Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulär i Dreamweaver


PeterO

Rekommendera Poster

Hej,

Blir väl uthängd som nybörjare i detta forum, men jag måste få klarhet (förhoppningsvis) i ett problem jag har.

 

När jag skapar ett formulär i Dreamweaver och trycker på submit så får jag formuläret i ett filformat som heter .att, vilket gör att jag inte kan öppna formuläret, datorn känner inte igen formatet. I "dreamweaver bible" så står det att man ska ändra detta till ett format som passar mig, t ex i word (om det går). Men det står inte hur jag gör!! Kan någon vänlig själ tipsa mig hur eller en sida där det står?

Jo, en sak till, när man klickar på "submit" vill jag att det dyker upp en bekräftelse, jag har lagt in en url på knappen och en mailadress på formuläret. Men det funkar inte om jag inte tar bort url-länken.

Hur kan jag länka till en "tack för din..."-sida och samtidigt få formuläret skickat till mailadressen?

 

Mången tack på förhand

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till eforum Peter0.

 

Jag hade lite av samma rädsla själv när jag skrev mitt första inlägg här. Jag kan säga att ett bättre forum med duktiga och hjälpsamma människor är svårt att hitta. =)

 

Men nu till dina frågor!

1.

Om jag förstått dig rätt så vill du döpa om filendelsen (de bokstäver efter den sista pungten i fil namnet). Detta är lite Windows strulande som behövs här när du öppnar filen i ex. Anteckningar och försöker döpa den till ex hej.html så kommer den att heta hej.html.txt men du kan kring gå detta genom att skriva namnet inom situationstecken på detta sättet ”hej.html”.

 

Så steg för steg så ska du göra så här!

Vi säger att vi har en fil som heter hej.txt som vi vill att ska heta hej.html

 

1. Öppna Anteckningar genom startmenyn

2. Öppna hej.txt i Anteckningar

3. Ta spara som och döp filen till ”hej.html”.

4. Fixat =)

 

2.

För att göra en bekräftelse i ditt from så använder man sig an JavaScript om du öppnar ditt form i Dreamweaver och tar fram koden eller bara öppnar filen i anteckningar så ser det ut #UNGEFÄR så här där ditt form är:

 

<form name="form" action="mailto:dinmail@server.com">

<input type="text"><br>
<textarea cols="10" rows="10"></textarea><br>
<input type="submit"><br>

</form>

 

det är raden <input type="submit"> som ska ändras lite vi ska lägga till javascriptet på denna rad. Det ser ut så här

onclick="if(confirm('Vill du skicka?\n????????')) {document.DITT FORM.submit();}else { return false; };"

 

Där jag skrivit DITT FORM så ska det stå det namnet som står i <form> taggen i mitt fall form

<form name="form" action="mailto:dinmail@server.com">

 

 

Du kan själv klart i ställe för mitt meddelande('Vill du skicka?\n???????? ') skriva vad du vill.

 

Raden ska se ut så här!

<input type="submit" onclick="if(confirm('Vill du skicka?\n????????')) {document.form.submit();}else { return false; };"><br>

 

och hela formuläret ska se ut #UNGEFÄR så här:

<form name="form" action="mailto:dinmail@server.com">

<input type="text"><br>
<textarea cols="10" rows="10"></textarea><br>
<input type="submit" onclick="if(confirm('Vill du skicka?\n????????')) {document.form.submit();}else { return false; };"><br>

</form>

 

#UNGEFÄR

Jag har skrivit ungefär på grund av att jag inte vet hur din kod ser ut men om du följer mina steg så ska det nog funka. Om du får problem så kan du ju alltid Posta koden i detta forumet så ska jag visa exakt hur det skall se ut.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack!

 

Det funkade alldeles utmärkt. har bara en följdfråga på detta; När jag öppnar formuläret i notepad t ex så får jag texten med htmlformaten på å, ä och ö. Går det att justera på något sätt? Om det skickas många formulär så blir det en jäkla massa extraarbete...

 

Tack igen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag vet inte riktigt vad du menar! Är det så att åäö är utbytta mot ex. &Ouml, &auml.

 

Detta är nog någon inställning i Dreamweaver. Jag lovar att du hittar något om det om du pluggar lite manual. själv kan jag inte programmet och har ingen lust att lära mig =)

 

om det skulle vara så surt att det inte går att slå av detta i Dreamweaver så kan du ju göra så att du öppnar filen i wordpad och kör

Ersätt

&Ouml mor Ö osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta under: Edit -> Preferences -> Code Rewriting -> Special Characters. Se till att det nedersta alternativet inte är markerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...