det för ipnumerna eller har det ingen betydelse?

 

Den enda adsl-leverantören jag hört talas om som givit ut fler än en ip-adress till sina kunder är Bostream (då de hette Bonet). Kanske är det detta du har hört talas om? Men förmodligen är det som jag skrev tidigare, att dessa personer helt enkelt kopplat upp till en server som tillåter fler än en samtidig anslutning från samma ip-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag är 100 på att dom använde telia (en ip adress) och en hub. Dom kunde också spela på en server på internet tillsammans. Där kan jag inte garantera men förmodar att servern bara tog emot ett av samma ip...

 

Tack för din hjälp. Hoppas du kommer på nåt mer :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom skulle juh inte kunna nå internet med bara en hubb å en ip-adress, såvida dom inte använde en av datorerna som natrouter å körde in adsl-modemet i den och via nätverkskort nr.2 ifrån den datorn körde vidare till hubben där resten av datorerna var inkopplade.

 

Däremot kan du juh för skojs skull prova med samma cd-key på datorerna, kan juh tänkas att hl-servern blir konfys när samma ip försöker ansluter med flera olika cd-keys? Det brukade iaf gå bra de få dagar vi haft ett par datorer nattade mot internet :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle också vilja kunna spela flera på mitt lan mot andra spelare utifrån. Det enda sättet jag vet är att starta en server själv, där andra kan ansluta utifrån. Detta är ju ett slags lösning, men inte vad du sökte.

 

Hör av mig igen om jag hittar något. Kan du inte höra med dina polare hur dom gjorde? Lova att rapportera om du hittar något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att lösa genom att ha en HUB...

 

Weyland skrev något jättebra och han lyckades lista ut hur mina kompisar spelade på samma server med 1 dynamiskt ip. Tack wayland det blir en poäng! Det var precis så som dom gjorde.

 

====================================================

"Dom skulle juh inte kunna nå internet med bara en hubb å en ip-adress, såvida dom inte använde en av datorerna som natrouter å körde in adsl-modemet i den och via nätverkskort nr.2 ifrån den datorn körde vidare till hubben där resten av datorerna var inkopplade."

====================================================

 

Följdfråga:

 

Varför funger det isåfall via huben? Du sa att dom använder dator 1 som natrouter och det stämmer säkert. Men varför fungerar det isåfall? Jag som fått för mig att allt handlar om ip-nummer. Utåt sett får väl alla samma ip ovavsett om dom använder en router som jag eller en hub som mina kompisar? Jag vill verkligen lära mig. På tal om det har jag fått tag i en 8 portars hub men säkerhet och att dator 1 alltid ska stå igång är 2 faktorer som säger mig att jag ska välja att använda routern...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför funger det isåfall via huben? Du sa att dom använder dator 1 som natrouter och det stämmer säkert. Men varför fungerar det isåfall? Jag som fått för mig att allt handlar om ip-nummer. Utåt sett får väl alla samma ip ovavsett om dom använder en router som jag eller en hub som mina kompisar?

 

Det är ingen skillnad. Din hårdvarurouter är egentligen ingenting annat än datorn+hubben som dina kompisar har. Det finns inte mer än ett externt ip-nummer hur du än gör. Fråga mig inte exakt vad det beror på att det funkar för dem men inte för dig. Men jag har skrivit min gissning ovan två gånger redan.

 

PS. Det finns ingen anledning att välja en dator som agerar router samt en hub framför din hårdvarurouter...

 

 

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don’t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att dina kompisar hade telia? Kan bara berätta att några av mina kompisar hade något annat abbonemang, där dom kopplade in hubben direkt mot HFAB's nät och fick varsin uppkoppling. Men detta funkar INTE med telia. Jag har själv en dator med två nätverkskort som agerar "mjukvarurouter", men som sagts tidigare så ger detta endast ett externt ip-nummer. Kan du inte fråga dina kompisar om hur dom gjorde?

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara såhär: Telia ger ut ett dynamiskt ip som har "fyra delar" jag menar alltså 4 nummer mellan 1 och 254. I mitt fall gäller det ip nummer (t.ex) 213.67.181.225 (påhittat) Det kan vara så att routern ger en slutändelse som till exempel 213.67.181.225.1

Det ip numret är en förlängning av det vanliga med fyra delar. Här får man 5 "delar" och alltså 254 nya ip nummer som hänger ihop med det grundläggande. Kan detta vara en lösning? Nästa dator skulle då få slutändelsen 2 istället o.s.v.

 

Tack för allas hjälp så här långt! Jag delar gladligen ut poäng till såna som hjälper mig ett steg framåt!

 

/Jonas Halldén

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...