Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Cisco switch

Nicos Oja

Recommended Posts

Hej vi har 2 catalyst 2950 switchar i den ena så är 3 servrar kopplade och diverse klienter.En korskopplad kabel länkar ihopp den med en annan switch(Cisco).

Dom datorerna som är kopplad på den switchen som inte har servrarna inkopplade blir långsamma.

När man sätter in en ny switch så är det väl bara att köra med en korsad kabel?

Allt är 100 Mb. Men skildnaden är ca 10 sec för att öppna upp en databas på servern. Ska det verkligen vara skilnad?

/Nicos

Kolla portinställningarna. Speciellt på de portar du använder för stackning skall vara hårdsatta på 100mbit/FD.

Sen bör du egentligen använda GigaStack moduler för stackning, inte en vanlig port.

C:\>Seb_

Ok.

Jag har provat att komma in vid något tillfälle i switchen men (Jag fick inte platts =) ) nää men hur gör man enklast??

Har du en dhcpserver i nätet? Isf kan switchen ha tagit en ipadress, kolla i dhcpservern vilken och surfa till den.

Om du inte har en dhcpserver, måste du ställa in en ipadress manuellt via managementporten (seriell kommunikation) och telnet.

Om du inte vet hur du gör får du nog läsa lite i manualen, eller fråga vidare här!

C:\>Seb_

Tack för era tips men jag behöver nog mer hjälp.

Det var rätt att Dhcp hade gett switchen en ip så jag når den med webbläsaren.

Men för att sätta hastigheten på en port?

Jag har letat men hitttar inget=(

Det påverkar väl inte dom som ligger inkopplade när jag ändrar något, ex att switchen hänger sig eller startar om?

/Nicos

Ja men får du fram den grafiska bilden av switchen ?

då är det ju bara att markera rätt port.

Får du inte fram den så måste du ladda hem Java klienten.

Lättast tycker jag är ända att anluta via konsolporten och köra CLI.

/Matte

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...