Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hejsan


funbox

Rekommendera Poster

hej jag undrar hur man formaterar en HD till en mac å vart man kan hitta programen som behövs vill helst inte gå och köpa nytt!

/funbox

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är MacOS < 9 så är enda som behövs Skivverktyg (en. Drive Setup) som finns på MacOS-CDn eller på Apples support-sajt.

Det ligger i mappen Verktygsprogram.

Det bästa är att använda den version av Skivverktyg som följde med det MacOS som du ska installera eller redan har på datorn (du kanske bara vill ha en extra HD).

Uppdatera drivrutinen mha. Skivverktyg efter formateringen.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del hårddisktillverkare har den goda smaken att skicka med ett eget verktyg också, om Skivverktyg som följer med Mac OS inte förstår sig på hårddisken.

 

Har du däremot en hårddisk som inte har något sådant program och Skivverktyg inte känner av hårddisken kan du ändå måsta vända dig till tredjepartsprogram.

 

Jag är inte 100% men jag *tror* att LaCie har en gratisprogramvara man kan använda. Kan dock inte svära på det och det är heller ingen garanti att det funkar med alla hårddiskar.

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en imac jag har ingen g3 som ja skrev vore mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig att berätta hur ja installerar en helt tom HD till min imac och vart ja kan få tag i operativsysteme

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...