Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dagens svårknäckta nöt?


Cat

Rekommendera Poster

Tjo!

Har precis skaffat lite nya bitar till datorn.

Efter installation av Windows ser allt ut att fungera fint - problemet dyker upp när man spelar "Dark Age of Camelot" (http://www.daoc.net).

Efter spelet rullat på i ca en kvart stänger det helt sonika ner och man kastas obarmhärtigt ut i Windows igen - som om någon osynlig hand tryckt alt+F4 endast för att jäklas... ;)

 

Nuvarande konfig.

Mobo: Asus P4S8X

CPU: P4 2,53GHz (533MHz)

Minne: 512MB DDR 333MHz

GK: Creative 3D Blaster 4 Titanium 4600

OS: Provat med både Win98 samt XP fullt "servicepackade", tillsammans med DirectX 9 samt senaste Detonator.

 

Något som verkar vara lite "fishy" är även att Windows hävdar att minnet uppgår till 511MB - DXDIAG påstår att det är 510MB - inköpskvittot säger 512MB...^^

 

Någon som har en idé?

 

Allt fungerade juh så fint när vi körde med ett Asus A7V å en AMD TB 1GHz med 384MB SDRAM(samma graffe, dock)... :(

 

Mvh

-Cat [som tillsammans med sin bror sliter sitt hår i desperation ;)]

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo!

Hur gammalt är grafikkortet? Stödjer det dx9?

Har för mig att jag läst nånstans att ATIs radeon 9700pro var det första kortet med stöd för dx9.

 

Testa med dx 8.1. Testa även med tidigare drivisar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesfelt (510,511,512) hävdar jag beror på hur man räknar och hur man avrundar....

 

Rätt svar är att du har 536870912 Bytes minne (vilket normalt avrundas till 512 MByte)

 

I övrigt skulle jag tippa på att det är antingen DirectX problem eller Detornator. Jag har själv enorma problem med den senaste, så men hämtade den näst senaste och den fungerar perfekt. Den senaste kanske är en Release candidate, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med dx 8.1. Testa även med tidigare drivisar.

 

Jo, tanken slog mig så konstillationen är även testad med DX8.x och originaldrivisarna under WinXP - tyvärr med samma resultat. :(

 

Hur som helst tycker man juh att DX9 borde vara "bakåtkompatibel", eller?

 

Mvh

-Cat [och hans bror börjar bli tunnhåriga...]

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesfelt (510,511,512) hävdar jag beror på hur man räknar och hur man avrundar....

 

Skulle väl kunna vara så, men när Windows säger 512MB och inte 512000kB (ex 512x1024 beroende på vilken standard man använder) blir jag lite skeptisk.

Jmfr med tidigare konf. då Windows rapporterade 384MB (tre st 128MB-moduler) vilket är helt korrekt.

 

I övrigt skulle jag tippa på att det är antingen DirectX problem eller Detornator. Jag har själv enorma problem med den senaste, så men hämtade den näst senaste och den fungerar perfekt.

 

Skall prova detta när min bror behagar att komma tillbaka med RAM-modulen igen.;)

Tack för tiset!

 

Den senaste kanske är en Release candidate, eller?

 

Bra fråga, inte en aning - nå'n som vet?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 17:00:09 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

angående drivisar till gfx kortet, gå in på www.nvidia.com o ladda hem den nyaste drivrutinen som är whql certifierat. det borde göra susen.

 

och en till undran, är det bara i camelot som det hänger sig? eller är det andra spel oxo?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...