Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvara för backup av hem-PC?


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Hej!

 

Jag tänkte börja med backup av data på min hem-PC (sent ska syndaren vakna :-)). På PC:n kör jag windows 95, Linux (RedHat 5.2) och Solaris 7. Själv har jag inte så mycket erfarenhet av backup varken privat eller yrkesmässigt. Tänkte därför höra om någon har några åsikter eller kan berätta om lösningar vad gäller främst val av hårdvarulösning för backupen (bandstation, cd-bränning m.m). Min tanke är att jag ska backa upp allt (hela partitioner)!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om detta är till nån hjälp.

Har själv också gjort min första backup.

 

Jag använde ett program som heter DriveImage Pro från Powerquest.

Enkelt och smidigt var det också ( fick hjälp eftersom det var första gången )

 

Programmet skapar först 2 disketter som du ska använda för att göra en back-up.

När du kör så får du frågan vilken del av hårddisken som ska av-speglas.

Sen var du ska lagra den.

"Tänk dock att inte lagra den på samma ställe som den du just speglade av"

Du kan även välja att komprimera ner den, vilket underlättar om det är en stor del som avspeglats.

I mitt fall var den nästan på 800 Mb men blev lite över 400 Mb när det var färdigt.

Jag lagrade den tillfälligt på D: men brände sen över den till en Cd-r skiva.

Detta underlättar sen när man ska installera om allt.

 

Så med andra ord, gör C: som du vill ha det med alla inställningar. Ta en "image-fil" och komprimera den till nästan hälften.

Lägg den nånstans där du vill ha den.

 

TÄNK DOCK ATT INTE FORMATERA OM DEN DEL SOM SKA ÅTERSKAPAS FÖR DÅ FUNKAR INTE DET HELA.....

 

Du bör också skapa en diskett som kan få igång din Cd-rom för att du ska kunna läsa skivan där du la "image-filen".

 

Hoppas detta räcker som svar

 

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Finns väl egentligen ingen anledning att ta backup på dina OS+program då du redan har dem på cd-rom. Men om du tvunget vill ha hela disken på backup så måste du köra tape-backup, om du inte har en liten disk. Trist jobb om du som jag har en 27 gb disk som är nästan full, lär ju gå åt ett antal band + ett halvt dygn att köra backup. Dessutom kan du väl inte läsa solaris-partitionen från W95 eller? Då kan man ju heller inte ta backup. För att återställa partitionerna behöver du Driveimage som någon sa tidigare. Jag har själv en CD-RW enhet som jag tar backup på. Finns lite olika program för automatisk backup för cdrw bl.a. Backup exec och Backup Now, om du inte orkar göra en "manuell backup".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...