Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Server i sovrummet?

Perg

Recommended Posts

Hej...

Ett studentrum är 18kvm.

Ska man då ha en server där måste den vara tyst som musen. (Inte den musen snuskgubbar.)

Saker som avger ljud:

Processorfläkt

Chipsetfläkt

Grafikkortsfläkt

Nätaggregat

Hårddisk

??

Som processor har jag kollat lite på Via C3, verkar ju toppen å kunna köra processorn utan fläkt. Men är det verkligen så bra som det låter?

Chipset- och grafikkortsfläkt är ju lätt att eliminera med passiva kylflänsar plus att grafikkortet till servern behöver ju knappast vara ett så pass kraftfullt.

Nätaggregatet är väl inget att göra nåt åt annat än att köpa ett så tyst som möjligt. Eller?

Som hårddisk kan man använda en tyst o bra Seagate samt komplettera med hårddiskupphängning. Blir garanterat tyst vad jag kan förstå.

Vädra gärna era åsikter om detta.

Det jag vill ha svar på är om det är möjligt att (utan vattenkylning ffs) bygga en server, som en VÄLDIGT känslig person (som mig) kan ha på i sovrummet (som för övrigt även tjänstgör som vardagsrum, kontor och hall) utan att bli störd?

Mvh

Per

[inlägget ändrat 2003-01-28 23:47:06 av Perg]

Det skulle nog funka. Det finns t.o.m fläktlösa nätagg på c:a 150W som skulle duga åt en C3:a. Fast en studentpolare hade samma problem och han löste det genom att ställa in servern i garderoben, enkelt&billigt.

Kolla:

http://groups.yahoo.com/group/Silent-PC/ - mycket info om C3 och flätlösa nätagg

Och:

http://www.mini-itx.com/store/ - här kan man köpa prylar för att bygga en helt tyst och liten maskin

Jimmie Pettersson
Som processor har jag kollat lite på Via C3, verkar ju toppen å kunna köra processorn utan fläkt. Men är det verkligen så bra som det låter?

De är ju som du kanske visste inte särskilt effektiva. En c3a på 900 Mhz motsvarade en p2 på 450MHz, kanske inte så bra att köra en server på det eller?

Satsa på en p4 och kör sedan med tysta fläktar. Papst fläktar är bra för ändamålet, köp en Seagate Barracuda(väldigt tysta hårddiskar), byt ut fläkten i nättaggregaten och täta lådan med ljuddämpningsmattor från biltema...Då borde ju få lugn och ro...

/Jimmie

[inlägget ändrat 2003-01-29 09:27:00 av Jimmie Pettersson]

Du skriver att det är en server du vill tysta. Då förutsätter jag att datorn inte ska användas i något annat syfte som spel mm.

Jag hade föreslagit att du letade upp lite äldre hårdvara (runt 1GHz), skaffade en rejäl kylfläns och ett gammalt PCI-grafikkort utan fläkt. ST Baracuda i NoVibes (el.dyl) borde funka fint. Kika att moderkortet inte har någon fläkt på nordbryggan(!).

Nätagget plockar du isär och moddar med en 80mm 12dB Papst-fläkt.

En sån lösning blir ruggigt tyst och håller relativt länge om du inte lastar ner stackarn för mycket. ;)

Ett tips till.. Skaffa brandvarnare. :)

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

bodde ett tag i 24 kvadrat där 5 datorer stod och snurrade dygnet runt.. var så man snubblade över dom :)

ljudlöst? nja inte direkt, hehe :)

Martin Karlsson

Har hört att Apples iMac skall vara tyst med bara en liten fläkt i "lampfoten" så med OSX kan du få en server snabbt. Kanske värt att reflektera över.

OSX i server-miljö är det nog inget fel på, däremot kan man ju ifrågasätter hur klokt det är att ställa en iMac som server. Den är inte speciellt stapelbar och en typisk server står ju inte där man vill ha en skärm som sticker upp på en pinne från lådan.

Sedan så bör man tänka på priset. iMAC är väl svindyr, eller?

Är man student och bor i en 18kvm-rum så har man nog inte råd, gissar jag..

_________

TicoRoman - The One And Only

Martin Karlsson

Jo som sagt jag tänkte mer på att en imac kunde vara kompakt och tyst. Den är ju låst färdig låda så den är väl inte ideal lösning men den skulle nog klara belastningen. Håller med om att den nog är lite svår att stapla som tidigare nämnts i tråden. :-)

Priset kan väl fås ner som student eller som utvecklare beroende på kursinnehåll.

http://www.magicpubs.com/mac/webmaster.html

[inlägget ändrat 2003-01-29 13:13:38 av Martin Karlsson]

Var just nere hos kylning.com och införskaffade en NoVibes III hårddiskupphängning. Trodde inte det skulle göra så stor skillnad, men min IBM blev totaltyst. Helt underbart!

Till servern ska jag naturligtvis köpa Seagate.

Jag undrar fortfarande om det är eran uppfattning att en Via C3 skulle vara för klen. Att servern blir så tyst som möjligt är viktigare än att den ska ha perfekt prestanda.

Mvh

Per

[inlägget ändrat 2003-01-29 17:38:59 av Perg]

"Server" säger i princip ingenting.

Är det en filserver, printserver, brandvägg, databas, directory, dns/dhcp, seti@home, terminalserver, backupserver, quakeserver eller nåt hemsnickrat du skall köra på den?

En dator blir inte server bara för att den är igång dygnet runt.

\\Anp

Näe det är sant.

Det ska vara en filserver samt en allt-i-allo server där jag kan mixtra med webserver, sql...o mycket annat som jag tänker lära mig.

Åter igen..jag vill väldigt gärna veta om en Via C3 är ett bra alternativ. Nu lutar det nämligen väldigt mycket åt att jag satsar på en Via C3 (vad ni än säger :P).

Mvh

Per

Tack. Det var värmande ord...

Gör en beställning i dagarna.

Ingen som säljer ett begagnat Socket 370-moderkort? :P

(Asså varför ska jag jämt stava fel på något, så jag måste ändra i efterhand)

[inlägget ändrat 2003-01-29 21:56:05 av Perg]

Nej, det verkar inte vara någon som vill ha en tyst datormiljö längre :]

Har den som prydnadsmöbel tillsvidare... precis som jag hade tvättkorten på den där sindyra tv-bänken efter att vi gjorde oss av med allt vad TV-apparater hette :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Åter igen..jag vill väldigt gärna veta om en Via C3 är ett bra alternativ. Nu lutar det nämligen väldigt mycket åt att jag satsar på en Via C3 (vad ni än säger :P).

Man kan väl säga såhär: En C3:a skulle funka som filserver, databas, webserver, DC-hub och liknande flytta-data-operationer. Men om du vill rendera eller köra matlab så är du rökt, FPU:n på en C3 har nämligen en hel del att önska.

Men jag skulle kunna tänka mig att en filserver baserad på en C3 tillsammans med en 120Gb HD i ett helt tyst chassi stort som en skokartong är ett helt realistiskt alternativ till en stor ful ATX som står och brummar.

/VMS7, som tilltalas av flexATX-baserade maskiner.

Ok, personligen tycker jag inte de är i närheten av vara "stort som en skokartong" (om man inte har väldigt stora fötter :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...