Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta information


Nilsson

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att föreslå hur jag ens skall börja när jag vill plocka ut information från en autogenererad xml-fil för att sammanställa det till en följesedel, faktura eller dito?

Oerhört tacksam för alla förslag, jag skall prova dom alla...

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken "miljö" jobbar du? Ska fakturorna visas på en webbsida? Eller ska de tas ut med hjälp av något program och i så fall i vilket programmeringsspråk gör du det programmet?

 

Ska det vara på en webbsida så kan du kika närmare på xsl eftersom det är till för att presentera information från ett xml-dokument.

 

Xsl kan du läsa mer om här: http://www.w3schools.com/xsl/xsl_intro.asp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har funderat på det där med websida också. Hamnar väl kanske där tillslut.

 

Så här är det... Får ut en autogenererad xml-fil ifrån web-systemet med kunduppgifter o.dyl. Vill helt sonika kunna spalta upp i någon form av program som man kan göra lay-outer i... Vilket som helst, bara jag får ut datan, att innehållet i <ORDERDATE>bla bla</ORDERDATE> skall fyllas i fält 'datum'. Försökte att importera datan till Excel och det gick väl bra så när som på att när kund inte fyller i vissa fält i webformuläret som genererar xml-filen, så hamnar dom på olika ställen i Excel-filen. Ingen automatik där inte... (Nu är jag ju ingen fena på Excel heller skall erkännas).

 

Allra överst på önskelistan står naturligtvis att kunna importera valda data från xml-filen till ett Acrobat formulär. Då kan man själv välja om det skall skickas digitalt eller skrivas ut på papper och gå via posten. Men Acrobat känner bara in sin 'egen' xml!

 

Misstänker att det är jag som är korkad eftersom xml ju skall ligga som någon typ av standard när det gäller att använda data? Puh.

 

All hjälp belönas med kramar

//charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad som en speleman!

Snubblade över ett plug-in till Adobes InDesign 2.0 vilken verkar vara formidabelt bra på att importera XML taggar samt datan. XMedia hette det ifall någon är intresserad.

//Charina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm Framemaker gör också något liknande dvs importerar Xml och exporterar till tex pdf.

Xmedia i Indesign har varit lite "buggigt" tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...