Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Palladium Parodi.


Glenn Larsson

Rekommendera Poster

trevligt :)

 

Företrädare från Real stödjer utvecklandet och säger att de kommer att göra sitt bästa när det gäller att se till att deras nästa version av Real Player, benämnd RealTwo, inte kommer att kunna göra ett jota. "Vår målsättning är att varje liten filändelse ska associeras med Real Player och när sedan någon klickar på exempelvis en doc-fil så kommer Real Player att försöka öppna denna varpå reaktionen hos den oerfarne kommer att bli paralysering och hos experten en okontrollerad vrede och sönderslagning av datorn. I båda scenarierna har vi uppnått vårt mål; du kan inte göra ett skit."

 

lol :)

Fasst jag antar att real var lite före Intel å Microsoft när det gäller att implentera dessa funktioner ;)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest bizzara är att det redan finns i verkligheten i form av telefonen ORANGE SPV med MS "Stinger" OS. På denna smartphone kan bara certifierade program installeras. Vi har bara sett början på denna utveckling där tillverkarna vill styra innehållet i våra prylar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begränsningen du talar om ligger inte i Smartphone 2002, utan är något Orange lagt på. Men egentligen är det absolut inget nytt, all mjukvara på telefoner har certifierats innan de får tas i bruk i GSM-nätet, det är något operatörer alltid ställt krav på.

 

Nyheten med Smartphone 2002 är att man kan kontrollera hela telefonen (ringa, skicka SMS etc) och verkligen har möjligheten att tillverka egna applikationer, den möjligheten har inte funnits tidigare. Så det är egentligen första gången man "drabbats" av operatörernas certifiering.

 

Jag kan hålla med dig att det känns löjligt, men det är inget nytt. Däremot tror jag det är något som kommer släppas friare ganska snart, i och med att det (åtminstone enligt mig) minskar tillgången på tjänster, och därmed innebär minskade intäkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhh...

 

Jag vet inte om vi dikuterar samma sak, men jag har en P800 här med SymbianOS och jag kan installera Doom på den utan certifiering och Nokias Communicator har kunnat det i evigheter. Så möjligheten att tillverka egna applikationar har funnits länge för dessa typer av prylar. Orange SPV tar ett steg tillbaka på denna punkt och jag befarar att detta blir en ny trend, dvs tillverkare, operatörer, m.fl kommer att vilja styra MER vad du installerar, lyssnar och tittar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har bara sett början på denna utveckling där tillverkarna vill styra innehållet i våra prylar.

 

Kanske ska ta lära dig lite om Palladium först ?

 

Förklara också vad den stora skillnaden är emot alla andra elektronik prylar du använder där företagen på förhand bestämt vad som ska finnas där och hur det ska funka.

 

Kan du tex ladda ned och installera valfri programvara för att styra din tv eller din digitalkamera ? Tänk vad integritetskränkande det är att de bestämt detta på förhand, eller hur ?

 

Kanske att hårddra det med Palladium utvecklas för att ta hand om datavärldens två största problem idag, kvalité och säkerhet.

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 23:11:40 av Zigma2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jotack, jag vet vad Palladium går ut på.

 

Jag anser en Smartphone är mer lik en t.ex. Ipaq där man kan installera nya applikationer. Tänk då en Ipaq som är operatörsbunden och bara godkänner operatörsgodkända applikationer.

 

Och jag tycker faktiskt Palladium har sina förtjänster i form av kvalité och säkerhet, det jag drog paralleller mellan var SATIREN i ovan nämnda länk och Orange SPV och inte Palladium i nuvarande utformning.

 

/VMS7, som faktiskt inte är en idiot

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

> ...kan installera Doom på den utan certifiering

> och Nokias Communicator har kunnat det i evigheter.

 

Jag tror inte du förstått skillnaden på de applikationer du kan köra på P800 jämfört med SPV. Det är en väsentlig skillnad på att exekvera program lokalt på telefonen och att exekvera program där du har interaktion med nätverket.

 

Har du sett certifieringen en telefon måste gå igenom innan den får släppas in på ett nätverk? Att installera Doom på telefonen, påverkar inte telefonens beteende efter certifieringen. Däremot kan man få avsevärda skillnader på SPV:n, där det finns API:er för att komma åt nätverket, och om var och en får installera program anses inte telefonen certifierad och får inte längre kopplas in i nätverket.

 

Personligen tror jag detta tänk med tiden kommer ändras och släppas fritt. Jag tror det är ren försiktighet från Orange sida och inte fråga om att införa kontroll. Det har inte funnits någon sådan telefon ute tidigare, därför är man försiktig i början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...