Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig bild DV-kamera.


Tomas Carlsson

Rekommendera Poster

Tomas Carlsson

Hejsan jag har köpt en Mini DV panasonic nv gs-3.

anledningen till att jag köpte den var att jag skulle kunna lägga in mina filmer på skiva cd el dvd men när jag läser in filmerna på datorn(Windows Movie Maker)blir bilden kass och det spelar ingen roll om jag anv.

låg el hög kvalite.anv jag dv-avi(25Mbit/s)vilket är den högsta kvallan blir filen väldigt stor(15gig) och bilden blir inte alls nå bra.Är det nån som vet vad jag gör för fel??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag läser in filmerna på datorn(Windows Movie Maker)blir bilden kass och det spelar ingen roll om jag anv.

låg el hög kvalite.anv jag dv-avi(25Mbit/s)vilket är den högsta kvallan blir filen väldigt stor(15gig) och bilden blir inte alls nå bra.

 

(Svaret nedan bygger på att du använder Windows Movie Maker 1)

 

Jag har för mig att windows movie maker 1.1 var lite ologisk när det gällde att hämta film.

 

Själv använder jag movie maker 2 och en Sony DCR-5e med utmärkt resultat. Filerna blir gigantiska (i DV-kvalitet), men det är ju nödvändigt för att få så bra utgångsläge senare för att kunna bränna till DVD osv.

 

Om du kan stå ut med att programmet är på engelska rekommenderar jag att du uppgraderar till Movie Maker 2. Det är ett mycket bättre program än ettan, och även om jag har tillgång till både Adobe Premiere, Discreet Edit och Avid-stationer använder jag hellre Movie Maker 2 till mina hemvideos.

 

edit: DV-kvalitet är enligt Windows Movie makers export ca 30Mbps, dvs 3,75 MB/s, vilket jag tycker verkar för lite. Någon som kan bekräfta eller bestrida?

 

edit 2: Movie maker har nu kommit på svenska.

 

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 12:14:41 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-02-01 12:04:17 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...