Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort IP


Uffe Ö

Rekommendera Poster

Hur kollar jag det?

Ska det inte vara 255.255.255.0 i mitt fall då jag kör winipcfg /all? nu får jag: 255.255.255.255

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

2 saker som jag vet kan orsaka de problem du beskriver:

 

1. Har du någon vpn klient installerad på datorn som krånglar, i så fall disabla denna eller ta bort den.

 

2. Ändra inställningarna på nätverkskortet, kolla vad de står på om det är satt till tex 100 mbit full duplex prova att ändra till något annat. Jag har ibland upplevt att om denna inställning står på autodetect så lyckas burken ändå inte att autodetektera inställningarna, utan man måste ställa in hur den ska köras.

 

Lycka till

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Du kollar om du har lediga IP adresser i din DHCP server

Om det står 255.255.255.255 i din dhcp adress så är det så nu när du har inte något DHCP server. När dator startar så skickas en DHCP anrop

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pingat men får inget svar, Dhcp´n

 

Detta är det första som måste lösas....du kunde pinga andra burkar men inte din DHCP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallå, jag tror att ni måste stoppa lite här...

 

Han säger att han pingat från andra burkar till servern, så det som inte funkar är burken som strular..

 

Läs punkt 2 i mitt föregående inlägg omgående!

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väll inte vara några problem med lediga IP då det är endast ca. 40 klienter anslutna till servern och den har varit i drift sedan mitten på december 2002?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag kan inte pinga andra burkar från denna, jag kan pinga servern från andra burkar, förlåt otydligheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på win2k skivan ligger suport tools, där ligger även netdiag, den fixar till de enklaste felen, och du får en raport om dessa åxå så att du får en överblick. utan fix växeln så kommer du även att få en detaljerad rapport..spar den till en txt fil och kolla lite i den---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Låg tråd va?!

Nu ska jag resonera lite:

-Du har en segment av disponibla IP adresser. Som jag ser ur dinna tidigare komentar har du en 10.x.x.x adress

-Du har en DHCP server som tilldelar ip adresser till klienterna

-Du måste ha angivit - vid installation av DHCP tjänsten- en adressinterval för utlåning

-Du måste även ha en adressinterval för FASTA IP adresser som du kommer att behöva till de utrutsning som behöver en t.ex. din server och ev. routrar och dyl.

- Om din DHCP server har slut med IP så kan den inte tilldela till de klienter som kopplas in. Följagtigen så kommer denna fel att generera en rad med felmeddelande i server.

Slut på resonering

 

Jag föreslår att du

-i server kollar loggarna och letar efter felmeddelande där

-Kolla i DHCP hur mycket adresser har du kvar i din scope

-Bara för att se att din dator funkar så bytt till en fast IP adress

 

Slut på ideer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De disponibla IP-adresserna är: 10.1.1.10 - 10.1.1.240 i dagsläget är det högsta tilldelade IP-nummret 10.1.1.45

De fasta IP-adresserna är: 10.1.1.1 - 10.1.1.9 samt 10.1.1.241 - 10.1.1.254

 

Är det de fasta IP-adresserna som andvänds som finns under: Scopealternativ? isåfall är de:

003 Router 10.1.1.254

006 DNS Servers 10.1.1.1

044 WINS/NBNS Servers 10.1.1.1

046 WINS/NBT Node Type 0*8

 

Om jag tilldelar denna dator ett fast IP skall det då ligga i intervallet 10.1.1.2 - 10.1.1.9 alternativt 10.1.1.241 - 10.1.1.253 då?

 

Vilket IP föreslår du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAAAARRRRRRGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

GondorLias som tydligen varken syns eller hörs!!!

[inlägget ändrat 2003-01-31 13:06:24 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Tja! ta en som du vet är ledigt och prova. Så du hade inte fått något felmeddelandde?

 

Ang detta

003 Router 10.1.1.254

006 DNS Servers 10.1.1.1

044 WINS/NBNS Servers 10.1.1.1

046 WINS/NBT Node Type 0*8

De kallas för DHCP options. Det är parametrar som din DHCP skickar till klienterna

 

Prova att köra en ipconfig /renew på en klient som nu funkar och se om det går att förnya IP adressen ifs du kommer att få samma IP men bara för att se att det funkar

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-31 13:13:05 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig provat att först sätta en fast ip på nätverkskortet

vilken som helst, sedan ange DHCP igen ?.

 

/Matte

 

[inlägget ändrat 2003-01-31 13:28:40 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Du får gärna argumentera mera. Forum är öppen till alla och för alla möjliga förslag.

 

Vi har försök i två dagar att komma fram till sanningen. Tyvärr det känns att det är en bit kvar till den. Samtidigt så försökte jag se va kan det var felorsaken och kom med olika förslag. Om du läser genom tråden så har vi försökt att utesluta möjliga fel. Vi har kommit fram - tror jag- att det är inget fel med DHCP server. Nu försöker vi se om det är fel med klienten därför föreslog jag att övergå till ett fast IP adressen.

 

Du föreslog att han skulle kolla inställningar på nätverkskortet. I fall det var duplex/eller halv-duplex. Om han gjorde det som du sagt det vet jag inte det får du fråga honom. Men jag tror att den har inte så stor betydelse. Men det är bara mitt tycke.

Tackar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat med fast IP, kunde inte pinga varken servern eller någon annan klient. Så fort jag återställer till erhåll IP så får jag DHCP 255.255.255.255 och inget mer, IP: 0.0.0.0 och nätmask 0.0.0.0

 

Jag börjar bli förtvivlad, än du då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Fungerar ditt nätverkskort? det är frågra.

Och du provade att ta bort det. Alltså Kontrolpanelen -> Nätverk -> Ta bort allt därifrån -> Starta om Och börja på nytt.

Försök att använda ett annat kort. För att felet ligger där. Alltså val står mellan ditt kort eller fel i TCP/IP protokolen så det är lika bra att börja från början.

 

Ja en sak till TP kabel har du provat att den är felfri? Det kan vara det också. Flytta på dator till ett annat ställe

 

Jag låter desperat :-)))) Men allting är möjligt. Skicka ett meddelande när du är klart med detta

 

[inlägget ändrat 2003-01-31 17:53:06 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med ett annat kort men det var innan vi lyckades att städa bort det envisa IP´t, nu är ju det borta och tanken på ett nytt kort har även jag fått.

 

Jag har även provat med en annan dator i detta nätutag och med denna tp-kabel och då funkade det klockrent, det var för två dagar sedan.

 

I dag blir det inget mer försök, jag hör av mig i morrgon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat med ett annat nät-kort det som hände var att jag fick tillbaka den gamla IP-adressen (169.254.225.228)

Jag hittade en sträng i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP\DhcpInfo00 som heter IPAutoconfigurationAddress med värdet 169.254.225.228 jag ändrade värdet till 0 vilket fick till följd att IP,t blev 0.0.0.0, jag tog bort den helt vilket gav samma resultat så jag la tillbaka den.

 

Funderar på om det hjälper att formatera hela skiten och börja om men enligt uppgift skall denna dator vara formaterad och ominstallaterad och ej ansluten till något nätverk efter det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Beklagligt min vän. Att det gick så men kanske en ominstallation hjälper. Fast det den sista man vill göra.

Vällkommen att fråga mera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...