Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hej


funbox

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vart jag kan få tag på ett program som motsvarar windows som funkar till en macintosh jag har en sån liten burk som är grön med genomskinligt skal G3 tror jag den heter?

vore tacksam om nån kunde hjälpa mig att installera om HD som är ny och därför tom jag har däsvärre ingen installations CD så undrar därför om det finns att ladda hem nån stans??

snälla någon hjälp mig så ja kan ordna min lilla fina data

 

 

Tack för mig så länge

/funbox

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen så köper du ett operativsystem (t ex MacOS X), eller så kan du installera Linux (för ppc), eller NetBSD, som båda är gratis. Det är väl i princip de alternativ som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vart hittar ja linux?? är det svårt att använda?? det är nämligen min tjej som ska använda datan till internet mest.

och jag måste säga att det är en imac 400mhz jag har

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 21:09:08 av funbox]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kostar ju pengar och jag har inga såna:)

finns det inte att ladda hem nånstans??vart isåfall???

el vart kan ja köpa mig en begagnad mac os skiva som ja kan installera min HD som är tom med?? nått förslag??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kostar inte pengar, titta på sidan igen å klicka på DOWNLOAD till vänster... :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska ja komma ut på bredbandet om ja inte har nått operativsystem??

skärmen är ju helt svart men ja vet att det är HD som är tom

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte ge mig den exacta länk adressen?? vore väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig så ja förstår d här rätt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det tycks som att det förutsätts att man redan har något operativsystem på mac:en för att kunna installera suse över nätet.

 

Alternativet, Debian, kan dock installeras från cd, som du själv kan ladda ner och bränna:

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-iso/2.2_rev7/powerpc

 

(den du vill ha är binary-powerpc-1_NONUS.iso). Dock är Debian inte lika enkelt att installera (men det kan ju vara värt ett försök ändå).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen nu är jag jobbig men måste bara fråga om det bara är att bränna filen som du sa att ja skulle ladda ner??? hur gör ja sen?? snälla frklara lite lätt om du kan!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bränna filen (se dock till att brännarprogrammet inser att det är en iso-bild, men det bör det göra). Sätt sedan in cd:n i mac:en och starta! Förhoppningsvis bootar mac:en från cd:n. Sen är det bara att följa instruktionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu har ja prövat det du sa att ja skulle göra bränna å köra från cd men d funka inte det enda som e på skärmen är en mapp som blinkar med ett frågetecken (?) i vad har hänt då???hur kan ja ordna det??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bränt på rätt sätt? Du ska _inte_ bränna iso-bilden som en vanlig fil. Hur man bränner iso-bilder varierar från program till program, så läs dokumentationen till ditt brännarprogram för att se hur du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej ska ladda d nu sen kan du väl förklara hur ja ska göra???har du msn el icq??lite lättare å prata då å snabbare

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack men d e på engelska å ja fattar inte hur fan ja ska göra å vad ja ska ladda hem å hur ja ska bränna för att sen installera i en data som ja inte ens kommer in I! öppnar den filerna själv el???

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Ok, gå till forumet 99mac som är för svenska mac användare. Kanske någon där har en gammal kopia av Mac OS eller som kan peka dig vart du skall vända dig. I normalfall så säljs ingen mac utan operativsystem, en tanke är att fråga den tidigare ägaren eller leta i lådorna efter cd skivan. Försökte bara hjälpa till, ha en trevlig kväll.

 

http://99mac.com/forum/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...