Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort IP


Uffe Ö

Rekommendera Poster

Har en äldre dator som har varit uppkopplad på Internet via nätvekskortet på annan plats, nu skall jag koppla upp den till våran egen server men jag kan inte på något sätt få bort det gamla IP-nummret.

Jag har provat: ipconfig /renew, ipconfig /renew_all, ipconfig /release, ipconfig /release_all.

Jag har tagit bort nätverkskortet och återmonterat det, jag har bytt det mot ett annat. Lika förbannat visar datorjäveln det gamla IP-nummret och fel nätmask hela tiden. OPt är Win98, nätmasken den har är 255.255.0.0 men det skall vara 255.255.255.0 och IP-adressen kommer jag inte ihåg nu men den skall vara 10.1.1.xx för vi har en egen server här som Song levererar bandbredd till. Inställningarna i datorns nätverksegenskaper står på automatisk tilldelning. SKALL JAG KAST UT DATORN? eller finns det någon vänlig människa som har något bättre förslag?

/Uffe Ö

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Kontrollpanelen > Nätverksinställningar > TCP/IP

 

Sedan vore det bra om du vet om du ska använda fast IP-adress eller erhålla via DHCP.

 

[inlägget ändrat 2003-01-29 13:50:37 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte andvända fast IP för den vill servern tilldela mig, har försökt gett datorn 10.1.1.50 - 255.255.255.0 för det vet jag är ledigt, dock utan framgång. Nätverksinställningarna är för tilldelning av IP från servern.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland kan bredbandsuttaget behöva "nollställas", men det är i så fall operatörens uppgift. Det kanske är helt fel för ditt problem, men jag var med om det alldeles nyligen. Fast då hade jag en windowsbestämd ip-adress, dvs 169.xxx.... som inte gick att bli kvitt.

jag kontaktade supporten o de utförde nollställnigen, efter det får jag de dynamiska ip-adresser jag behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att använda netsh. I command prompt skall du skriva:

netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=dhcp. Namnet ser du när du tittar på properties för 'My Network Places'.

För att se all olika alternativ med netsh skriv

'netsh', enter

'interface', enter

'ip set address', enter

Det fungerar ofta när det inte går med det vanliga sättet att ändra adress.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

netsh är ett kommando som kommer först med Win 2k Den som frågrar har Win98. Sedan skriver du att du kommer att använda DHCP. Titta gärna på mitt tidigare inlägg i detta tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att stöka i registret, även detta utan större framgång. I nyckeln: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP\DhcpInfo00 kan jag läsa det IP-nummret som jag vill ha bort, om jag plockar bort den nyckeln så kommer den tillbaka efter omstart av datorn med samma eländiga IP. MER FÖRSLAG?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

OKi! Jag försöker krama ut lite av de hjärnceller jag har kvar!

Du ville använda DHCP? Och du är säker att den DHCP server som delade ut IP till dig med förut är inte den samma som gör det nu?

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 16:17:48 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vill att servern skall tilldela mig ett IP-nummer och jag vet att det skall vara 10.1.1.XX och X,en kommre att vara någon stans på 36-37 skulle jag tro rör det är de första lediga. IP-masken som våran server kör på är: 255.255.255.0 så den skall ju vara lika i denna dator ochså, nu är den 255.255.0.0 vilket jag anser är helt fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är bara en DCHP server. Informationen jag får är ett IP som är fel, jag har det uppskrivet men inte här där jag är nu, lappen är på väg till mig men inte framme ännu, och så får jag uppgift om nätmask 255.255.0.0 men jag vet att våran server har 255.255.255.0 och den måste väll vara lika i den aktuella datorn och tilldelas från servern?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Vi provar detta. Hittad hos MS

Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP
Value name: ReleaseLeaseOnShutdown
Type: DWORD
Value data: 0x00000001 (1) 

Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Shutdown
Value name: FastReboot
Type: STRING
Value data: 0 

 

Detta gör att när du stänger av dator eller gör en omstart så frigörs IP

 

Här finns det hela froklaring om du vill läsa

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q217035

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska prova det, vet inte om jag hinner i dag men jag meddelar vidare. IP-nummret jag får är 169.254.225.228

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och testat men det hjälpte inte. Jag körde även winipcfg /all och fick fram följande

 

Värddatornamn: OEMUSER

Nodtyp: Broadcast

Accton EN 1207D (vilket är nätverkskortet)

Kortadress: 00-10-B5-00-BD-8B

IP-autokonfigurationadress: 169.254.225.228

Nätmask: 255.255.0.0

DHCP-server: 255.255.255.255

Mottagit lån: to 30 jan 03 18:31:11

 

Klickar jag på knappen frigör händer inget men om jag klickar på förnya får jag upp följande felmeddelande:

Fel

DHCP-server ej tillgönglig: Förnyar adress för kort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Det var det som jag mistänkte. Du når ej DHCP server. Det ser man på DHCPs IP som är sätt till broadcast.

 

Och det mistänkte jag förut också i.o.m du fick en 169.254.x.x adress. det beror på att när du anger att du vill få din IP adress via DHCP så ställs in vissa inställningar i registret som till ex. adress till DHCP server ställs till 255.255.255.255 Vid omstart så söker dator efter en DHCP server. Dator hittade ingen. Så får du en sk Automatic Private IP Address

 

Nu är det fråga om vars ligger din DHCP server? Finns det en router emellan? Vilket OS i DHCP server?

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 19:22:36 av C@rlos]

[inlägget ändrat 2003-01-30 19:39:16 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nu får en "APIPA" adress, så är det ju som carlos cadalso säger att du inte kommer i kontakt med din DHCP server, så då undrar jag om du har pingat den? Om du nu har gjort det och även får svar, så kan det vara så att Dhcp´n i fråga kan ha slut på ip adresser i sitt scope

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Uffe Försök att göra som Dreben foreslår i sitt inlägg är det något fel med DHCP server åtgärda den.

 

Sedan i klienten måste du gå from APIPA (automatisk IP) till att få en IP från DHCP.

 

Enklast är att kolla i registret efter foljande nyckel HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP

 

Det ska finnas ett värde som heter "IPAutoconfigurationEnabled"

Om den inte finns så skapa den som en DWORD med värde 0

Om den finns så troligviss har den värde 1 byt den till 0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pingat ett antal andra klienter till servern (10.1.1.1) utan problem, har inte pingat LocalHost 127.0.0.1, skall prova det och övriga tipps i morrgon så kom gärna med fler förslag. Jag redovisar resultaten sedan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pingat LocalHost 127.0.0.1 utan problem, jag har även lagt till DWORD-nyckeln: IPAutoconfigurationEnabled med värdet: 0 i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP detta gav resultatet att jag fick IP: 0.0.0.0 och nätmask: 0.0.0.0 samt Gateway-raden tom. Då jag körde: winipcfg /all fick jag fram DHCP: 255.255.255.255

 

Jag tycker att det käns som en bit närmare nu, eller har jag helt fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...